حضور میدانی بهترین رفتار ائمه جمعه برای حل مشکلات مردم است

امام جمعه شهردرق از استان خراسان شمالی با اشاره به اهمیت و جایگاه ائمه جمعه در جامعه ، حضور میدانی را بهترین رفتار ائمه جمعه برای حل مشکلات مردم برشمرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: تشکیل نظام اسلامی و تحقق گفتمان  اسلامی ، حرکت جهادی امام (ره) بود که در قرنی که همه دل در گرو بلوک شرق و غرب داشتند به ثمر رسید و امروز این نهال نوپا پس از گذشت بیش از 42 سال از پیروزی انقلاب همچنان در مسیر رشد و تعالی حرکت می کند و می تواند بعنوان نمونه ای نو در جنبش انقلابی ملت های آزاده دنیا الگو باشد در این میان ائمه جمعه به عنوان نمایندگان ولی فقیه در مناطق مختلف کشور نقش به سزایی در تحقق گفتمان انقلاب و رسیدن به اهداف نظام اسلامی دارند که در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام یحیی حسام امام جمعه درق خراسان شمالی به شرح زیر اریه می شود.

 

محور تحقق گفتمان انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 

 تشکیل انقلاب اسلامی محور نخست است، انقلاب یعنی دگرگونی بنیادی یا حرکت انقلابی در جنبش انقلابی است که در برابر نظام سلطه و طاغوت صورت گرفت که امام راحل، انقلاب اسلامی را رقم زدند.

 

محور دوم تحقق گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟

 تشکیل نظام اسلامی در دستور کار قرار دادیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به معنای اسلامی شدن هندسه عمومی جامعه هم شکل گرفت؛ همان قانون اساسی که برگرفته از آیات و روایات و دین مبین اسلام است و اجرایی شدن این قانون نظام اسلامی هم صورت پذیرفت.

 

تشکیل دولت اسلامی وظیفه سردمداران و مسئولان نظام اسلامی است آیا ما توانستیم دولت اسلامی را محقق کنیم؟ رهبر معظم انقلاب می‌فرماید که در این مرحله اقداماتی صورت گرفته است؛ اما ناکافی است و علل مختلفی سبب شده تا دولت اسلامی به معنای واقعی تحقق نیابد.

 

هجمه های داخلی و خارجی برای دلسرد کردن مردم در دوران حساس تا چه اندازه موثر بود؟

تمام هجمه‌های داخلی و خارجی برای دلسرد کردن مردم جهت عدم شرکت در انتخابات صورت گرفت، اما مردم با حضور خودشان تجدید بیعت با امامین و شهدای انقلاب را تثبیت کردند و دولت انقلابی را رقم زدند که باید در کنار هم کمک و یاری برسانیم و امیدواریم دولت منتخب، همان دولت اسلامی و مورد انتظار امامین انقلاب باشد.

 

ویژگی های دولت اسلامی چیست؟

 

از ویژگی‌های دولت اسلامی تغییر منش و روش دولتمردان است، اگر تا به حال دولت اسلامی شکل نگرفته بود، به نوعی در شاکله دولت‌هایی که داشتیم نقایصی را می‌بینیم که باید تغییرات اساسی در منش و رفتار دولتمردان داشته باشیم؛ اینکه اسم ما دولت اسلامی باشد کافی نیست، بلکه باید عمل و جهت‌گیری ما اسلامی باشد.

معنای شعار دولت اسلامی این است که ما می‌خواهیم اعمال فردی و رفتار با مردم، رفتار بین خودمان و نظام‌های بین‌الملل و نظام سلطه امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیک کنیم. دولت اسلامی همه قوا را در بر می‌گیرد؛ چون ما درباره یک نظام و حکومت اسلامی صحبت می‌کنیم؛ هر کدام از قوا از صدر انقلاب تاکنون در بعضی مواقع خوش درخشیدند اما برای یک حکومت الهی و دولت انقلابی مد نظر که زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باید باشد، در حد مطلوب نبوده است که باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

 

مهمترین شرط اصلاح نظام و تشکیل دولت اسلامی چیست؟

 

شرط نخست اصلاح نظام و تشکیل دولت اسلامی را اصلاح تفکرات و رفتار مسئولان است اگر ما خودمان را اصلاح کنیم، جامعه اصلاح خواهد شد که به حکومت و دولت اسلامی برسیم. اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی باشد، عدالت محقق می‌شود، تبعیض از بین می‌رود، فقر ریشه‌کن می‌شود، عزت حقیقی مردم به وجود می‌آید؛ جایگاه و روابط بین‌الملل ارتقا پیدا می‌کند؛ جامعه اسلامی آن است که در آن آرمان‌های اسلامی، اهداف اسلامی، آرزوهای بزرگ اسلام برای بشر تحقق پیدا کند.

جامعه دارای دولت اسلامی، جامعه‌ای برخوردار از عدالت، آزادی، جامعه‌ای که مردم در اداره کشور در آینده و پیشرفت خود دارای نقش هستند؛ مردم در کنار دولتمردان نظر می‌دهند و از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود؛ نگاه به درون است.

 

رعایت تقوای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فردی و رعایت اخلاق را برای تحقق این مراحل از وظایف مسئولان بسیار ضروری است، خود سازی یکی دیگر از مراحل تشکیل تمدن اسلامی است؛ بعد از آن استقامت و پایداری در برابر دشمنان است.

 

بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه تبیین می کنید و چه نگاهی باید به این بیانیه داشته باشیم؟

همه از نگاه ساده به بیانیه گام دوم انقلاب برحذر باشند این بیانیه باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد؛ الان باید بیانیه گام دوم به مرحله عمل می‌رسید، این بیانیه باید از مرحله همایش‌ها و گفتمان‌های جلساتی بیرون می‌آمد تا به مرحله عمل برسد.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را یک سند و منشور فقه سیاسی در عصر حاضر است ما باید قدر این بیانیه را بدانیم و زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که مخاطبان اصلی که جوانان هستند در صدد فهم بیانیه و ایفای نقش خود باشند. هرچند بایدعملکردها نقد شود، اما غافل نباشیم که دستاوردها بیان شود؛ دلسردی ایجاد شود؛ بعد از بیان دستاوردها باید ظرفیت‌های انقلاب اسلامی بررسی، شناسایی و تقویت شود.

 

مأموریت‌های هر ارگان و نهاد، مخصوصا ائمه جمعه  در بیانیه گام دوم توضیح بفرمایید؟

 

 در زمینه مأموریت‌ها وظایفی را بر عهده داریم؛ یکی از مأموریت‌هایی که نهاد امامت جمعه دارد، به عنوان قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت خدمت می‌کند؛ ائمه جمعه چون فرماندهان این قرارگاه هستند، وظایفی را به عهده دارند که همانطور که تا به حال راهگشا و راهنمای مردم بودند و جامعه اسلامی را هدایت کرده‌اند، از این پس هم باید همین مسیر را ادامه دهند. ائمه جمعه مسئولان پایگاه‌های هدایت و ارشاد در جامعه هستند.

سلوک علوی و روش مردمی دو سلاح مهمی است که ائمه محترم جمعه دارند؛ در نماز جمعه باید از صحبت‌های روزمره خارج شویم و بنا به نقش خود به سمت گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی برویم. گفتمان‌سازی مسائل اقتصادی، جلوگیری از اسراف، الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و مانند این‌ها که بر عهده ائمه جمعه است و به خوبی می‌توانند رقم بزنند.

اساسی‌ترین نقش ائمه جمعه ایجاد و تشکیل رویه مطالبه‌گری منصفانه و اخلاقی است، انسجام و اتحاد در بین دستگاه‌ها و نهادها یکی از توانایی‌های ائمه جمعه است؛ پرهیز از موازی‌کاری در بین نهادها و دستگاه‌ها و ادارات بویژه نهادهای انقلابی که گاهاً این موازی‌کاری‌ها باعث پس رفت است تا پیشرفت.

کادرسازی نیروهای انقلابی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و استعدادها را از وظایف ائمه جمعه است به شکرانه الهی، دولت انقلابی رقم خورد و مردم رویکرد خود را به فرموده رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند، این نشان از گفتمان‌سازی است. تأثیر نقشه راه جامع کاربردی متنوع اغنائی برای تمام سنین مرد و زن است؛ وقتی دشمن برای تمام اقشار جامعه در حال برنامه‌ریزی است؛ محدود کردن مقاومت در زمان و مکان خیانت است؛ کار فرهنگی و اجتماعی زمان کاری ندارد و انحصار‌پذیر نیست.

نشستن در دفتر امام جمعه کارساز نیست؛ بلکه باید به صورت میدانی، جهادی و انقلابی حضور پیدا شود، دغدغه مردم شنیده شود و با اقشار مختلف، نمایندگان اقشار مختلف و آحاد مختلف کار شود؛ مجمع نخبگان مناطق شناسایی شوند، در دل این نشست‌ها نقشه جامع اغنایی ترسیم خواهد شد که به حتم، آرمان‌های امامین انقلاب و شهدا که عصاره آن در گام دوم آمده است به زودی تحقق پیدا خواهد کرد.

 

کد خبر 1084666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha