ثبوت به جای نفی، راهکار مقابله با انحرافات عزاداری/ شرط ماندگاری عمل، اخلاص است

حجت الاسلام میرصادقی گفت: برای مقابله با انحرافات عزاداری امام حسین (ع) به صورت نفی ورود نکنیم و به صورت اثباتی قطعه هایی از تاریخ کربلا و حرکت حماسی ایشان را مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ عزاداری برای امام حسین(ع) در راستای زنده نگه‌داشتن رویداد کربلا بوده است تا رشادت‌ها، اخلاق، سبک زندگی و تمامی حرکات انسانی و الهی ایشان در جامعه به عنوان الگوی مبارزه در تاریخ اسلام شناخته شود. در این میان خط مشی اصلی امامت اباعبدالله الحسین(ع) مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات بوده است. اکنون شیعیان به عنوان داعیه داران نهضت عاشورا باید با کج روی ها مبارزه کنند و اجازه ندهند در بحث عزاداری، انحرافات وارد این مکتب شود.

 

حرکت عاشورا به عنوان نقطه اوج مبارزه یک انسان با تمام وجود و امکانات مادی و معنوی در راه ایستادگی از ارزش ها و اعتقادات به حساب می‌آید و امام حسین (ع) به عنوان الگوی مبارزه در تاریخ اسلام شناخته شده است.

 

یکی از مهم‌ترین ارکان حرکت امام حسین(ع) مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات بوده است. ما به عنوان داعیه داران نهضت عاشورا، باید با بدعت‌ها مبارزه کنیم. یکی از موضوعات جدی در بحث عزداری ها انحرافاتی است که وارد این مکتب شده و هیچگونه سند نقلی و عقلی برای آنان وجود ندارد در سال های اخیر با رهنمودهای «مقام معظم رهبری» سعی شده است با اینگونه انحرافات مبارزه جدی شود.

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام میرصادقی،کارشناس برجسته مذهبی، در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به انحرافات عزاداری های امام حسین(ع) و هشدار نسبت به ارائه مطالب کربلا از افراد غیر متخصص گفت: شنیدن از دیگران و افراد معتمد خوب است اما کافی نیست گاهی این مطالب به صورت عمومی عرضه می شود و حتی گوینده این مطالب، تخصص کافی و وافی در ارائه موضوعات ندارد.

 

وی ضمن تأکید بر افزایش معرف و آگاهی عموم مردم نسبت به حضرات معصومین علیهم السلام افزود: اما زمانی که مطالعات وسعت بگیرد و سطح فکری و علمی آحاد و عموم مردم افزایش پیدا کند به تدریج جهالت ها و کم اطلاعیه ها که همواره راه نفوذ دشمنان در افکار و اندیشه مسلمانان بوده است، نابود خواهد شد.

 

حجت الاسلام میرصادقی تصریح کرد: نمونه های بسیاری می توان در این خصوص مثال زد اما بهتر است ما برای مقابله با تحریکات و انحرافات عزاداری امام حسین علیه السلام به صورت نفی و ورود نکنیم و به صورت اثباتی قطعه هایی از تاریخ امام حسین علیه السلام و حرکت حماسی ایشان را مطرح کنیم.

 

وی افزود:  گاهی یک مسائل پیش پا افتاده و  سهل الوصول  از سوی مردم پرسیده می شود که نشان از ازدیاد شور حسینی در میان مردم  دارد اما در عین حالی که این شور بسیار خوب است شعور حسینی علیه السلام نیز باید در بین آحاد عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلام گسترش یابد.

 

حجت الاسلام میرصادقی عنوان کرد: متاسفانه گاهی ملاحظه می شود با یک شبهه یا ابهام در میان مردم ذهنیت های نادرست ایجاد می شود امام حسین علیه السلام بسیار حساب شده در مسیر کربلا و حماسه عاشورا قدم برداشتند و زمانیکه سفر خود را از شهر مدینه آغاز کردند با هدف مشخص قیام کردند به طوری که همه راه ها را  با اتکا و توکل به خداوند متعال پیش بردند.

 

وی عنوان کرد: اباعبدالله الحسین علیه السلام از لحظات ابتدایی که عدم بیعت با سفاک و خونخواری همچون یزید بن معاویه بن ابوسفیان را آغاز کردند با اخلاص و با هدف رضایت پروردگار عالم قدم برداشتند و تا آخرین لحظه ای که در قتلگاه صحرای کربلا با آن جمله معروف  فرمودند  "ما رضا به قضای الهی هستیم" در مسیر الهی بودند.

 

این کارشناس برجسته مذهبی تصریح کرد:  اولین درسی که سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به تمام شیعیان نشان می‌دهند این است که انسان از لحظه ابتدایی حرکت خود باید برای خدا کار کند و تا آخرین لحظه بر این مسیر بماند. همچون آیه قرآن کریم که در آيه ۴۶ سوره سبأ می‌فرمايد: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى؛ بگو من فقط به شما يك اندرز مى‏‌دهم كه دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خيزيد»؛

 

حجت الاسلام میرصادقی عنوان کرد: اگر انسان در هر کاری  وارد می شود رنگ و بوی خدایی و الهی داشته باشد؛ مصداق آیه قرآن کریم می شود که میفرماید:"صِبْغَةَ اللَّهِ  وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً  وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ"یعنی : رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی چیزی رنگ و بوی الهی بگیرد ماندگار خواهد شد البته که این رنگ الهی درجات متعدد و مختلفی دارد به طوری که امام حسین علیه السلام در حد اعلای اخلاص و توجه به توحید قرار دارشتند  اکنون هزار و چهارصد سال است که حماسه عاشورا ماندگار شده و همچون حرارتی روز به روز پر شور تر می شود.و در درجات پایین تربه هر میزان هر کس که در کارش اخلاص داشته باشد ماندگار خواهد شد.

 

 

کد خبر 1084713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha