مباهله معیاری برای تشخیص رهبران الهی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی گفت: زمانیکه پیامبر گرامی اسلام با همه سرمایه های خود یعنی اهل بیت (ع) در مباهله حضور می یابد خود بیانگر صدق گفتار و رفتار ایشان است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه  خبرگزاری شبستان، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

 

با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین « سید رضا حسینی مازندرانی» استاد حوزه علمیه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

فلسفه انجام مباهله چیست و چه عواملی باعث شد که مباهله انجام شود؟

مباهله در لغت به معنی «برداشتن قیود» و در اصطلاح «یکدیگر را نفرین کردن» است. بیست و چهارمین روز از ذی‌الحجه سال دهم هجری، حضرت محمد(ص) در مناظره بر مسیحیان نجران پیروز شده بودند اما آن‌ها که ایمان نیاورده بودند، پیامبر (ص) را به مباهله دعوت کردند. حضرت محمد (ص) نیز اهل بیت خود یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به میعادگاه مباهله بردند. بزرگ مسیحیان وقتی این صحنه را دید، بر حقانیت پیامبر آگاه شد و از مباهله خودداری کرد اما با پرداخت جزیه، بر آیین خود باقی ماند.

در آیه ۶۱ سوره آل عمران نیز به موضوع مباهله پیامبر گرامی اسلام (ص) پرداخته شده است. در این آیه خداوند می فرماید: هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»

 

چه کسانی در مباهله همراه پیامبر گرامی اسلام (ص) بودند؟

زمانیکه موعد مقرر فرارسید، پیامبر گرامی اسلام در مباهله همراه با اهل بیت خود یعنی دخترش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و دامادش حضرت امام علی علیه‌السلام و دو نوه بزرگوارش حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) از مدینه حرکت کرد و به جایگاه مقرر رفت که این خود پیام بسیار مهمی برای امت اسلامی داشته است. 

 

درخصوص آیات و روایاتی که به موضوع مباهله پرداخته اند، توضیح دهید؟

امام رضا (ع) درباره مفاد آیه مباهله می فرمایند: آیه مباهله در اثبات حقانیت امیرمومنان و فرزندانش در مصداق اهل بیت (ع) بودن نسبت به پیامبر و همچنین مصداق اتحاد وجودی و نفسی حضرت علی (ع) با پیامبر (ص) و در نمایندگی و پیشوایی امت اسلام است. در واقع این آیه بهترین آیه برای اثبات خلافت رسول الله و شجره طیبه امامت است. وقتی حضرت علی (ع)، نفس پیامبر (ص) است یعنی کسی به جز علی بعد از پیامبر شایستگی خلافت رسول الله را ندارد. وقتی حضرت فاطمه (س) به تنهایی به عنوان مجموعه زنان امت است، هر جریان فکری و اجتماعی که در مقابل راه و شخصیت آن حضرت قرار گرفته باشد، قطعا خلاف مکتب اسلام و ضد حق خواهد بود.

آیه ۶۱ سوره آل عمران که به آیه مباهله مشهور است: « فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ» شجریه طیبه امامت را به اثبات می رساند. بهترین آیه برای اثبات خلافت رسول الله و شجره طیبه امامت است.

 

چه درس هایی می توان از مباهله آموخت؟

اثبات شجره طیبه امامت، معیار بودن مباهله برای مجاهدان راه حق، معیار و شاخصی برای تشخیص رهبران الهی از جمله درس هایی است که می توان از جریان مباهله آموخت. با اتفاقاتی که در مباهله رخ می دهد همه به حقانیت و درستی راه حضرت محمد (ص) و اهل بیت ایشان واقف می شوند بنابراین معیاری برای مجاهدان راه حق است که بتوانند مسیر درست و راه حق را پیدا کنند. زمانیکه پیامبر گرامی اسلام با همه سرمایه های خود یعنی اهل بیت (ع) در مباهله حضور می یابد خود بیانگر صدق گفتار و رفتار ایشان است. این رویکرد پیامبر در روز مباهله که با خانواده می آیند بیانگر آن است که همان مسائل و مباحثی را که برای عموم جامعه مطرح می نمایند در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برای خانواده خود نیز از همان روش و دستورالعمل استفاده می کنند و نسخه جداگانه ای برای آنها در نظر نیم گیرند و این اتفاق بیانگر صداقت و حقانیت پیامبر اسلام می باشد.

 

 

کد خبر 1081947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha