معنای عمیق و جامع معرفت نفس خودآگاهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: معنای عمیق و جامع معرفت نفس خودآگاهی است، خودآگاهی جزو ده مهارت اولیه زندگی است همه انسان‌ها به خودآگاهی نیاز دارند، هرکس به خودآگاهی برسد خداوند و دیگران را خواهد شناخت.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ماه محرم در هیات محبین حضرت زهرا(س) به سخنرانی پرداخته و گفت: هر کس خود را شناخت، خدا را می‌شناسد شناخت خدا و معرفت الهی کار ساده‌ای نیست اما انسان را به نتیجه‌ای می‌رساند که بسیار باعظمت است.

 

وی افزود: معنای عمیق و جامع معرفت نفس خودآگاهی است، خودآگاهی جزو ده مهارت اولیه زندگی است. انسان برای خودآگاهی باید آموزش ببیند. باید در مدارس خودآگاهی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خودآگاهی پس از آموزش تمرین نیاز دارد، عنوان کرد: اگر انسان به خودآگاهی برسد به خداآگاهی و شناخت دیگران دست پیدا می‌کند، والدینی که به خودآگاهی نرسیدند نمی‌توانند فرزندان خوبی تربیت کنند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها از خودآگاهی دور هستند، اظهار کرد: در روایت است که مهمترین گمشده انسان خود او است اما متاسفانه به خودشناسی نمی‌پردازد.

وی با بیان اینکه معرفت نفس بسیار ارزشمند است و هرکسی به آن دست پیدا نمی‌کند، ابراز کرد: مومنان باید به خود بپردازند و خود را بسازند قبل از آن باید خود را بشناسند. اگر انسان خود را بشناسد کسی که گمراه است نمی‌تواند به او ضربه بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه شما به سوی خدا برمی‌گردید خداوند به شما از شما خبر خواهد داد، انسان باید از عاقبت خود بترسد، گفت: انسان وقتی خود را نشاسد نمی‌داند که در آینده چه کار خواهد کرد، در قرآن کریم از حرکت ما به سوی خدا به معنای رجعت تعبیر شده است، انسان وقتی به خودآگاهی برسد احساس نیاز به بازگشت پیدا می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: بازگشت ما به سوی خداست و اگر خود را خوب بشناسیم خواهیم دانست که وطن اصلی ما قرب به خداوند و ائمه معصومین(ع) است.

وی با بیان اینکه خودآگاهی از جنس صرفا شناخت نیست بلکه از جنس یادآوری است، عنوان کرد: بر همین اساس خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که تو تنها یادآوری کننده هستی. در بسیاری موارد انسان خود را فراموش می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه گاهی غفلت انسان از خود چنان شدید می‌شود که کاملا خود را فراموش می‌کند، اظهار کرد: وطن ما اهل‌بیت(ع) هستند کسانی که خود را فراموش نکرده باشند امیرمومنان امام علی(ع) را به عنوان پدر خود می‌شناسند، کسانی که نسبت به اهل بیت(ع) حسادت می‌کنند آنها بیماران روانی هستند. هیچ کس نسبت به پدر خود حسادت نمی‌کند. ما پدر و مادری داریم که از نظر روحی به آنها تعلق خاطر داریم و آنها اهل‌بیت(ع) هستند.

 

 

کد خبر 1084233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha