مسجد محوری برای واکسیناسیون عمومی ضروری است/تقوا و ولایتمداری مهترین درس قیام عاشورا

حجت الاسلام محمدی لائینی برلزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی با هدف قطع زنجیره ابتلا به کرونا تاکید کرد و گفت: برای مقابله با این بیماری باید محله و مسجد محور عمل کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمد باقر محمدی لائینی» امروز(۲۲مرداد) در خطبه های نماز جمعه مرکز مازندران با بیان اینکه یکی از بهترین درس‌هایی که از عاشورای حسینی می‌گیریم، تقوا است، گفت: امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش نیز نمونه کامل و مشهودی از از تقوا بودند، ما هم باید تقوا پیشه کنیم چرا که بی‌تقوایی آفت است.

 

خطیب جمعه ساری افزود: یزدیان در کربلا با بی‌تقوایی به قدری شیفته دنیا شدند که در نهایت فرزند پیغمبر را به فجیع‌ترین وضع به قتل رساندند و سر از تنش جدا کردند، برما واجب است که از بی‌تقوایی این قوم عبرت بگیریم و به سمت تقوا حرکت کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: در بحارالانوار از امام حسین (ع) نقل شده که ملت و شیعیان ما با تقوا بوده و از مکر و فریب دوری می‌کنند، بنا بر گفته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ( ماملت امام حسینیم)، این بزرگ‌مرد، حبیب بن مظاهر زمانه اگر در واقعه کربلا بود قطعا در جمع صحابه بزرگ حضرت قرار داشت، بر ما لازم است به کلام او توجه کنیم.

 

وی به تفکیک به مفهوم ملت و امام حسین‌ (ع) پرداخت و یادآور شد: شخصیت حضرت دنیایی از عظمت، ارزش‌ها و فضیلت‌ها را دارا بود، ایشان غم دین داشت، بر این باور بود که چنانچه امثال یزید حکومت را بر دست بگیرند فاتحه دین را باید خواند، غم دین داشتن هنر است، امروز مردم، مسئولان و حکم‌رانان کشور باید  غم دین داشته باشند و در کنار غم نان، مسکن و پوشاک و غیره به دینداری توجه کنند.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران گفت: خوشبختانه بیشتر مردم ما از خانواده‌های مذهبی و متدین هستند ولی باید این موضوع در ظاهر فرزندانشان پیدا باشد که متاسفانه گاهی نیست، توجه به حجاب و عفاف، نماز اول وقت از فرایض دینی است، بی دینی و بی‌توجهی نباید بر ما پیروز شود.

 

وی عنوان کرد: حضرت علاوه بر غم دین، غم مردم داشت و نسبت به مسائل و مشکلاتشان بی‌تفاوتی نداشت، در شب عاشورا هم با وجود اینکه می‌دانست صلاح یارانش در کنار ایشان بودن است اما بیعت خود را از آنان برداشت و اختیار را به خودشان سپرد، خوشبختانه صحابه امام امام‌شناس بوده و بی‌معرفت نبودند‌.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به روایاتی از روز عاشورا تا دوران اسارت گفت: همانطور که می دانید اهل بیت امام حسین (ع) سه بار از خیمه به بیرون آمدند، بار اول زمان وداع با امام حسین (ع) که جملات غم‌باری بین سکینه‌خاتون و حضرت رد و بدل شد و ایشان را خون به دل کرد، بار دوم زمان بازگشت اسب وفادار با زین خونین که نشان از شهادت داشت اینجا باز هم سکینه‌خاتون با ذوالجناح دردودل کرد و دریافت که امام با لب تشنه به شهادت رسید.

 

وی در خطبه دوم با سفارش بر تقوا، و تسلیت به‌مناسبت ایام محرم  تاکید کرد: در این روزهای بسیار مهم و حساس باید تقوا پیشه کنیم و آن را از امامان خود بیاموزیم چنانچه با تقوا باشیم با امام خود به‌خصوص آقا اباعبدالله الحسین (ع) همسان و شبیه هستیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی اذعان کرد: گرامیداشت سالروز آزادی آزادگان از زحمات و خدمات آزادگان سرفراز که در شنکنجه‌گاه‌ها و اسارتگاه‌های صدامیان برای ما عزت آفریدند، ضرورت دارد، ۲۱ مرداد ماه هم که عنوان روز جهانی "دریای خزر" نامگذاری شد نشان از اهمیت جهانی این دریا دارد.

 

خطیب جمعه ساری با بیان‌ اینکه امروز خطرات زیادی دریاچه خزر را تهدید می‌کند، گفت: این دریا یک فرصت عظیم، اقتصادی، گردشگری و تفریحی است و در اقلیم  مازندران تاثیر زیادی دارد، همچنین یک آیه  نشانه از جانب خدا است که عظمت خدا را به نمایش می‌گذارد، کاهش آب رودخانه‌ها و آب‌های ورودی شیرین به آن، ورود پسماندهای شیمیایی و صنعتی آلوده و اخذ سلسله مجوزهای صنعتی و غیرصنعتی و اجرای آن در کنار دریا موجب ورود ده‌ها تن نمک و شوری و به خطر افتادن جان آبزیان کاهش تبخیر و باران می‌شود که باید بدان توجه کرد.

 

وی همچنین اعلام کرد: امروز ملت امام حسین (ع) دچار یک بلایی به نام کووید ۱۹، کرونا، دلتا و غیره است، اوضاع به‌گونه‌ای است که مقام معظم رهبری دو روز قبل مقابله با کرونا را زمین بازی و میدان جنگ نامیدند، در حالی که از نظر ایشان مهم‌ترین جنگ دشمن جنگ فرهنگی و فوری‌ترین آن را جنگ اقتصادی است، پس باید همه راه درست مبارزه با این بیماری را بشناسیم و به آن عمل کنیم.

 

خطیب جمعه ساری عنوان کرد: همکاری با طرح غربالگری شهید سلیمانی، در دسترس قراردادن سرم ودارو و وسایل بهداشتی، تقویت و سرعت در اجرای طرح واکسیانسیون و حمایت خیرین با رویکرد مسجد و محله‌محوری ضرورت دارد، ائمه جماعات و ما هم کمال همکاری را داریم، همانطور که الان مصلی محل تزریق واکسن شده اگر لازم باشد می‌توان از آن به‌عنوان نقاهتگاه استفاده کرد، همه باید بسیج شویم.

 

حجت الاسلام محمدی لایینی بیان کرد: مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی هم در کارشان جدی باشند، پرستارانی را که نیروی شرکتی هستند جذب و دلگرم کنند، از ظرفیت کادر درمانی که دوره طرح را به پایان رساندند استفاده کنند چرا که امروز کادر درمان خسته هستند، همچنین مردم با توجه به کمبود خون در بانک  های انتقال خون به افزایش ذخایر خونی در بانک‌ها کمک کنند.

 

خطیب جمعه ساری اذعان کرد: ملت ما باید همچون امام حسین‌ (ع) عزیز باشند، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مهم قیام عاشورا، عزت است، امام حسین (ع) سر داد، شهید شد ولی ذلیل نشد، تاکنون اهل بیت (ع) اقدامی که موجبات ذلت و سرشکستگی باشد را انجام ندادند، این شرایط کرونایی زیبنده مملکت امام حسین (ع) نیست.

 

این مسئول ادامه داد: ضعف‌ها را باید برطرف کرد، اگر اقتصاد را به ظرفیت درون ملت گره بزنیم مشکلی نداریم، برخی ادارات و نهادها ناراضی‌تر شدند، دام‌ها در حال تلف شدن هستند بعد صدها هزارتن نهاده دامی داخل بنادر در حال از بین رفتن است، این نشان می د‌‌هد که این نهادها در تراز ملت امام حسین (ع) نیستند.

 

وی گفت: چرا شاهد خاموشی‌ها هستیم؟ چرا افزایش مصرف پیش‌بینی نشد؟ اگر شده بود چرا چاره‌اندیشی صورت نگرفت؟  مدیریت نیروگاه تولید برق در مازندران باید پاسخگو باشد، برق تولیدی در ادارات و نهادها موجود است؟ چرا با کمبود مواجه هستیم؟ ملت امام حسین (ع) که امان نامه قبول نمی‌کند، مگز حضرت عباس (ع) که از شمر امان‌نامه گرفت.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: سوالم اینجا است که چرا برخی از مسئولان دوتابعیتی هستند یعنی امان‌نامه دادند!! امروز مجلس ملت امام حسین (ع) در شورای اسلامی هم نباید ذلیل باشد، هر مدیریت و دیپلماسی و مذاکره که اسباب ذلت را فراهم کند جایگاهی در میان این ملت عزیز نخواهد داشت.

کد خبر 1084513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha