قیام عاشورا بشریت را به سمت و سوی استقلال و عزت می برد

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اگر در محرم بسیاری از انسان‌ها دیندار می‌شوند به این علت است که اصل عاشورا آنها را به سمت عزت و استقلال برده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه سه شنبه به مناسبت ماه محرم در دانشگاه افسری امام علی (ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: عزت و تن ندادن به ذلت پیام قیام عاشورا است.

وی افزود: فطرت انسان ظلم را نمی‌پذیرد اما گاهی به خاطر برخی مصالح مظلومیت را تحمل می‌کند. عزت برترین ارزش انسانی است که اگر در جامعه‌ای از بین برود دینداری هم نابود می‌شود چراکه بسیاری از قسمت‌های دین برای حفظ عزت انسان است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به جذب نخبگان و دانشمندان توسط صهیونیست و استکبار جهانی، عنوان کرد: آنها با دادن پول و رفاه به نخبگان و دانشمندان آنها را به نوعی برده خود می‌کنند که از یک حدی به بالاتر اظهار نظر نکنند و درباره استقلال بشریت چیزی نگویند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه باید شاخصه‌های عزت برای مردم آشکار و مشخص شود، اظهار کرد: شعار هیهات من الذله امام حسین(ع) در قیام عاشورا برای حفظ عزت بشریت بود، در حقیقت باطنی این شعار امام حسین(ع) شعار اصلی حیات بشری است.

 

وی با بیان اینکه شعار لااله الاالله عبودیت غیرالهی را نفی می‌کند، ابراز کرد: تنها عبودیت الهی برای انسان عزت‌آفرین است، بندگی خداوند انسان را رها و آزاد می‌کند، امام زمان(عج) با شعار هیهات‌من‌الذله ظهور خواهند کرد که ذلت بشریت در مقابل طاغوت را پایان دهند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با بیان اینکه عزت به معنای گرامی شدن و نفوذ‌ناپذیر بودن در مقابل طاغوت است، گفت: کسی عزت دارد که خودش بتواند فکر کند و تصمیم بگیرد و آزادانه عمل کند، امام حسین (ع) حماسه عاشورا را بر اساس مفهوم برجسته عزت شکل دادند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان به ذات نیازمند و وابسته به خداوند است، عنوان کرد: با وجود اینکه انسان به خداوند نیازمند است به او استقلال داده که در مسیر دینداری و اطاعت از باری تعالی هم با اختیار خود حرکت کند.

وی با بیان اینکه در متن عبودیت، اطاعت و وابستگی به خداوند استقلال وجود دارد، اظهار کرد: باید در مدارس به دانش‌آموزان درس استقلال داده شود، اصل دین رسیدن به عزت و استقلال است، انسان اگر عزت و استقلال حقیقی داشته باشد دیگر گناه نمی‌کند، اگر در محرم بسیاری از انسان‌ها دیندار می‌شوند به این علت است که اصل عاشورا آنها را به سمت عزت و استقلال برده است.

 استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه عاشورا تا روز قیامت ملاک تشخیص ناب‌ترین حقایق دینی است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) شب عاشورا به یاران خود استقلال دادند که خود تشخیص دهند و عزت را انتخاب کنند.

 

کد خبر 1083902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha