مراسم عزاداری ماه محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزارمی شود

حجت الاسلام عبدالهی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم گفت: بر اساس توافق‌نامه‌ای با وزارت بهداشت اجرای برنامه‌ها در فضای باز و با فاصله‌گذاری اجتماعی و در فضای بسته نیز به شرط ارتفاع ششم برگزار می شود.

حجت‌الاسلام «عباس عبدالهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان در خصوص  روند آمادگی هیئت‌های عزاداری برای محرم گفت: هیئت‌ها و مساجد و جامعه مذهبی‌ها از همان ابتدای کرونا نیز بیشترین همراهی را داشتند و امسال نیز در راستای رعایت تمام ضوابط و پروتکل‌ها تلاش دارند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به محدودیت‌های عزاداری اظهارداشت: برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در فضای باز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کاملاً دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت است در فضای بسته به شرط ارتفاع شش متر بازهم با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری امکان برگزاری مراسم وجود دارد.

 

وی  درخصوص شرایط دسته روی‌ها برای عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: سنت دسته روی به شرطی که اقتضای تجمع و تزاحم دسته‌ها به خصوص در دو روز تاسوعا و عاشورا وجود نداشته باشد،مانعی ندارد.

 

حجت الاسلام عبدالهی با تأکید براینکه  به منظور حفظ پروتکل‌های بهداشتی روضه‌های خانگی در حیاط خانه‌ها و کوچه‌ها در فضای باز و با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و با جمعیت محدود برگزار شود ادامه داد: در همایش شیرخوارگان، تعزیه‌ها در روستاها و شهرها نیز رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک در فضای باز یا ارتفاع بیشتر از شش متر در فضای بسته ضروری است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه اطعام به شرط بیرون بر بودن می‌تواند برپا باشد  افزود: مراسمی مانند نخل که اقتضای آن تن به تن شدن عزاداران است در شهرستان‌های استان برگزار نخواهد شد همچنین هر نوع تجمع دسته‌ها با هم نیز مخل امور بهداشتی محسوب می‌شود در نتیجه ممنوع خواهد بود و هیئت‌های مذهبی می‌بایست در این زمینه بیشترین همراهی را داشته باشند.

 

وی با تأکید بر برنامه ریزی فضا سازی محیطی همه مساجد و روستاها و شهرها افزود: این اقدام در سراسر استان سمنان در حال اجرا است و پویش هر خانه یک پرچم ویژه ماه محرم و پویش سیاه‌پوشان میادین و خیابان‌ها و نمادهای عمرانی شهرها در دست پیگیری است.

 

حجت الاسلام عبدالهی  اظهارامیدواری کرد: مجموعه هیئت‌ها و مساجد و هر کس در هر محله‌ای که حضور دارد محله خودش را نماد عزای سید الشهدا (ع) کند تا شهر با مردم حرف بزند تا اگر فردی از ترس از خانه خودش بیرون نمی‌آید دست کم در فضای عزای امام حسین (ع) قرار بگیرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه برگزاری ایستگاه‌های صلواتی به دلیل تجمعی که دارند مشکل‌زا است، اما موکب‌های سلامت و پخش کردن نوحه و… بلامانع خواهد بود، افزود: تبیین شعائر حسینی (ع) تاکید تبلیغات اسلامی است و هیچ هیئتی نباید تعطیل شود اما قطعاً می‌بایست پروتکل‌ها و فاصله گذاری رعایت شود.

 

به گفته وی «ما نسل به نسل در پناه تو هستیم» شعاری است که سازمان تبلیغات اسلامی برای محرم سال جاری آن را مد نظر قرار داده است.

کد خبر 1083333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha