ثبت ۱۰۰ هزار متقاضی کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت/سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن فعال شد

انتشار ۲۷۴.۶ هزار میلیارد ریال اوراق،هر گرم طلای ۱۸ عیاریک میلیون و ۸۲ هزار تومان، بسته ۲۰۰گیگ اینترنت هدیه خبرنگاران، سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن فعال شد، ثبت ۱۰۰ هزار متقاضی کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه 17 مرداد شبستان به شرح زیر است:
 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۲ هزار تومان

امروز (یکشنبه ۱۷ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۶۶ درصد افت به ۱۰,۸۲۸,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا با ۰.۲۳ درصد رشد به ۱,۸۱۴.۷۲ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۷۴ درصد افت به ۱۱۱,۴۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۳۸ درصد افت به قیمت ۱۰۷,۰۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم سکه با ۱.۲۳ درصد افت به قیمت ۵۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۳.۱۵ درصد افت به قیمت ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۰۵ درصد افت به قیمت ۲۲,۳۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۷ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۰۷ درصد رشد به ۲۵۶,۳۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۰۴ درصد افت به ۲۹۴,۷۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳۲ درصد افت به ۳۵۸,۱۸۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه هفدهم مردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۲۶۴ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۳۹۱ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۹۳۵ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۸۴۷ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۷۲۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۴۲ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۱۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و۵۸۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۰۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۴۰۰  ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۲۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۴۴۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۸۷۱ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۸۶۷ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۹۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۵۰ ریال، ده روپیه سریلانکا دو هزار و ۱۰۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۰۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۳۰و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۲ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و  ۴۷۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۶۸۰ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۵۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۶۴۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۳۹۱ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۸ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۵۵۰ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۱۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۹۳، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۸۴۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۳۳ ریال قیمت خورد.

 

بسته ۲۰۰ گیگ اینترنت هدیه خبرنگاران از ۱۷ مرداد فعال می‌شود

«یاسر رایگانی» مدیر روابط عمومی همراه اول در توئیتر اعلام کرد امسال نیز مانند سال گذشته برای خبرنگاران ۲۰۰ گیگابایت اینترنت بر روی سیم‌کارت همراه اول در نظر گرفته شده است.

 

بسته اینترنت برای خبرنگارانی که نام آن‌ها در لیست معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، از ۱۷ مرداد فعال و پیامک فعال‌سازی از سوی این اپراتور برای‌شان ارسال خواهد شد.

 

بنابر اعلام این اپراتور، همراه اول در آستانه فرارسیدن «روز خبرنگار» و همچنین بیست و هفتمین سال‌روز عرضه نخستین سیم‌کارت در ایران توسط این اپراتور این هدیه ویژه را درنظر گرفته است.

 

براین اساس و با مساعدت مدیرعامل همراه اول، بسته اینترنت ویژه یک‌ساله با حجم ۲۰۰ گیگابایت برای تمامی خبرنگاران کشور که اسامی آن‌ها از طریق معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرجع رسمی پیگیری امور مربوط به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران) دریافت شده است، فعال می‌شود.

 

شرایط فروش جدید محصولات سایپا اعلام شد

در طرح جدید فروش شرکت سایپا، ۵ محصول این خودروساز به بازار عرضه می‌شوند. در این طرح فروش اعلام شده است که دیگر برخی محدودیت‌های گذشته در عرضه به صورت پیش فروش وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند فرایند راحت تری را در هنگام ثبت نام طی نمایند.

 

در این مرحله از فروش، مشتریان از ساعت ۱۰ صبح ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به مدت ۲۴ ساعت می‌توانند به وبسایت فروش محصولات سایپا مراجعه کنند و در هنگام ثبت نام، پیش پرداخت اعلام شده را بپردازند.

 

در این طرح فروش دیگر محدودیت‌های ثبت نام و مراسم قرعه کشی وجود ندارد و در هنگام ثبت اطلاعات، امکان واریز وجه برای خریداران فراهم است.

 

در طرح فروش محصولات سایپا ویژه مرداد ۱۴۰۰ پنج مدل خودرو از جمله کوییک S، ساینا S، کوییک دنده ای، کوییک آر و وانت ۱۵۱ به صورت پیش فروش و با قیمت غیر قطعی عرضه می‌شوند.

 

زمان‌ تحویل خودروهای نامبرده دی ماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه سال ۱۴۰۱ است.

نوع خودرو         مبلغ علی الحساب به تومان

کوئیک اس          ۷۷۴۹۷۰۰۰

ساینا اس             ۷۱۲۶۸۰۰۰

کوئیک دنده ای     ۷۰۵۳۱۰۰۰

کوئیک دو رنگ   ۷۴۷۰۸۰۰۰

وانت سایپا           ۵۲۵۷۱۰۰۰

 

سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن فعال شد

وب سایت سامانه طرح اقدام ملی مسکن و همچنین ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که ۱۹ تیرماه به دلایلی از دسترس خارج شده بود، بار دیگر به آدرس tem.erud.ir در دسترس کاربران قرار گرفت.

 

متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن با مراجعه به این سامانه می‌توانند نام نویسی کرده و در صورت احراز شرایط مندرج در آئین نامه این تسهیلات که به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده، برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

 

سقف تسهیلات ودیعه مسکن بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ۷۰، کلانشهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۴۰ و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است.

 

بازپرداخت این تسهیلات برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای سایر شهروندان ۳ ساله است؛ نرخ سود این تسهیلات برای همه متقاضیان، ۱۳ درصد خواهد بود.

 

طبق تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است. متقاضیان فرصت دارند تا پایان شهریور ماه درخواست خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.

 

ثبت ۱۰۰ هزار متقاضی کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت

سمیه محمدی مدیر طرح کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره تعداد بانک‌هایی که اقدام به اعطای کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت کردند، افزود: از اسفند ۹۹، دو بانک ملی و تجارت زیر ساخت‌های لازم را برای پرداخت کارت‌های اعتباری به مشمولان سهام عدالت فراهم کرده اند و در حال پرداخت کارت اعتباری هستند.

 

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۵ بانک دولتی و خصوصی برای اعطای کارت اعتباری مذکور درخواست خود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کرده اند.

 

محمدی با اشاره به اینکه مشمولان می‌توانند با داشتن حساب در این دو بانک و بدون مراجعه حضوری اقدام به ثبت نام کنند گفت: هدف از اجرای این طرح، افزایش نقدینگی سهامداران سهام عدالت است تا در زمان نیاز به نقدینگی، بدون فروش سهام خود از این کارت‌های اعتباری استفاده کنند.

 

مدیر طرح کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: مشمولان می‌توانند ۵۰ درصد از دارایی سهام قابل معامله خود را تسهیلات دریافت کنند. وی گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید نظارت کند تا بانک‌های که در این طرح فعالیت می‌کنند به تعهداتشان عمل کنند.

 

محمدی افزود: طرح توثیق سهام نیز از جمله اقدامات شرکت سپرده گذاری مرکزی در راستای تامین مالی سهامداران است که براساس آن ثبات به بازار سرمایه حاکم می‌شود و همه سهامداران می‌توانند به پشتوانه سهام خود از بانک تسهیلات دریافت کنند.

 

وی ادامه داد: توثیق اوراق بهادار در مرحله تعامل و بین شرکت سپرده گذاری و بورس است و به محض اینکه اطلاعات در اختیار بانک‌ها قرار گیرد این طرح عملیاتی می‌شود.

 

انتشار ۲۷۴.۶ هزار میلیارد ریال اوراق/ ۳ ماهه چقدر اوراق فروخته شد؟

یکی از ارکان مهم در زمینه هدایت نقدینگی بدون تشدید انتظارات تورمی جامعه، اتخاذ سیاست انقباضی در سیاست‌های پولی و بانکی است که در نهایت باید به نرخ بازدهی مثبت اوراق بدهی دولتی و غیردولتی بیانجامد و در عین حال، با تامین نقدینگی مورد نیاز بخش‌های مختلف، از تاثیر رشد پایه پولی بر تورم جلوگیری کند.

 

سیاستی که به نظر می‌رسد، در چند سال اخیر، در کنار عملیات بازار باز، سپرده‌گذاری و اعتبارگیری قاعده‌مند، متعادل کردن ترازنامه بانک‌ها و همچنین انتشار نرخ‌ سود بازار بین‌بانکی و نرخ توافق بازخرید در اولویت بانک مرکزی قرار گرفته است.

 

از این رو، سیاست‌های بانک مرکزی در الزام بانک‌ها به نگهداری بخشی از دارایی‌های خود به شکل اوراق بدهی دولت و افزایش تدریجی اوراق دولتی و اسناد خزانه اسلامی در ترازنامه بانک‌ها و گسترش ظرفیت استفاده از ابزارهای مالی انقباضی برای جذب سرمایه مورد نیاز بخش‌هایی از جمله شهرداری، موجب بالارفتن حجم عملیات بازار باز و متعاقباً تقویت انضباط در میان شبکه بانکی با بانک مرکزی شده است.

 

رشد ۲۶.۷ درصدی عرضه اوراق بدهی دولتی در بهار ۱۴۰۰

 

اطلاعات وضعیت فروش اوراق بهادار تا پایان خرداد ۱۴۰۰ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، نیز نشان می‌دهد، در دوره اخیر، اوراق بدهی یکی از کارویژه‌های نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تامین بودجه دولت و سایر بخش‌ها از سوی بانک مرکزی بوده و بازدهی خوبی را در سه ماهه بهار ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

 

براساس آمار بانک مرکزی، مجموع اوراق بدهی منتشره در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰؛ ۲۷۴.۶ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹، با افزایش ۴۱.۹ درصدی مواجه شده است. اوراق بدهی دولتی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲۷.۵ هزار میلیارد ریال بوده که ۱۲۷.۵ هزار میلیارد ریال آن در خرداد ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و درصد تغییرات سه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه ۱۳۹۹، ۲۶.۷ درصد بوده است.

 

همچنین در سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر شده که در مقایسه با مدت مشابه با ۱۸۵.۷درصد رشد، افزایش چشمگیری داشته است.

 

اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند. اسنادی که تاکنون به صورت منظم حراج‌های دوره‌ای آن از سوی بانک مرکزی اعلام و برگزار شده است.

 

اوراق مرابحه (یا اوراق صکوک) نیز در سه ماهه منتهی به خرداد امسال،  ۲۷.۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه ۷۴.۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

 

 

 

کد خبر 1082942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha