محتشم، نام آورترین شاعر عاشورایی/ اشعار او گنجینه میراث شفاهی کشور است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: محتشم کاشانی به عنوان نام آورترین شاعر عاشورایی به شمار می‌رود که اشعار او به عنوان گنجینه میراث شفاهی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: در میان شاعران شیعه و مدیحه سرای اهل بیت(علیهم السلام)، محتشم کاشانی به عنوان نام آورترین شاعر عاشورایی به شمار می‌رود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: بی‌شک محرم با نام محتشم کاشانی در هم آمیخته است، کتیبه‌های منقش به ترکیب بند معروف این شاعر بلند آوازه در هیبت بیرق های سرخ و سیاه، حال و هوای تکیه‌ ها و حسینیه‌ ها را عاشورایی می‌کند.

 

سرمدیان ادامه داد: کمال‌الدین محتشم کاشانی ملقب به شمس الشعرای کاشانی اوایل قرن نهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال ۹۹۶ درگذشت.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان تصریح کرد: دوازده بند ترکيب بند وی زمزمه دل سوختگان در عزاي امام حسين(ع) و ياران  و خاندان مطهرش است. ظرافت طبع شاعر و رقت عاطفه سيال در شعر چنان دقيق و موثر است که در زمان حيات سراينده ، الگو شد و شاعران و مرثيه سرايان بسياري تلاش کردند  به پیروی از آن بپردازند .

 

سرمدیان اظهار داشت: روز نخست محرم با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی نامگذاری و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: اشعار محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس با شماره ۱۷۵۱ در تاریخ  ۳۰ دی ۹۷ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

کد خبر 1084433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha