عدم ترس ما از خداوند ناشی از نادانی ما نسبت به واقعیت‌ها است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: اگر یک بچه از آب جوش و سوختن با آن نمی‌ترسد ناشی از شجاعت او نیست بلکه از نادانی او است، شجاعت ما مقابل خداوند همچون نادانی آن کودک نسبت‌به واقعیت‌ها است.

به ‌گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان به‌مناسبت ایام محرم در هیئت ام‌ابیها به سخنرانی پرداخته و گفت: بین انسان و خدا حسی بنام ترس وجود دارد. در قرآن کریم به مراتب و انواع مختلفی از این ترس اشاره شده‌ است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه منشاء ترس علاقه‌ها و نیازهای درونی انسان است، عنوان کرد: شاخص اندازه‌گیری علاقه ما ترس است، ما علاقه داریم همسایه اولیا الهی در بهشت باشیم اما زیاد ترس نداریم که همسایه آن‌ها نشویم اینجا میزان ترس ما از نبودن با آنها شاخص علاقه ما به اولیاء الهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه علاقه‌ها و نیازهای ما ریشه تولید ترس‌های ما هستند، اظهار کرد: ترس استعدادی در وجود انسان است، همه انسان‌ها در وجود خود ترس دارند، انسان شجاعی که از مرگ یا جنگ نمی‌ترسد ممکن است از حرف مردم بترسد.

وی با بیان اینکه انسان باید بفهمد مصرف ترس او در کجا قرار دارد، ابراز کرد: ترس ما را وادار به رفتارهایی می‌کند خوب است که مصرف آن را درست قرار دهیم، درست قراردادن مصرف ترس یعنی از خدا ترسیدن، اگر از خداوند نترسید از غیر او خواهید ترسید، در روایت است که اگر کسی از خدا نترسد خدا او را از همه‌چیز می‌ترساند و اگر کسی از خدا بترسد همه از او می‌ترسند، از خدا بترسید تا امنیت پیدا کنید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نیاز ما به خداوند بسیار عمیق‌تر از آن‌چیزی است که فکر می‌کنیم، گفت: ترس از خدا واقعیتی عظیم و ماندگار است، خداوند در قرآن می‌فرماید علما از خدا می‌ترسند. انسان موجودی است که با ترس تمرکز، توجه و حرکت پیدا می‌کند، ترس در انگیزه‌بخشی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ترس در کنار محبت و علاقه یک تربیت‌کننده است که انسان را به سمت علاقه‌های خود می‌برد، عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند تنبلی در وجود انسان آن‌قدر شدید است که اگر از گرسنگی نمیمرد دنبال غذا نمی‌رفت. اگر برخی نماز نمی‌خوانند به این علت است که درد فوری آن را حس نمی‌کنند، درد آن برای بعد از مرگ می‌ماند.

وی با بیان اینکه از هرچیزی غیر خدا بترسید شما را نابود می‌کند تنها ترس از خداست که شما را به امنیت واقعی می‌رساند، گفت:  سلامت روح و روان انسان تنها در پیوند با خداوند است روح و روان واقعیتی است که نیازی باعظمت و مؤثرتر دارد که آن خداوند است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر یک بچه به سمت سماور آب جوش می‌رود و از سوختن نمی‌ترسد شجاعت او نیست بلکه ناشی از نادانی است، شجاعت ما مقابل خداوند همچون نادانی آن کودک نسبت‌به واقعیت‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه هرکس از خدا نترسد از غیر خدا می‌ترسد، اظهار کرد: نیاز واقعی خود را به خدا بفهمید، ما در یک جهان نا امن زندگی می‌کنیم تنها قدرتی که می‌تواند امنیت ما را تامین کند خداوند است، امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند دنیا به بلا پیچیده شده ‌است این دنیا معروف به بدعهدی است چیزی در آن ثابت نیست ساکنان آن سالم نمی‌مانند.

 

 

 

 

کد خبر 1084443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha