طرح مصلحین و حکمین قرآنی در کردستان اجرا می‌شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان گفت: طرح مصلحین و حکمین قرآنی در کردستان اجرا می‌شود.

بهادر اسدی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان در گفتگو با خبرنگار شبستان در کردستان اظهار کرد: در راستای افزایش صلح و سازش بین زوجین متقاضی طلاق، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان از ظرفیت معتمدین، برزگان و ریش سفیدان برای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی استفاده می‌کند. 

 


وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ صلح و سازش و مردمی بودن این موضوع از اهداف اصلی طرح مصلحین و حکمین قرآنی به شمار می‌رود، افزود: طرح‌های جدید قوه قضاییه از جمله میانجیگری، مصلحین و حکمین قرآنی، داوری و غیره از روش‌های جایگزین دادرسی رسمی است که اثرات مثبتی از جمله سرعت دادرسی و حل نزاع همراه با از بین بردن ریشه ای اختلافات را به دنبال دارد.

 


اسدی گفت: تغییر فرهنگ‌ها و سبک زندگی باعث شده امروزه نقش ریش سفیدان بین خانواده‌ها کمرنگ شود در حالی‌که نقش بزرگان خانواده‌ها و ریش سفیدان در حل و فصل مناغشات خانوادگی از قدیم‌الایام مرسوم و موثر بوده است تا جایی که در برخی موارد بدون دخالت آنها امکان صلح و سازش امکان پذیر نیست.

 


وی تصریح کرد: کاهش کارکرد نهادهای مدنی مانند خانواده، مسجد و میانجیگری، موجب افزایش ورود اختلافات و دعاوی به دستگاه قضایی خواهد شد. 

 


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه دین اسلام مبتنی بر صلح و سازش و زندگی مسالمت‌آمیز است و قرآن و روایات و سیره عملی معصومین(ع) بر صلح و سازش تاکید دارند، بیان کرد: در سند تحول قوه قضائیه و دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت‌ سازمان های مردم‌ نهاد با قوه قضائیه نیز بر بهره گیری از ظرفیت گروه‌های مردمی تاکید شده است.

کد خبر 1081667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha