محصول برنج ۲۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد

موسوی با بیان اینکه تاکنون محصول برنج ۲۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برداشت شده است گفت: از کشاورزان گیلانی انتظار داریم پس از عملیات برداشت شالی از سوزاندن کاه و کلش جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی موسوی» امروز (جمعه 15 مرداد) در گفت‌وگوی خبری آخرین وضعیت برداشت برنج از شالیزارهای استان گیلان را تشریح کرد و اظهار داشت: از مجموع 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان محصول 40 درصد یعنی 95 هزار هکتار از شالیزارها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود 10 درصد از شالیزارهای استان یعنی 23 هزار هکتار تاکنون برداشت شده است عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است حدود 180 هزار هکتار از محصول اراضی شالیزاری استان گیلان به شکل مکانیزه برداشت شود.

 

موسوی با تاکید بر اینکه برداشت برنج صبح‌ها پس از خشک شدن شبنم باید انجام شود تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد جوی از کشاورزان استان گیلان خواهشمندیم عملیات برداشت شالی را با جدیت انجام دهند زیرا احتمال اینکه در هفته آینده یک شرایط جوی ناپایدار در سطح استان داشته باشیم وجود دارد.

 

وی توجه کشاورزان استان گیلان به بیماری بلاست خوشه‌های برنج با توجه به شرایط جوی پیش‌رو را لازم و ضروری خواند و ابراز داشت: از کشاورزان انتظار داریم پس از عملیات برداشت شالی از سوزاندن کاه و کلش جدا خودداری کنند زیرا جدای از بحث‌های زیست محیطی کاه و کلش می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای آنان باشد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عجله در خشک کردن شالی در هوای آزاد و در شالیکوبی‌ها را هم از دیگر مواردی که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند خواند و ادامه داد: با این کار از ضایعات برنج جلوگیری به عمل می‌آید بنابراین کشاورزان باید خشک کردن سریعتر شالی را در دستور کارشان قرار دهند.

 

موسوی جلوگیری از ماندن آب در شالیزار در صورت بارش باران را با توجه به اینکه احتمال بروز ورس برنج وجود دارد ضروری خواند و گفت: اگر آب ناشی از بارش باران که در مزرعه برنج جمع شده خارج نگردد در صورت ورس خوشه‌ها باعث پوسیدگی محصول می‌شود بنابراین لازم است کشاورزان گیلانی به این نکات و توصیه‌ها توجه داشته باشند.

وی آمادگی هزار و 429 کارخانه فعال در حوزه شالیکاری در گیلان برای تبدیل محصول ارزشمند برنج را هم مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: از مجموع 238 هزار هکتار زمین شالیزاری استان گیلان در سال جاری حدود 170 هزار هکتار به صورت مکانیزه کشت شده است.


پایان پیام/

کد خبر 1082507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha