منغعت همه مردم در امربه معروف و نهی از منکر است/ این دو فریضه را در مبارزه با کرونا جدی بگیریم

امام جمعه کرمان با بیان اینکه منغعت همه مردم در امربه معروف و نهی از منکر است؛ گفت: امر به معروف و نهی از منکر را اگر فقط در مبارزه با کرونا جدی بگیریم و در این دهه به همین یک مورد کمک کنیم، ثمره و نتیجه آن را به سرعت می بینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، چهارشنبه شب(20 مرداد) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان در خصوص دهه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه فروع دین فعل مکلف هستند؛ افزود: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه جدی مطرح و بر هر مسلمانی واجب است آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه از نگاه دینی معروف ها و ترک منکرها تأثیر جدی در واجبات دیگر دارد؛ اظهار کرد: بعضی واجبات نسبت به هم تأثیر جدی دارد و در متون و گزاره های دین به صراحت از معصوم نقل شده اگر این دو واجب را جدی بگیرید اقامه دیگر واجب ها به این دو وابسته است.

 

 

وی عالی ترین سطح و اوج امر به معروف و نهی از منکر را مربوط به نهضت حسینی دانست و گفت: صحنه تاریخی و ماندگار و خونین در کربلا در دفاع از معروف و مبارزه با منکرها به دست معصوم اتفاق می افتد و نهضت حسینی بقای دین را وابسته به این دانستند.

 

 

امام جمعه کرمان آیان و روایات متعددی را تبیین کننده جایگاه و ضرورت این فریضتین عنوان کرد و امر به معروف و نهی از منکر را دارای سه پایه اساسی باور و اعتقاد؛ معرفت و شناخت و اجرا و عملیاتی کردن دانست و افزود: مسلمین باید به یک سری امور اعتقاد داشته باشند که یکی از آنها این است معروف ها را به عنوان واجب ترویج و از منکر جلوگیری کنند.

 

 

وی ادامه داد: همچنین باید معروف و منکرشناس خوبی باشند و حدود و ثغور اجرا را خوب بشناسند زیرا اگر شناخت در مصداق ضعیف باشد منکر و معروف جابجا می شود و نیز باید بدانیم ورود و خروج به ترویج معروف و جلوگیری از منکر چگونه باید باشد؟

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهار کرد: اجرای این دو فریضه از یک اخم کردن در برابر منکر و لبخند در مواجهه با معروف آغاز می شود و اوج آن در انقلاب شکوهمند امام حسین است که جان را فدا می کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هر چه از امربه معروف و نهی از منکر فاصله بگیریم جامعه دچار معضلاتی می شود که نارضایتی را در بالا می برد و در یک نگاه ساده باید گفت بدون این دو نمی توان زندگی کرد زیرا می خواهیم در جامعه نظم و انضباط باشد، مردم قانون محور باشند، به یکدیگر احترام بگذاریم، حق همکار و همسایه را رعایت کنیم و مردم از دست و زبان ما در امان باشند که همه اینها اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر است.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه نمی شود در جامعه کسی کاری به کس دیگری نداشته باشد؛ افزود: حتی اگر کسی بخواهد به دیگری کار نداشته باشد اما عده ای می خواهند شما در نگاه آنها حرکت کنید و نسبت به اطراف نمی توان بی تفاوت بود.

 

 

 وی ادامه داد: شیاطین و اهل خیانت و ظلم نمی گذارند جامعه روال عادی خود را برود و ممکن است با زرنگی و پیچیدگی خاص در تبلیغات حجیم، باطل را برای ما حق و حق را باطل جلوه دهند.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به وجود درس ها و عبرت ها در حادثه عاشورا اظهار کرد: فضای جامعه{آن روز} در رابطه با امام جامعه به گونه ای شده بود و شیاطین فضا را جوری پیش بردند که حتی افراد در نزدیک امام و علی الظاهر پیغمبر زاده، دچار شبهه شدند پس جامعه باید بصیر، آگاه، زنده و اهل تحلیل باشد تا دچار مشکلاتی نشود که در اردوگاه باطل قرار بگیرد و به خیال خود قربت الی الله در آن جبهه کمک کند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه فرهیختگان جامعه و افراد تحلیل گر و دارای نفوذ کلام و زمان شناس باید به آگاه سازی مردم و اقشار جامعه به صورت جدی کمر همت ببندند؛ خاطرنشان کرد: دامنه امر به معروف و نهی از منکر بر خلاف تصور مردم بسیار گسترده است و همه زندگی ما را در حوزه امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... دربر می گیرد.

 

 

امام جمعه کرمان امر به معروف و نهی از منکر را تابلویی خواند که نسخه بهتر زندگی را تجویز و ترویج می کند و در ادامه متذکر شد: امر به معروف از جاده سازی و آسفالت خیابان کوچک گرفته تا ساخت کارخانه پیچیده را شامل می شود.

 

 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر را اگر فقط در مبارزه با کرونا جدی بگیریم و در این دهه به همین یک مورد کمک کنیم و دستورات بهداشتی را رعایت کنیم و ماسک و فاصله اجتماعی و... که جزو معروف است را جدی بگیریم و دورهمی های خانوادگی را {منکر} مدتی تعطیل کنیم ثمره و نتیچه آن را به سرعت می بینیم.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی تصریح کرد: پس امر به معروف و نهی از منکر مربوط به بخش خاصی از زندگی و یا دستور خاصی در حوزه مشخص نیست بلکه یک مسئله اساسی است و باید با آن زندگی و شیرنی آن را با رعایت آن درک کنیم.

 

 

وی ادامه داد: هرچه معروف ها گسترش یابد منکرها عقب نشینی می کند و هر چه منکرها میدان جولان پیدا کنند، معروف ها زمینگیر می شوند و در جامعه ای که امر به معروف در آن خانه نشین شود و منکر جولان دهد، آن جامعه، جامعه پرمشکلی است.

 

 

امام جمعه کرمان با متذکر شدن این نکته که منغعت همه مردم در امربه معروف و نهی از منکر است و خاص مسلمین نیست بلکه همه جامعه از آن منتفع می شوند؛ ادامه داد: تذکر دادن آدابی دارد و همه جامعه در برابر امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارد.

 

 

وی گفت: ظرفیت مسئولین و انتقادپذیری آنان باید بیشتر از مردم باشد و اگر کسی آنان را امر کرد نباید باعث رنجش آنها شود.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را بابرکت و سرنوشت ساز دانست که اگر در زندگی کم رنگ شود دچار بحران معنویت می شویم و ادامه داد: ما با این عزاداری ها که جایگاه ویژه و خاصی دارد، بزرگ شدیم اما شرایط کشور امروز{به دلیل بحران کرونا} بسیار سخت است.

 

 

وی تأکید کرد: هر که دلش برای عزاداری بیشتر می سوزد باید رعایت دستورات بهداشتی را هم بیشتر بکند؛ اینکه بعضی فکر کنند با رعایت نکردن به امام حسین نزدیک تر می شوند، حتماً اینطور نیست زیرا عزاداری{اهل بیت} در راستای ارتقا و پیشرفت جامعه است پس اگر رعایت نکردیم و کسی مبلت شد مسئولیت شرعی و انسانی دارد لذا مسئولین هیئت ها، وعاظ و... حتماً این بحث ها را در تذکرات جدی بگیرند.

   

کد خبر 1084173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha