تغییرات جدول دارایی و بدهی بانک مرکزی در پایان بهار ۱۴۰۰/صنایع پی وی سی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند

همه مجتمع‌های پتروشیمی کشور با همه ظرفیت در حال تولید هستند، تغییرات جدول دارایی و بدهی بانک مرکزی در پایان بهار ۱۴۰۰، صنایع پی وی سی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، تغییرات حجم پول و شبه پول در پایان خردادماه ۱۴۰۰ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه 18 مرداد شبستان به شرح زیر است:
 
 
براین اساس نقدینگی بر حسب اجزای تشکیل دهنده شامل پول و شبه پول است که در بخش پول، دو زیر مجموعه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده های دیداری» قرار دارد. در پایان خردادماه ۱۴۰۰، هر کدام به ترتیب با افزایش ۲۳.۷ و ۴۷.۴ درصدی نسبت به خردادماه ۹۹ مواجه شده اند و به ارقام ۷۱۵.۰ و ۶۵۴۶.۹ هزار میلیارد ریال رسیده‌اند.

میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در خرداد ماه سال ۹۹ حدود ۵۷۸.۰ و سپرده های دیداری ۴۴۴۲.۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسید. 

بنابراین حجم پول در پایان خردادماه سال جاری به ۷۲۶۱.۹هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به خرداد سال قبل، ۴۴.۶ درصد رشد دارد. حجم پول در خرداد ۹۹ ۵۰۲۰.۵ هزار میلیارد ریال بود. آمار اسفند ماه نیز نشان می دهد حجم پول در خرداد ۱۴۰۰ به نسبت آخرین ماه از سال ۹۹ رشد ۵.۱ درصدی داشته که به رقم ۶۹۰۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید. 

همچنین براساس این گزارش، حجم شبه پول در پایان خردادماه ۱۴۰۰،  با رشد ۳۸.۲ درصدی نسبت به خرداد سال ۹۹، به رقم ۲۹۷۹۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم در خرداد سال ۹۹ بیش از ۲۱۵۵۱ هزار میلیارد ریال بود. این میزان در اسفند ۹۹ حدود ۲۷۸۵۲.۱ هزار میلیارد ریال بود که رشد ۷.۰ درصدی را به ثبت رساند.

 

تغییرات جدول دارایی و بدهی بانک مرکزی در پایان بهار ۱۴۰۰

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی در پایان سه ماه سال جاری نشان می دهد رقم دارایی ها و همچنین رقم بدهی ها به بیش از ۱۰ هزار و ۲۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال گذشته، ۵.۳ درصد بیشتر شده است. همچنین میزان دارایی و بدهی بانک مرکزی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به خرداد سال قبل، ۲۲ درصد افزایش یافته است. 

به طور مشخص در بخش دارایی های بانک مرکزی، با بخش های مهمی همچون «دارایی های خارجی»، «اسکناس و مسکوک»، «بدهی بخش دولتی» و «بدهی بانک ها» روبرو هستیم. بر این اساس در پایان بهار ۱۴۰۰، رقم دارایی های خارجی بانک مرکزی با رشد ۱۹.۹ درصدی نسبت به خردادماه ۹۹ به رقم ۶۶۰۲.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. 

همچنین «اسکناس و مسکوک» در پایان خردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به خردادماه سال گذشته، ۱۸.۲ درصد کاهش داشته است. بدهی بخش دولتی نیز در این مدت با افزایش ۵۳.۵ درصدی به رقم ۲۰۱۶.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است و در نهایت بدهی بانک ها نیز در خردادماه ۱۴۰۰ با رشد ۰.۱ درصدی نسبت به خردادماه سال قبل، به رقم ۱۱۳۴.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. سایر دارایی های بانک مرکزی نیز در پایان بهار ۱۴۰۰ به رقم ۴۸۸.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به خردادماه سال گذشته، ۱۲.۹ درصد افزایش داشته است.

در بخش بدهی های بانک مرکزی،‌ رقم سپرده بانک ها و موسسات اعتباری در پایان خردادماه ۱۴۰۰ با افزایش ۳۴.۱ درصدی نسبت به خردادماه سال گذشته، به بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. در بخش دیگری از بدهی های بانک مرکزی نیز، سپرده های بخش دولتی در پایان خردادماه سال جاری به رقم ۱۶۰۸.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال گذشته، ۶.۴ درصد کمتر شده است. در نهایت، بدهی های ارزی بانک مرکزی نیز به رقم بیش از هزار و ۸۱۲ هزار میلیارد ریال در پایان بهار ۱۴۰۰ رسیده است که نسبت به خردادماه سال قبل، ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۸۶۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۲۳ درصد رشد به ۱,۸۱۴.۷۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۱,۴۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۷,۴۹۰,۰۰۰‬ ریال، ۵. هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۵۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۶,۸۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۴,۶۸۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۸,۸۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه، ۱۸ مردادماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز کاهش و ۱۹ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز رسمی ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۲۶۹ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۴۰۷ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۹۲۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۴۴ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۴۴ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۴۱۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۷۲۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۹۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳هزار و ۴۷۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۴۴۳ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۷۳ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۸۷۵ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۸۹۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۰۴ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۰۵ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۸۲ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۵۲۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۲۶ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۷۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۵۴۰ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۵۴ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۶۷۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۹۶ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۸۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۲۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۷۰۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۵ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۳ ریال قیمت خورد.

 

 

همه مجتمع‌های پتروشیمی کشور با همه ظرفیت در حال تولید هستند

حمید منصوری پور، سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک‌ها شب گذشته (یکشنبه ۱۷ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه برای رفع نیاز کشور صنعت پتروشیمی را توسعه داده ایم و برای شرکت‌های پتروشیمی کف تولید را مشخص کرده ایم و آن‌ها محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند،‌ افزود: همه ظرفیت تولید پتروشیمی تندگویان درسال گذشته و امسال در بازار عرضه شده است و این مجتمع پتروشیمی در دو واحد خود با حداکثر ظرفیت فعال است، اما بازار بحث دیگری است.

 


وی با بیان اینکه در حالی که سود واحد صنعتی در تولید است چطور امکان دارد آن واحد از تمام ظرفیت خود استفاده نکند، افزود: پتروشیمی تندگویان پاسخگوی بازار است، اما باید بر توزیع نظارت بیشتری شود. همه مجتمع‌های پتروشیمی کشور با همه ظرفیت در حال تولید هستند.

 


وی با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین تا ۱۵ مرداد امسال پتروشیمی‌ها یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن محصولات پلیمری تولید کرده اند که یک میلیون و ۲۰۰ تن آن معامله شده است، اما ۴۷۰ هزار تن معامله نشد، افزود: برای همه شرکت‌های تولیدی درباره همه محصولات شان کف عرضه تعیین می‌کنیم و همه آن‌ها در بورس عرضه می‌شود.

 


سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک‌ها با اشاره به اینکه ظرفیت تولید پت در کشور محدود، اما میزان مصرف دو تا سه برابر تولید است، افزود: بر این اساس سال گذشته ۹۰ هزار تن و امسال ۳۵ هزار تن واردات به وسیله بخش خصوصی انجام شده است. به دلیل مشکلات واردات وکاهش آن متقاضیان به تولید داخل روی آوردند و کمبود پت موجب اختلاف قیمت شده است.

 

صنایع پی وی سی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند

محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت شب گذشته (یکشنبه ۱۷ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در تولید پت پتروشیمی تندگویان با ۴۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند،‌گفت: این پتروشیمی ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن پت را دارد، اما ۴۵۰ هزار تن تولید می‌کند و درخواست می‌کنیم این واحد از بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خود برای پاسخگویی به نیاز بازار استفاده کند.

 


وی با بیان اینکه صنایع پی وی سی نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، گفت: نقش شرکت ملی پتروشیمی به عنوان تنظیم گر تولیدکننده‌ها برای رفع مشکل صنایع پتروشیمی مانند مواد اولیه، ماشین آلات و خوراک اساسی است. در بخش پت تقاضای ۶۸ هزار تنی را به ۲۴ هزار تن کاهش داده ایم، اما با سود سرشار بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی مجتمع‌های پتروشیمی در سال گذشته از محل رقابت محصولات پلیمری موجب شده است که آن‌ها کمتر تولید کنند.

 


وی با بیان اینکه این اشکال در دستورالعمل ستاد تنظیم بازار وجود دارد که ۵ هفته اجازه می‌دهد مجتمع‌های پتروشیمی کف عرضه را رعایت نکنند و سپس سازمان حمایت وارد می‌شود، افزود: سود ۴ هزار میلیارد تومانی صنایع پتروشیمی سود از قیمت پایه تا قیمت رقابت است.

 

کد خبر 1083240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha