هفتمین همایش حضرت زین العابدین(ع) در قم برگزار شد

هفتمين همايش حضرت سيدالعابدين (ع)، عصر امروز( چهارشنبه ۱۳ مرداد ) با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان در بستر فضاي مجازي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قم، هفتمين همايش حضرت سيدالعابدين (ع)، و نیز افتتاحیه ساختمان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان  برگزار  شد.

 

باید با زبان و منطق صحیفه سجادیه با دنیای امروز سخن بگوییم

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این همایش گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، بر روی سه مسأله انسان سازی، جامعه سازی و تمدن سازی تأکید بسیار فرمودند و ما اگر به روش و سیره امام سجاد(ع) و نیز مضامین عالی صحیفه سجادیه دقت کنیم، متوجه می شویم که دقیقاً همین سه رویکرد اصلی در کلام و سیره حضرت بسیار بارز و مشهود است.

 

وی افزود: حضرت سیدالساجدین(ع) در دوران خاص و سختی که قرار داشتند در راستای پر کردن خلأ معنویت، دست به تربیت نیروی انسانی مؤمن زدند و با کادرسازی زمینه جامعه سازی بر اساس رویکرد هدایتگرانه اهل بیت(ع) را فراهم نمودند.

 

وی گفت: آن چه قابل توجه است این که نیروی انسانی مؤمن و مجرب، مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی است که در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بسیار این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

 

امام جمعه بندرعباس همچنین ابراز داشت: حضرت سجاد(ع) با نهضت علمی و فرهنگی و اعتقادی خویش به مقابله با کسانی برخاست که به دنبال منزوی کردن مکتب اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی بود و ایشان در راستای رفع خلأ معنویت، کادرسازی را هدف خویش قرار داده بود.

 

وی خاطرنشان کرد: ما با الگوگیری از صحیفه سجادیه می توانیم در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) به دنبال تربیت نیرو باشیم، کما این که امام سجاد(ع) نیز در پرتوی دعا و مناجات و فعالیت های فرهنگی به تربیت نفوس پرداختند.

 

عبادی زاده همچنین گفت: ما اگر بخواهیم با زبان فطرت با مردم دنیا سخن بگوییم راهش این است که از صحیفه سجادیه و بیان حضرت مدد بگیریم چرا که این گوهر و گنجینه ارزشمند زمینه ساز رشد و تحول و تعالی در انسان هاست.

 

وی در خاتمه افزود: به یاری حق تعالی باید بکوشیم که به مدد صحیفه سجادیه و دیگر معارف ائمه اطهار(ع) زمینه رشد و سعا

 

دتمندی دنیا و آخرت خود را فراهم کرده و جهانیان را با معنویت ناب قرآن و اهل بیت(ع) به خوبی آشنا کنیم.

 


ترویج علم و یاری رساندن به محرومان، تأسی به سیره نورانی امام سجاد(ع) است


استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز در ایم مراسم گفت: در شهر مقدس قم به لطف الهی مراکز قرآنی و دینی بسیاری وجود دارد اما متأسفانه تاکنون مرکز تخصصی صحیفه سجادیه وجود نداشته و لذا از این حیث باید از بانیان و حامیان تأسیس این مرکز تشکر و قدردانی کرد.

 

وی همچنین ضمن تبریک روز مباهله گفت: نه فقط یک آیه بلکه بیش از هشتاد آیه درباره مباهله در قرآن کریم وجود دارد و این در حالی است که مباهله نبی اکرم(ص) با مسیحیان اصلاً برگزار نشد بلکه تنها تهدید به مباهله صورت گرفت و با این حال این مساله نیز یکی از افتخارات اسلام و مسلمین و دلیل بر حقانیت اهل بیت(ع) به شمار می رود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به نهضت علمی و فرهنگی امام سجاد(ع) در دوران پرمشقت و خفقان آلود بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) ابراز داشت: حضرت زین العابدین(ع) در زمانه ای که شاید 20 نفر محب و دوستدار اهل بیت(ع) به معنای واقعی کلمه وجود نداشت، در نشر معارف الهی و مکتب اهل بیت(ع) بسیار کوشید.

 

وی افزود: ایشان در آن زمان خانواده های بسیاری را از حیث مالی و کمک به ارتزاق آن ها تحت پوشش قرار داده بود که طبعاً اکثر آن ها شیعه و محب اهل بیت(ع) هم نبوده اند و ما نیز با تأسی به سیره نورانی ایشان باید در رفع نیازمندی های افراد فارغ از این که شیعه یا سنی و یا حتی مسلمان یا غیرمسلمان باشند، بکوشیم.

 

وی همچنین با اشاره به اهمیت فوق العاده کسب علم و دانش و حرمت گذاشتن به عالمان در کلام و سیره امام سجاد(ع) گفت: صحیفه سجادیه حاوی عالی ترین مضامین دعاست اما باید توجه داشت که عبادت منحصر در دعا نیست ، هر چند که یکی از شاهکارترین مظاهر عبادت همین دعاست که به طور خاص در صحیفه سجادیه بروز و ظهور یافته است.

 

آیت الله عابدی اضافه کرد: عبادت معنا و مفهوم و دایره وسیعی دارد به طوری که فکر کردن و مطالعه کردن نیز عبادت محسوب می شود و از این منظر نیز ترویج علم و دانش و فرهنگ تأسی به سیره نورانی حضرت سیدالساجدین(ع) است.

 

وی با بیان این که امامان ما عالم پرور بوده و بر اهمیت علم و دانش بسیار تأکید داشته اند، گفت: ان شاءالله به برکت امام سجاد(ع) و کنگره صحیفه سجادیه در آینده ای نزدیک استان هرمزگان از جمله مراکز اصلی علم و فرهنگ باشد.

 

بهره گیری از گنجینه صحیفه سجادیه، لازمه رفع تشنگی معنوی بشر امروز است

 

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت:ما باید با کار فرهنگی و تبلیغی قوی و هوشمندانه ، به دنبال توسعه معرفت شناسانه نسبت به اهل بیت(ع) و از جمله امام سجاد(ع) باشیم و در این راستا با بهره گیری از گنجینه ای همچون صحیفه سجادیه به دنبال رفع تشنگی های معنوی و معرفتی بشر امروز باشیم.

 

وی افزود: از این حیث تلاش شما عزیزان و بانیان و حامیان تشکیل چنین مرکزی در شهر مقدس قم و در جوار حرم ملکوتی حضرت معصومه(س) اقدام بسیار ارزشمندی است که ان شاءالله در آینده بیش از پیش از برکات این اقدام معنوی و فرهنگی بهره مند خواهیم شد.

 

وی گفت: به مدت یازده سال است که به جهت برگزاری کنگره صحیفه سجادیه، استان هرمزگان محور فرهنگ سجادیه است و بسیاری از مردم این استان را به نام امام سجاد(ع) می شناسند.

 

حجت الاسلام و المسلمین کفیل، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه نیز با اشاره به این که این ساختمان ، تنها ساختمان اختصاصی با موضوع صحیفه سجادیه است، بیان داشت: امروز ما رسالت بسیار سنگینی در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و به خصوص معارف به یادگار مانده از حضرت سجاد(ع) از جمله صحیفه سجادیه داریم که باید با کارهای علمی و پژوهشی قوی به درستی به این وظیفه عمل کنیم.

 

وی افزود: باید از خدای متعال بخواهیم که به ما توفیق دهد تا صحیفه سجادیه را از غربت درآوریم و بر این اساس مشمول آن حدیث معروف شویم که خدا رحمت کند کسانی را که امر اهل بیت(ع) را در جامعه احیا می کنند.

 

بهره گیری از معارف صحیفه سجادیه، لازمه مقابله با هجمه فرهنگی است

نماینده مردم بندرعباس  نیز در این مراسم اظهار داشت: یازده سال برگزاری کنگره امام سجاد(ع) با محوریت استان هرمزگان که در حال حاضر صبغه بین المللی پیدا کرده، بعد از عنایات الهی مرهون زحمات و تلاش های مخلصانه جمعی از فضلا، دانشمندان، مسئولان و دغدغه مندان است که باید از این منظر خدای متعال را بابت این توفیق در استان هرمزگان شاکر باشیم.

 

وی افزود: البته در سال های ابتدایی به شکل همایش برگزار می شد و بعد به کنگره ارتقا یافت و امید است که در آینده تبدیل به بنیاد شود تا بیش از پیش منشأ خیرات و برکات باشد.

 

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی و ویژگی های برجسته استان هرمزگان گفت: این استان به لحاظ قرار گرفتن در حوزه خلیج فارس و دریای عمان و این که همسایه آبی سه کشور به شمار می رود، موقعیت برجسته ای دارد که باید از این ظرفیت ها در راستای شکوفایی استان و کشور بهره گیری کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما نباید از اهمیت فعالیت های فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن غافل شویم که بی شک در این راستا بهره گیری از گنجینه معارف صحیفه سجادیه ، لازمه انجام فعالیت های فرهنگی شایسته و مقابله با هجمه فرهنگی دشمن است.

 

مرادی بیان داشت: مردم استان هرمزگان به شدت تشنه کسب معارف اهل بیت(ع) و معنویت هستند و در این راستا با مدد از نام و یاد امام سجاد(ع) و به خصوص صحیفه سجادیه ما باید در راستای پاسخ به نیازهای فکری، دینی و فرهنگی مردم حرکت کنیم.

 

علی علامه زاده، دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) نیز ضمن گزارش کوتاهی از فعالیت های صورت گرفته در این کنگره گفت: در حال حاضر به برکت نام امام سجاد(ع) ، این کنگره به شکل بین المللی در بیش از 20 کشور برگزار می شود و بسیاری از مردم کشورمان نیز استان هرمزگان را به نام حضرت می شناسند که این توفیقی برای ما به شمار می رود.

کد خبر 1082157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha