عاشورا؛ مکتب خانه عبرت و اندیشه

قیام بزرگ عاشورا، حادثه ای تاریخی که عبرت، درس و اندیشه هایی زیادی در آن نهفته و این حرکت بزرگ را به مکتب خانه تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: قیام کربلای امام حسین(ع) یک جریان بزرگ و حرکتی ماندگار که دنیای بشری را متحول کرده و درس و عبرت های زیادی را به جای گذاشته تا مرجع بسیاری از دانش نامه های زندگی انسان های آزادی خواه باشد و عبرتی برای ظالمان و دنیاطلبان خواهد بود.

 

مکتب امام حسین(ع) و یاران با وفایش درس های زیادی به جامعه بشری آموخت و سرفصل های این مدرسه عشق امروز با گذر از هزاران سال اما تازه و جادوان است و هر آن که به دنبال پیشرفت تعالی بوده از این جریان بهره مند شد.

 

عبرت های زیادی در مکتب سالار شهیدان نهفته که بسیاری از آن ها برای مردم تبیین نشده و ناشناخته مانده ولی متاسفانه با وجود دریای عظیم معارف این حرکت انسان ساز اما حاشیه بر متن غلبه کرده و نگذاشته تا شعور حسینی نهادینه شود.

 

آزادی و آزادی خواهی، استقلال و استقلال طلبی، مردانگی، گذر زود گذر دنیا و رودرویی دشمنان با همدیگر از جمله عبرت های قیام خونین کربلا به شمار می آید که اندیشه های انسان های پاک سرشت به آن نیاز دارد.

 

قیام بزرگ عاشورا، حادثه ای تاریخی که عبرت، درس و اندیشه هایی زیادی در آن نهفته و این حرکت بزرگ را به مکتب خانه تبدیل کرده و ملت های مظلوم عالم آن را الگو خود قرار داده و مردمان دنیا مثل ایران دانش آموخته این مدرسه هستند.

 

*عبرت شناسی و تحول آفرینی در زندگی

 

یکی از ابعاد قیام امام حسین(ع) نقش آن در زندگی فردی است که چطور سرنوشت انسان ها متحول و متغییر می شود و همین موضوع در سراسر زندگی همه مردم وجود داشته است.

 

عبرت شناسی و تحول آفرینی قیام امام حسین(ع) نیازمند مرور در واقعیت ها و زیر و بم آن جریان است تا ببینیم چه کسانی ماندن و چه کسانی رفتند و چطور سرنوشت افرادی مثل حر متفاوت شد.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذهب، با اشاره به اینکه نباید فقط به ظاهر قیام عاشورا و تنها روز آخر و شهادت امام ویارانش اکتفا کرد، گفت: محتوا و غنای زیادی در جنبه های مختلف قیام از آغاز حرکت تا شام غریبان و بعد از آن وجود دارد.

 

حجت الاسلام «محمد حسن نادم» خاطرنشان کرد: مرور و مطالعه جنبه های مختلف قیام کربلا در افزایش دانش عمومی و بصیرت افراد نقش دارد و بر روی افکار و منش فرد اثر می گذارد.

 

وی با بیان اینکه چرایی شکل گیری این قیام هم باید بررسی شود، اظهارداشت: واقعا چه چیزی باعث و عامل چنین واقعه و مصیبت بزرگ شد تا از تکرار آن جلوگیری شود.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر با بیان اینکه جمعی از دشمنان سالار شهیدان در نماز جماعت آن حضرت هم شرکت کردند، یادآورشد: این گونه اتفاقات نشان می دهد که دنیا و متعلقات آن و یا بغض و کینه ها چه تاثیری بر سرنوشت ما خواهد داشت.

 

*تحولات اجتماعی و سیاسی متاثر از عبرت های عاشورایی

 

امام جمعه رضوانشهر که به بیان درس های کربلا پرداخت، گفت: تحولات اجتماعی و سیاسی ایران متاثر از عبرت های عاشورایی شکل گرفت و همین آزادی ملت موجب پیروزی و ایستادگی در برابر دشمنان شده است.

حجت الاسلام «محمد شیاسی» ادامه داد: رزمندگان اسلام و گروه های مقاومت همین درس های کربلا در سرلوحه حرکت و مقاومت خود قرار دادند تا زیر بار ظلم نروند.

 

وی خاطرنشان کرد: درس های کربلا مثل آزادی، مقاومت، ولایتمداری، از خود گذشتگی و رهایی از وابستگی های دنیا، سرنوشت و عاقبت انسان را متفاوت می کند.

 

*دشمن شناسی و شناخت واقعیت ها

 

استاد اخلاق و اندیشه پدافند هوایی ارتش اصفهان با بیان اینکه  قیام امام حسین(ع) در دشت کربلا درس و عبرت های زیادی داشت، تصریح کرد: تاکتیک و مدل نیرنگ، خدعه گران را در هر زمان برای مردم به صورت واضح نشان داده است.

حجت الاسلام «عبدالرسول عباسی» خاطرنشان کرد: نفاق و خدعه از روش های دشمنان در مقاطع مختلف زمانی بوده و با شناخت این روحیه قادر به درک واقعیت ها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: همین شناخت واقعیت هاز سبب پیروزی انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی در جهان شده است.

 

*فراموشی واقعیت ها و سایه خرافات بر مجالس وعظ امام حسین(ع)

 

یکی از آسیب های جدی بر مراسم و مجالس امام حسین(ع) که مانع از انتقال پیام آن حرکت انسان ساز شده، سایه خرافات و فراموشی واقعیت ها است که حجت الاسلام «ناصر رفیعی» از این چنین وضعی انتقاد کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نفوذ افکار دشمن و تحریف واقعیت قیام کربلا شده و این موضوع آسیب جدی را برای جامعه و تشیع خواهد داشت که با وجود چنین دریای عظیمی از معارف اسلامی نباید مطالب غیر عقلی و بی منطق در منبرها بیان شود.

وی ادامه داد: بیان ویژگی ها و درس های کربلا برای مردم دلنشین و اثرگذاری زیادی در رفتارها و منش آنان خواهد داشت.

کد خبر 1084598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha