خبرنگاری؛ تحمل سختی و مشقت در مسیر روشنی بخشی

خبرنگاری؛ تحمل سختی و مشقت برای روشنی و آگاهی بخشی به جامعه و بیان حقایقی که منفعتش اعتلای جامعه و سرافرازی ملت خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: 17 مردادماه روز خبرنگار؛ روزی به یاد آن هایی که قلم و تلاششان برای هدایت افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه قرار گرفته و چه بسیار افرادی که در این مسیر در دنیا جان می دهند ولی عملکرد آن ها به جامعه جان می دهد.

 

گرچه همه روزهای هفته و سال به دلیل تلاش سترگ آنان متعلق به خبرنگاران است اما یک روز برای گردهم آمدن و نمایش تلاش ها و ایجاد دغدغه فکری شاید فرصتی ارزشمند باشد گرچه این روز در بین برخی از افراد از یاد می رود که البته آن ها از یاد نمی برد بلکه ذهن آن ها جایی را برای ثبت این روز مهم و نقش آفرینی پیدا نکرده و آنان تنها دغدغه روزگاری گذرا را بر ذهن ها دارند.

 

خبرنگاران شب و روز در تلاش هستند تا جان دیگری به جامعه بدهند و مردم از خوبی ها و اتفاقات با خبر سازند و این قشر هستند که دغدغه های کاری خود و مشکلات فردی را نسبت به نیازهای جامعه برتری نمی دهند.

 

برتری جامعه و مردم نسبت به فرد را در این شرایط سخت امروز تنها در بین قشری دلسوز مثل خبرنگاران می بینیم که سیل، زلزله، کرونا و شرایط قرمز و زرد برای آن ها عادی و همواره در تلاش هستند.

 

فعالیت خبری این قشر به گونه ای در این روزگار کرونایی پیش می رود که یک روز در این جلسه،‌ یک روز در ان جلسه و همواره در تکاپوی خبر و اطلاع رسانی هستند که به نظرم آمد خبرنگاران کرونا نمی گیرند...

 

هیچ خبری از حمایت های مادی، سفارش ها، آرامش و استراحت عرصه خبر و اطلاع رسانی نیست چرا که گاهی همین خبرنگاران که به برخی از مسئولان باید 17 مرداد را اطلاع بدهند و قطعا این قشر که همه مناسبت ها را از جمله روز خبرنگار را خبر می دهند.

 

رسالت عظیمی بر دوش فداییان عرصه خبر و رسانه قرار گرفته چرا که آنچه بسیاری می بینند و سکوت می کنند این قشر به سادگی نمی گذرند و به آرامی عبور نمی کنند....

 

چنین افرادی قطعا اجری عظیم در دنیا و آخرت خواهند داشت چرا که لحظه لحظه تبش قلبشان و حرکت جریان دار قلم آنان به یاد دیگران و برای زندگی جامعه بشری حرکت می کند.

 

خبرنگاری؛ تحمل سختی و مشقت برای روشنی و آگاهی بخشی به جامعه و بیان حقایقی که منفعتش اعتلای جامعه و سرافرازی ملت خواهد شد‏، پس این قشر را دریابید و برای تربیت نیروهایی توانمند این عرصه نقش آفرینی نیاز است که ماموریت آن بر عهده وزارت علوم، رسانه ها و نهادهای فرهنگی است.

 

*تحول در دنیا خبرنگاری توام با حفظ ماهیت

 

گسترش و توسعه فضای مجازی تاثیری زیادی بر حوزه های مختلف گذاشته که نقش آن در حوزه رسانه کاملا مشهود و روشن است که شهروند خبرنگار مصداقی از این باور است.

 

شبکه های اجتماعی باعث شده که همگان در این عرصه نقش آفرینی کنند و چه بسا سوژه های خبری رسانه های مهم نیز از همین بستر گاهی تامین می شود.

 

به گفته نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی‏، سرعت توسعه شبکه های مجازی به قدری پیش رفته که از رسانه ملی هم جلو زده اند.

 

«ابوالفضل ابوترابی» افزود: فعالیت های زیادی در حوزه شبکه های اجتماعی و اینترنت انجام می شود ولی گاهی رفتارهای هیجانی و شایعه پراکنی ها نظم عمومی را به هم می زند و در برخی موارد هم آگاهی بخشی دارد.

ماهیت رسانه اطلاع رسانی شفاف است گرچه در فضای مجازی برخی این مسیر را منحرف می کنند اما از طرف دیگر واقعیت و ماهیت خبررسانی از جنبه مثبت آن با تحولات امروز جامعه حفظ شده و همه در راستای آگاهی بخشی پیش می روند.

 

*خبرنگاری حرفه ای سخت اما بدون پشتوانه

 

حرفه خبرنگاری یکی از مشاغل مهم و سخت به شمار می آید و به اعتقاد برخی از افراد دومین شغل سخت پس از معدنکاران است اما با این وجود خبری پشتوانه هایی برای تحمل این سختی و مشقت وجود ندارد.

بخشی از خبرنگاران در سازمان های رسمی مثل رسانه ملی حقوق و مزایایی مثل کارمندان دریافت و مابقی به صورت قراردادی شرکتی و یا حق التحریر فعالیت می کنند که خبری از رفاه و شرایط خاص برای آنان نیست.

گرچه دولت این سال ها با حمایت از این قشر در قالب بیمه خبرنگاران و صندوق فرهنگ و هنر گام هایی برداشته اما موضوع این است که جنبه های مختلف زندگی و معیشت این قشر را باید دید تا ناگهان صحنه برای این حرفه خالی نشود و انگیزه ها زیر پای مسائل دنیایی و گرفتاری لابی گری ها نشود.

 

حفظ استقلال خبرنگاران موضوع جدی است که سهم مهمی هم در توسعه و نبوغ جامعه خواهد داشت چرا که نقد برای جامعه سازنده و مسیر پیشرفت را تسهیل می کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همین موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار داد و گفت: باید پشتیبانی از فعالیت های این قشر انجام و زمینه های پیشرفت کاری و رفاه و تسهیلات برای آنان فراهم شود.

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: موضوع مسکن، بیمه و نیازهای این قشر باید مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی این قشر و ارزیابی و درجه بندی بین رسانه های استان انجام شود.

 

*دلسوزی و هم گرایی بین خبرنگار و دلی عاشق

 

خبرنگاران در یک کلام از دلسوزی و هم گرایی با همدیگر می گویند و دلی عاشق برای خدمت به جامعه، گفتگو با هر کدام از آن ها نشان می دهد که چقدر دلسوز و عاشقانه کار می کنند.

دریافتی حقوق آن ها عامل انگیزه کاری نیست بلکه تنها عشق و علاقه است که در این مسیر قلم می زنند و قلم خود را وام دار افراد و گروه های خاص نمی کنند اما متولیان امر بدانند در برابر این قشر مسئولیت داشته و تعهد و وظیفه خود را باید انجام دهند.

کد خبر 1082820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha