صادرکننده فرهنگ صحیح عزاداری ابا عبد الله الحسین(ع)باشیم

حجت الاسلام الله اکبری با تاکید به لزوم صدور فرهنگ صحیح عزاداری به سایر کشور ها گفت: مردم آزاری و همسایه آزادی به بهانه عزاداری اباعبدالله الحسین مانند آمیختن عمل مستحب با عمل حرام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ میان بعضی از شیعیان این تلقی هست که عزاداری از سایر مناسک و رفتارهای دینی جداست و حتی بعضی فکر می‌کنند نتایج و بهره عزاداری امام‌حسین(ع) برای آن حضرت است و ایشان پاداش و جزای آن را می‌دهد.

عنوان «دستگاه امام‌حسین(ع)» عنوان رایجی است که برای این تلقی به‌کار می‌رود آن‌گونه که گویا عزاداری متعلق به دستگاه امام‌حسین(ع) است و نماز و روزه و حج و... متعلق به دستگاه خداست.

شهیدمطهری در تبیین انحرافات ناشی از این طرز تلقی می‌گوید: «... در دستگاه‏ امام‌حسین(ع)‏ این حرف‌ها مانعی ندارد. دستگاه‏ امام‌حسین‏ علیه‌السلام از دستگاه دیگران جداست. اگر اینجا دروغ‌گفتی، بخشیده است؛ جعل‌کردی، بخشیده است؛ تحریف‌کردی، بخشیده است؛ شبیه‌سازی کردی، بخشیده است؛ به تن مرد لباس زن کردی، بخشیده است؛ هر گناهی که اینجا کردی، بخشیده است. هدف خیلی مقدس است. درنتیجه افرادی در این قضیه دست به جعل و تحریف زده‌‏اند که انسان تعجب می‌‏کند... . این موضوع که دستگاه حسینی یک دستگاه جدایی است و از هر وسیله‏‌ای برای گریاندن می‌‏شود استفاده کرد، این خیال، این توهم دروغ و غلط، یک عامل بزرگی شد برای جعل و تحریف.»

 

بنابر این گزارش حجت الاسلام و المسلمین دکتر الله اکبری، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به راهکارهای تقویت شعور،اندیشه و تعقل حسینی(ع) در میان آحاد مردم گفت:قطعاً  توجه به شعور حسینی علیه السلام همپای شور حسینی بدون راهکار نیست، برای همین باید علما با در اختیار داشتن رسانه هایی که دارند جلوی انحرافات و افراط گری در عزاداری را بگیرند.

 

وی با اشاره به برخی از انحرافات در عزاداری ها بدون تعقل و اندیشه تصریح کرد: جای  این سوال وجود دارد که چرا برخی فکر می‌کنند  هرچه طبل بزرگتر در هیئت خود بیاورند یا قمه بزنند عزاداری مقبول تری دارند؟ کجای دین ما آمده است که طبل بزرگ‌تر و صدای بلندتر نشانه ایمان بیشتر افراد است. در حالی که مردم آزاری و همسایه آزادی به بهانه عزاداری اباعبدالله الحسین مانند آمیختن عمل مستحب با عمل حرام است.

 

این  عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در حالی که نصب یک پرچم مشکی بر درب هرخانه می تواند برای زنده نگه داشتن شعائر عزاداری امام حسین علیه السلام  کافی باشد کسی مخالف حضور هیات و دسته های عزاداری در خیابان ها نیست اما این حضور باید شرعی و معقول باشد؛ کسی با  مداحی های نوین مخالف نیست اما استفاده از اشعار بی مایه در مراسم های عزاداری به جایگاه و شانیت امام حسین علیه السلام ضریه می زند.

 

وی مهم‌ترین منشاء مبارزه با انحرافات در عزاداری و همچنین راهکارهای ترویج تعقل حسینی را صدا و سیما دانست و تصریح کرد: برای نگه داشتن حرمت عزاداری امام حسین علیه السلام همچنین توجه به شور و شعور حسینی در کنار هم راهکارهای بسیاری وجود دارد که سر منزل آن باید از صدا و سیما و سخنرانی علما در منابر آغاز شود.

 

حجت الاسلام الله اکبری خاطرنشان کرد:  متاسفانه شور و شعور حسینی به همراه هم تاثیر گذار خواهند بود ولی امروز در برخی از عزاداری ها شاهد شور بدون شعور هستیم. متاسفانه دیده شده برخی از هیجانات افراطی در عزاداری ماه محرم از ایران به کشورهای دیگر مانند پاکستان و هند صادر می شود لذا نباید صادر کننده فرهنگ غلط عزاداری اباعبدالله الحسین به سایر نقاط جهان باشیم.

کد خبر 1083728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha