آیین« اعلان عزای حسینی» در پایتخت شور و شعور حسینی

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در زنجا‎ن چند روز مانده به محرم با برگزاری مراسم اعلان عزا در مساجد و تکایا خود را برای عزاداری در محرم آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، این روزها در هر کوچه پس کوچه زنجان که قدم برمی داری کمتر محله ای دیده می شود که بساط نصب بنر و پرچم بر روی مساجد و تکایای خود را آغاز نکرده باشد.

 

در این روزها مردم ولایتمدار و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دست در دست هم می دهند تا مساجد و تکایای خود را را برای عزاداری در محرم آماده کنند و غبارروبی از محل های برپائی عزا نیز از کارهائی است که در این روزها بازار آن گرم گرم است .

 

زنجان ، شهری که به پایتخت شور و شعور حسینی مشهور است ، این روزها مردمانش سرشار از شور هستند که با برپائی جلسات هماهنگی در انجام هرچه بهتر برنامه های خود قدم بردارند و در این راستا هر کدام از هیئات شهر با برپائی آئین "اعلان عزا" به استقبال محرم می روند.

 

"اعلان عزا" در واقع راه و رسمی است که مردم زنجان برای نشان دادن ارادت خود به سالار شهیدان و یاران با وفایش در پیش می گیرند و با نصب پرچم های سیاه بر درب مساجد و تکایای خود آمادگی خود را برای ورود به ماه محرم اعلام می نمایند.

 

مردم زنجان مانند مردم بیش تر نقاط کشور در دهه آخر ماه ذی الحجه یک روزی را برای اعلان عزای هیئت خود تعیین می کنند و در آن روز لباس های سیاه خود را بیرون آورده و بر تن می کنند و قلوب خود را برای استقبال از ماه خون ، ماه فتح خون آماده می کنند.

 

عزاداری برای امام حسین(ع) از سالیان دور با شکوه و جلوه خاصی در زنجان برگزار می‌شود و مردم پایتخت شور و شعور حسینی هر سال در این ایام شور و شوق عجیبی برای ورود به ماه محرم دارند و کوچه‌ها و خیابان‌ها همه برای ورود به ماه محرم آماده می‌شوند، غبارروبی مساجد و هیئت‌ها، تشکیل جلسات ستاد محرم در راستای هم‌پا بودن مسوولان زنجانی برای برگزاری مراسم محرم نیز از جمله اقدامات برای عزاداری اباعبدالله حسین(ع) است.

 

آیین اعلان عزا یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک زنجانی‌هاست که مردم به پیشواز عزاداری‌های محرم و صفر می‌روند و به نظر می‌رسد این سنت با الهام از پیشینیان است تا مراسم عزاداری امام حسین(ع) نسل به نسل و باشکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود .

 

هیئات بزرگ زنجان از جمله ، حسینیه اعظم، زینبیه اعظم، هیئت ثارالله، مکتب الزهراء، مجمع حیدرون ،احمدیه، فاطمیه، عباسیه، فیضیه و ... همه هیئت‌هایی هستند که با برپایی مراسم اعلان عزا خود را برای ورود به محرم و عزاداری حسینی آماده می‌کنند. جوانان با شوق فراوان در این مراسم شرکت کرده و با گوش سپردن به فداکاری‌های یاران با وفای امام حسین علیه السلام  مشق عشق و وفاداری می‌آموزند.

 

ذکر مصائب اهل بیت و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و نوحه‌خوانی‌هایی به سبک گذشته از جمله رسوم اعلان عزا به‌شمار می‌آید و بزرگان هیئات با چهره‌ای گشاده از میهمانان استقبال کرده و آیین پیشینیان خود را که در سوگ اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری می‌کردند را به جا می‌آورند.

 

 

کد خبر 1081845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha