روایت مبارزات مردم فارس علیه استعمار انگلیس توسط صدا و سیمای فارس

سهرابی گفت: مستند «پلیس جنوب»، کاری از صدا و سیمای فارس است که به روایت مبارزات مردم فارس علیه استعمار انگلیس می پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سیدتقی سهرابی»، امروز (چهارشنبه 13 مرداد) از تهیه مستند «پلیس جنوب» خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: مستند «پلیس جنوب»، کاری از صدا و سیمای فارس است که به روایت مبارزات مردم فارس علیه استعمار انگلیس می پردازد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس ادامه داد: این مستند به سفارش معاونت امور استان های صدا و سیما در حال تهیه است که در آن به شکل گیری پلیس جنوب توسط انگلیس برای تصرف خاورمیانه، استعمار ایران و ادامه استعمار هند پرداخته می شود.

وی اضافه کرد: وقایع این مستند به به اواخر دوره قاجار مربوط می شود و قیام مبارزاتی ایلات و عشایر به رهبری صولت الدوله قشقایی در فیروزآباد، ناصر دیوان کازرونی در کازرون و سید عبدالحسین لاری در شیراز را روایت می کند که در محله «ده شیخ» و «خان زنیان» شیراز به نیروهای انگلیسی حمله می کنند و با وجود شکست از آنها زمینه ساز مقاومت مستمر مردم علیه استعمار انگلیس می شوند و ادامه مقاومت مردم فارس علیه استعمار انگلیس موجب انحلال «پلیس جنوب» توسط دولت مرکزی شده و انگلیسی ها از کشور اخراج می شوند.

سهرابی اعلام کرد: ساخت این مستند اوایل اسفند امسال به پایان خواهد رسید و در 2 نسخه سینمایی به مدت 75 دقیقه و تلویزیونی به مدت 50 دقیقه در اختیار معاونت امور استان های صدا و سیما قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بخش هایی از این مستند به صورت انیمیشن و تصاویر آرشیوی است و پنج بازیگر اصلی و ۱۰ بازیگر فرعی به ایفای نقش می پردازند.

سهرابی عنوان کرد: تهیه کنندگی، پژوهش و کارگردانی این مستند به عهده «علی بلندنظر» است و «زین العابدین یزدانیان»، مدیر تولید، «پروانه دری»، تهیه کننده اجرایی مستند هستند.

 

کد خبر 1082046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha