غربی ها از اصلاح مدیریت برجامی ایران نگرانند

ایزدی با بیان اینکه مسأله ای که اروپایی ها و امریکایی ها را نگران کرده این است که مدیریت برجامی کشور اصلاح شود، افزود: در برجام، طرف مقابل در نحوه کار و نوع برخورد خود هیچ حسن نیتی نداشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، فواد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شب گذشته (سه شنبه 12 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره مذاکرات وین با بیان اینکه مسأله ای که اروپایی ها و امریکایی ها را نگران کرده این است که دولت آقای رئیسی از 8 سال گذشته عبرت بگیرد و مدیریت برجامی کشور اصلاح شود، افزود: در برجام، طرف مقابل در نحوه کار و نوع برخورد خود هیچ حسن نیتی نداشت.

 

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در برجام از کلماتی مانند تعلیق یا لغو استفاده می کردند و در تعریف معانی کلمات، بدعهدی می کردند، گفت: یکی از عبرت های 8 ساله مذاکرات با امریکایی ها در برجام این است که در جملات و کلمات نمی توانیم بی توجه باشیم.

 

ایزدی با اشاره به اینکه در برجام برداشت طرف مقابل این بود که ایران در حال اعتماد کردن به ماست و آنها از این اعتماد سوء استفاده کردند، گفت: آنها متن برجام را به نوعی نوشتند که در نهایت برای کشور مشکل ایجاد کرد و به همین دلیل در مذاکرات اخیر دقت بیشتری نسبت به این کلمات و جملات وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه اگر کارهای بایدن و اوباما را مقایسه کنیم یک الگوی رفتاری در دوره اوباما را تشخیص می دهیم که بایدن از همان الگو استفاده می کند، گفت: الگوی رفتاری اوباما در مذاکرات برجام سه بخش داشت که بخش اول افزایش فشار اقتصادی علیه ایران بود که الآن بایدن هم آن را دنبال می کند و بخش دوم ایجاد اجماع علیه ایران بود که کشورهایی مثل روسیه و چین هم همراه شوند که تا حدودی هم دولت اوباما توانست این کار را بکند و الآن درصدد تکرار آن هستند و بخش سوم یک عملیات روانی گسترده در دوره اوباما شاهد بودیم که اوباما یک فرصت است که در ادامه اوباما ایران را به شدت تحریم کرد و همین حالت را در بایدن شاهد هستیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه این سه بخش الگوی رفتاری دوره اوباما کاملاً در دولت بایدن هم تکرار می شود، ایزدی گفت: قدرت گرفتن ایران و انسجام درونی که بین مجلس و قوه مجریه وجود دارد قطعاً به تغییر کمک می کند.

کد خبر 1081826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha