هفته سبز بورس پس از تحلیف رییس جمهوری/ جهش قیمت جهانی طلا

بومي سازي ۱۲۸ قطعه مورد نیاز برای محصولات سايپا، هفته سبز بورس پس از تحلیف رییس جمهوری، آغاز پیش‌فروش یک‌ساله ۵ محصول ایران‌خودرو، جهش قیمت جهانی طلا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه 23 مرداد شبستان به شرح زیر است:
 
 
گروه خودروسازي سایپا در سال ۹۹ به دستاوردهاي قابل توجهي در حوزه ساخت داخل و كاهش ارزبري دست يافته كه بخشی از آنها بومي سازي قطعات با همكاري نيروهاي مسلح (نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع) است که طی آن ۶۰ پروژه مشترک تعریف شده است.

علاوه بر این گروه خودروسازی سایپا، پروژه های بومی سازی دیگری نیز تعریف کرده که طی آنها صرفه جویی ارزی بالغ بر ۲۲۸ میلیون یورو هدفگذاری شده است.

در همین راستا، ساخت داخل ورق با استحکام بالا با راهبری سایپا و توسط شرکت های ورق سازی دنبال شد که صرفه جویی ارزی به ارزش ۴۴ ميليون يورو را به دنبال داشته است.

گفتنی است تا پيش از اين، ورق مورد نیاز با استحكام بالا از طریق واردات تامین می شد اما با توجه به شرايط تحريمي كشور و كاهش ميزان ارزبري، تولید و تامین آن با تکیه بر توان داخلی توسط مجموعه سايپا در دستور کار قرار گرفت.

از سوی دیگر، سایپا موفق شده تا در نتیجه اجرای پروژه هایی در حوزه خرید تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید ۴۳ ميليون يورو کاهش ارزبری داشته باشد.

بر اساس اين گزارش، گروه خودروسازی سايپا در سال گذشته و از محل تحقق ۵۶ پروژه داخلی سازی،  ۱۰۴ ميليون يورو صرفه جویی ارزی داشته است.

گفتنی است، در تمام پروژه هاي كه منجر به كاهش ارزبري شده، مجموعه سايپا حداکثر استفاده را از توانمندی های علمی و عملی داخلی (نیروهای مسلح، دانشگاهی، نخبگان) انجام داده است. به عنوان مثال همکاری در تولید باتری خودروی برقی با دانشگاه تهران، همكاري با ۲۶ شرکت دانش بنیان براي تولید قطعات دانشي و فناورانه و همكاري با شركت هاي صنايع هوا فضا براي ۲۷ پروژه مانند تولید قطعات الکترونیک، انجام شده است.

 

جهش قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر افت ارزش دلار جهش کرد.

قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، با ریکاوری سریعی از پایین‌ترین نرخ بیش از ۴ ماه اخیر بازگشت و به ۱٫۷۷۴.۳۰ دلار رسید که بالاترین سطح در بیش از یک هفته گذشته است. قیمت این شاخص در انتها در ۱٫۷۷۲.۸۰ دلار بسته شد.

قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۴ درصد جهش کرد و به ۱٫۷۷۵.۸۰ دلار رسید.

آنچه باعث شد قیمت طلا تقویت شود افت ۰.۴ درصدی شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان بود که قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری را پایین آورد و تقاضا برای خرید آن را افزایش داد.

از سوی دیگر سود اوراق قرضه آمریکا هم افت کرد تا تقاضا برای خرید سرمایه غیرسوددهی مانند طلا بالا برود.

 

پیش‌فروش یک‌ساله ۵ محصول ایران‌خودرو آغاز شد

گروه صنعتی ایران‌خودرو، طرح پیش‌فروش پنج محصول خود را با موعد تحویل یک‌ساله از امروز (شنبه، ۲۳ مردادماه) به مدت سه روز آغاز کرد. در این طرح پیش‌فروش پنج محصول پژو ۲۰۷ با دنده دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس، سورن‌پلاس، دنا پلاس توربوشارژ با دنده دستی و همچنین دنده اتوماتیک عرضه شده است.

مشتریان نهایی برای ثبت‌نام و واریز وجه، پس از انجام قرعه‌کشی با حضور نمایندگان نهادهای ناظر تعیین خواهند شد.

مراسم قرعه‌کشی روز سه‌شنبه (۲۶ مردادماه) در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران‌خودرو برگزار خواهد شد.

متقاضیان برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت اینترنتی فروش محصولات ایران‌خودرو به نشانی esale.ikco.ir مراجعه کنند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۵۶۲ هزار رسید

امروز (شنبه ۲۳ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۰۷۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۴۲ درصد رشد به ۱,۷۷۷.۸ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۵,۶۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۱۰,۰۱۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه قیمت ۵۹,۲۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۶۲۵,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۰۲۵,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲۳ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۴,۲۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۳,۰۸۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۸,۷۳۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۲۵ ارز نسبت به روز گذشته افزایش و نرخ ۸ ارز کاهش یافت، همچنین نرخ ۱۳ ارز بدون تغییر باقی ماند. هر دلار آمریکا برای امروز (شنبه بیست و سوم مردادماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۹۷ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۵۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۸۴۳ ریال، کرون سوئد  ۴‌ هزار و ۸۶۴ ریال، کرون نروژ ۴‌ هزار و ۷۸۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۶۳ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۶۷۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار ۵۶۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۶۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۹۷ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۵۶۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۸۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲‌ هزار و ۸۵۳ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۲۰ ریال، روبل روسیه ۵۷۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۹۸۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۹۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۳۲ ریال، ده روپیه سریلانکا دو هزار و ۱۰۳ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۲۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۳۳ و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۸۹ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و  ۴۸۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۸۸ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۱۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۱۲۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۹  ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۰۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۲۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۸۵۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۱۷۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۶۸۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

هفته سبز بورس پس از تحلیف رییس جمهوری

روند مثبت بورس در سومین هفته مردادماه در حالی به ثبت رسید که در دومین هفته مردادماه نیز در ادامه روند صعودی شاخص کل بورس و به دنبال برگزاری مراسم تنفیذ رییس جمهوری، نماگر کل بورس با ۹۰ هزار واحد افزایش به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی راه یافت.

حال با شروع سومین هفته از دومین ماه تابستان، روی خوش بورس بازهم سهامداران را خوشحال کرد و این بار نیز در پنج روز فعالیت بازار سرمایه، هفته ای سبزپوش برای شاخص های منتخب بورس به ثبت رسید.

به گونه ای که در اولین روز هفته (شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰) شاخص کل بورس با افزایش ۱۷۱۸ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۰۷  هزار و ۷۵۸ واحد رسید. در این روز، معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۸۴۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۸۸۳ هزار و ۳۷۸ نوبت معامله و به ارزش ۵۹  هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

به این ترتیب در اولین روز کاری بورس پس از مراسم تحلیف و سخنان رئیس دولت سیزدهم در خصوص تمایل به دستیابی به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، بازار سهام نیز شاهد چرخش نگاه بورس‌بازان بود.

اما روند مثبت بورس در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) نیز تداوم یافت و این بار شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۰۱۰۰ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۶۲ واحد رسید. در این روز، معامله‌گران بورس نیز ۷ میلیارد و ۴۵۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۵۱ هزار و ۱۳۷ نوبت معامله و به ارزش ۵۵ هزار و ۲۲۴  میلیارد ریال داد و ستد کردند.

بر اساس این گزارش، سومین روز هفته (دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰) نیز برای اهالی تالار شیشه ای با تداوم روند سوددهی اکثر نمادهای بازار همراه بود. در این میان شاخص کل بورس نیز به روند مثبت خود ادامه داد. به گونه ای که در پایان فعالیت بازار در سومین روز هفته، نماگر کل بورس با افزایش بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه بود و به سطح یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۲۰۱ واحد رضایت داد.

اما چهارمین روز هفته (سه شنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰) افزایش بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس را شاهد بودیم. به گونه ای که در این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰۵۹۵ واحدی معادل ۱.۴۴ درصد به یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۹۶ واحد رسید. بنابراین، با پایان فعالیت بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته، معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۴۷۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۹۳۲ هزار و ۸۷۲ نوبت معامله و به ارزش ۷۷ هزار و ۸۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در نهایت، فعالان بازار سرمایه، در ایستگاه پایانی هفته (چهارشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰) باز هم نظاره گر روند مثبت بورس بودند و بیشترین رشد نماگر بورس نیز در این روز رقم خورد. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰۷۷۸ واحدی معادل ۲.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. در پایان آخرین روز فعالیت بازار نیز معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۱۰۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

به این ترتیب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت در ادامه روند صعودی خود با بیش از ۷۸ هزار واحد افزایش نسبت به دومین هفته مردادماه، جایگاه خود را در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی تداوم بخشید.

کد خبر 1084590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha