خراسان رضوی ۱۷۰ هزار اهدا کننده خون دارد

اسلامی گفت: به همت مردم، خراسان رضوی بزرگترین ذخیره کننده خون در خراسان رضوی است با ۱۷۰ هزار اهدا کننده خون است که از این تعداد ۳۵ هزار نفر اهدا کننده مستمر می باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « حمیدرضا اسلامی » در نشست خبری که به مناسبت هفته اهدای خون و حمایت از بیماران سرطانی برگزار شد؛ با بیان اینکه تولید خون و فراورده های خونی غیر از منبع انسانی منبع دیگری ندارند و قابل ساخت نیستند؛ افزود: از طرفی مصرف آن بالا است و تنها راه تنها دریافت خون از طریق اهدا کنندگان خون است که باید مورد تقدیر قرار گیرند.


مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی بزرگترین ذخیره کننده خون در کشور با 170 هزار نفر اهدا کننده خون می باشد که ۳۵ هزار نفر از این اهدا کننده ها به صورت مستمر و به عبارتی در سال سه بار خون می دهند و اینها ذخایر واقعی جامعه هستند.


وی بیان کرد: زمانی خون به صورت خون مورد استفاده قرار می گرفت اما الان ۹۵ درصد خون به فراورده های خونی از جمله پلاسما تبدیل می شود و برای بیماران مختلف از جمله سرطانی ها استفاده می شود.


اسلامی با بیان اینکه روش های انتقال خون و دانش انتقال خون در حال پیشرفت است؛ تصرح کرد: کشور ما نیز در این زمینه جزو کشورهای پیشتاز بوده است به گونه ای که سازمان انتقال خون، ۴۷ سال پیش زمانی که بسیاری از کشورهای آسیایی نداشتند، در ایران تاسیس شد؛ تکنولوژی هایی که سازمان انتقال خون، ایران را جزو سه کشور برتر در آسیا در زمینه بانک انتقال خون نادر کرده است.


وی گفت: ما برای خون های نادر نیز خون تهیه می کنیم تا در صورت نیاز بتوانیم جان افراد را نجات دهیم. همچنین روش های پیشرفته طب انتقال خون در خراسان رضوی موجب شده تا به عنوان منطقه هاب شمال شرق کشور محسوب شود.


مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه این سازمان با سیستم های پیشرفته خود حجم بسیار زیاد خون را تعیین گروه خون می کند و تمام عفونت های داخل خون را شناسایی می کند؛ افزود: همچنین سازمان انتقال خون با استفاده از روش های پیشرفته
پلاسما و پلاکت فریزی را از خون جدا می کند و به المان برای تهیه داروهایی در این خصوص ارسال می نماید.


وی افزایش مصرف خون در بیمارستان ها را تهدید جدی برای سازمان انتقال خون دانست و افزود: مصرف خون در بیمارستان های استان در حال افزایش است به گونه ای که در چهار ماه گذشته 32 درصد افزایش درخواست داشته اند و با توجه به این حجم انبوه مصرف خون ممکن است ما در آینده نتوانیم جوابگوی بیمارستان ها شویم و مجبور به سهمیه بندی شویم.  


اسلامی با بیان اینکه بیمارستان ها در حال حاضر با توجه به بیماری کرونا نباید عمل های جراحی الکتیو یا همان عمل های زیبایی را انجام دهند؛ گفت: متاسفانه در برخی بیمارستانهای ما عمل های جراحی زیبایی می شود که در شرایط کرونا ضروری نیست و ما در حال حاضر برای عمل های زیبایی خونی به بیمارستان ها نمی دهیم.



وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون خراسان رضوی 62  بیمارستان و مرکز درمانی در استان را تحت پوشش دارد که تعدادی از اینها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعدادی بیمارستان های نظامی و تعدادی بیمارستان های خصوصی خیریه هستند.


مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی افزود: ما در سال متجاوز از ۳۵۰ هزار کیسه خون و فراورده خونی تولید می کنیم و تولید در وضعیتی رخ می دهد که این سازمان از نظر برنامه هایی که مربوط به توسعه خود است ، نسبت به بیمارستان ها و سرعت افزایش تخت بیمارستان ها در استان مقداری عقب افتاده است به گونه ای که در ۵ سال گذشته حدود ۳ هزار تخت به تخت های بیمارستان های استان افزوده شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: در ده سال گذشته حدود ۸ هزار تعداد پرسنل فقط در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کار گرفته شده اند اما از 10 سال گذشته تاکنون پرسنل انتقال خون 16 نفر کم شدند و حتی پرسنل روز جمعه نیز در محل کار خود هستند لذا با این سرعت  رشد و افزایش تخت های بیمارستانی، اگر انتقال خون با همین وضعیت ادامه دهد با مشکل مواجه خواهد شد. لذا نیازمند حمایت مسئولین استانی و کشوری از نظر نیرو ، بودجه و خیرین سلامت هستیم.

 

اسلامی گفت: بیمارستان ها بانک خون بیمارستان ها را تقویت کنند اگر به بانک خون بیمارستان بیشتر توجه شود، همچنین در بیمارستان ها علاوه بر توجه به بانک خون و گذاشتن وسایل لازم در بانک خون و تست اسکرین آنتی بادی که در تعدادی از بیمارستان های استان شروع شده، در شرایط کرونایی  عمل ها را به سمت اورژانس ببریم.

 

وی با اشاره به ۶ پایگاه اهدی خون ثامن، امید، امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی و مهر در مشهد؛ بیان کرد: ۶ پایگاه اهدای خون در استان در شهرهای سبزوار، قوچان، تربت حیدریه، نیشابور ، گناباد، کاشمر و تربت جام فعال هستند.

 

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: سازمان انتقال با وجود مشکلاتی که دارد اما همیشه خون مورد نیاز بیمارستان ها را تامین کرده است اما برای عدم بروز مشکل در آینده بیماستان ها کنترل اعمال جراحی، آمادگی بیمار قبل از عمل و تست اسکرین آنتی بادی را داشته باشند تا مصرف خون در بیمارستان را کنترل کنند.


وی با اشاره به بیمارستان ناظران که بارویکرد بیماران سرطان خون فعال شده است؛ گفت: این بیمارستان با توانمندی بسیار قوی به شهر اضافه شده است و امیدواریم بتواند با حداکثر توان به کار خود ادامه دهد و مشکلات بیماران به ویژه بیماران سرطانی را کاهش دهد، در این مسیر حضور خیرین موجب می شود این بیماران دغدغه کمتری داشته باشند.
 

اسلامی با بیان اینکه ما باید فرهنگ اهدای خون را بالا ببربم تصریح کرد: مراجعه کنندگان ما برای اهدای خون برای بار اول ابتدا آنهایی را انتخاب می کنیم که بتوانند به صورت مستمر خون بدهند . سال گدشته از ۱۷۰ هزار مراجعه کننده داشتیم که از ۱۴۰ هزار نفر خون گیری شدند.


وی افزود: باید رسانه ها اهدای خون را فرهنگ سازی کنند و مردم را آگاه کنند که با اهدای خون سیستم ایمنی و خونسازی ما تقویت می شود و فرد کمتر دچار بیماری می شود، برخی فکر می کنند حانم ها نمی توانند خون بدهند در حالی که در کشورهای پیشرفته میزان اهدای خون در خانم و آقایان یا برابر و یا با درصد اندکی اختلاف همراه است و این موضوع در کشور ما این گونه نیست، در چند سال گذشته اهدای خون توسط خانم ها در استان ۴ درصد بوده و در حال حاضر با اطلاع رسانی به ۶ درصد افزایش یافته است.
 

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خصوص درخواست بیمارستان ناظران مبنی بر ایجاد پایگاه اهدای خون در این بیمارستان گفت: یکی از عمده ترین مصرف کنندگان خون بیمارستان سرطانی هستند و در این بیماران مصرف پلاکت بسیار بالا است، اگر بخواهد پایگاهی در این بیمارستان ایجاد شود علاوه بر اینکه پرسنل و تجهیزات باید توسط خود بیمارستان تامین شود باید سازمان نتقال خون کشور موافقت نماید.
 

وی در خصوص تولید پلاسما در سازمان انتقال خون خراسان رضوی و ارسال آن به آلمان بیان کرد: از سال 95 پلاسمای ما تاییدیه ممتاز از آلمان را دریافت کرده است و تا الان ۵۸۰ هزار کیسه پلاسما به پالایشگاه آلمان فرستاده شده است تا از آن برای تهیه داروهای پلاسما استفاده کنند.


 

 

کد خبر 1081746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha