مباهله دلالت بر حقانیت دعوت و فضیلت همراهان پیامبر اکرم (ص) دارد

حجت الاسلام حمید بامری گفت: بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت آن حضرت است بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان با اشاره به در پیش بودن روز مباهله، گفت: مباهله به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین ۲ طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.


امام جمعه زهکلوت افزود: واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به مباهله میان پیامبر(ص) و مسیحیان نجران اشاره دارد و شیعیان معتقدند امام علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است.


وی بیان کرد: مفسران شیعه و برخی از اهل سنت این آیه را یکی از فضائل اصحاب کساء به ویژه امام علی (ع) دانسته‌اند و بنابر تفاسیر، امام در این آیه به منزله نَفْس و جان پیامبر (ص) معرفی شده است و امام رضا (ع) این آیه را بزرگترین فضیلت حضرت علی(ع) در قرآن کریم معرفی می‌کند.


حجت الاسلام بامری ابراز کرد: بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت آن حضرت است بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند.


امام جمعه زهکلوت اظهار کرد: واقعه مباهله با نامه پیامبر (ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنها به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب‌ نشینی نجرانیان و ایمان ‌آوردن عده‌ای از آنها پایان یافت.


وی اضافه کرد: پیامبر اسلام (ص) هم ‎زمان با مکاتبه با سران حکومت‌های جهان و مراکز مذهبی، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند، مسیحیان تصمیم گرفتند گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر (ص) سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.


حجت الاسلام بامری عنوان کرد: هیئت نجران که شامل بیش از ۱۰ نفر از بزرگان آنها بود، به ریاست و سرپرستی ۳ نفر به نام‌های عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند، هیئت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام (ص) گفتگو کردند پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا برای مباهله آماده شوند.


امام جمعه زهکلوت بیان کرد: بامداد روز مباهله، حضرت رسول (ص) به خانه حضرت علی (ع) آمد دست امام حسن (ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد چون نصارا آنها را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراه اند؟ پاسخ شنید؛ آن که پیش روی او است، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد او است آن ۲ طفل، فرزندان او از دخترش هستند و آن زن، فاطمه دختر و  عزیزترین خلق، نزد او است.


وی افزود: پیامبر (ص) برای مباهله، به دو زانو نشست سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند ابو حارثه گفت؛ به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند و سپس برگشت سید گفت؛ کجا می‌روی؟ گفت؛ اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین زنده نمی ماند.


حجت الاسلام بامری ابراز کرد: در روایتی دیگر آمده است که وی گفت؛ من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.


امام جمعه زهکلوت ادامه داد: سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم پس، حضرت با ایشان مصالحه کرد که هر سال، ۲ هزار حله بدهند که قیمت هر حله ۴۰ درهم باشد و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، ۳۰ زره، سی نیزه و ۳۰ اسب را به مسلمانان، عاریه دهند و پیامبر (ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود، پس از نوشته‌ شدن صلح ‎نامه آنها برگشتند.


وی تاکید کرد: پیامبر فرمود؛ سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت او است که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند.


حجت الاسلام بامری اظهار کرد: پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که سید و عاقب، با آوردن هدایایی، نزد پیامبر (ص) آمده، مسلمان شدند.

 

امام جمعه زهکلوت با بیان این مطلب که روز مباهله روز شریفی است به اعمال وارد در این روز اشاره کرد و افزود: غسل یکی از اعمال این روز است که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است و روزه داری در این روز موجب شادابی درون می شود.


وی ابراز کرد: خواندن ۲ ركعت نماز  در وقت، كيفيت و ثواب همچون نماز روز عيد غدير است و اين كه «آية الكرسى» در نماز مباهله بايد تا «هم فيها خالدون» خوانده شود.


حجت الاسلام بامری ادامه داد: هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده و احسان به فقرا و محرومان به تاسی از مولی الموحدین علی (ع) که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.


امام جمعه زهکلوت یادآور شد: خواندن دعاى مباهله از دیگر اعمال سفارش شده در این روز است كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است و شيخ طوسى و سید ابن طاووس نقل كرده اند.


وی عنوان کرد: مباهله روزى است كه سوره «هل اتى» در حق اهل بيت (ع) نازل شد زیرا آنها ۳ روز روزه گرفتند و افطارى خود را به مسكين، يتيم و اسير دادند و خود با آب افطار کردند و سزاوار است شيعيان اهل بيت (ع) در اين ايام به ويژه در شب بیست و پنجم در دادن صدقه به مساكين و ايتام، اطعام آنها و روزه داشتن اين روز پيروى از مولای خود كنند.


حجت الاسلام بامری در خاتمه، گفت: از آنجا كه بعضى از علما اين روز را روز مباهله می دانند، مناسب است زيارت جامعه و دعاى مباهله را نيز در اين روز نیز بخوانند.

کد خبر 1081764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha