نگاهى به مفرغ‌های لرستان در تندیس جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

فرزاد ادیبی تندیس جدید جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را با نگاهى به مفرغ‌های لرستان طراحی کرد.


به گزارش خبرگزاری شبستان، «فرزاد ادیبی»، تندیس جدیدی را برای جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران طراحی کرده است. او درباره دلیل تغییر و به روز شدن تندیس جشنواره گفت:  در فرم به موضوعاتی مانند نو بودن بر پایه‌ فرهنگ ایرانی و ریشه‌دار بودن آن توجه داشتم و در محتوا به عميق بودن و داشتن وجوه و مفاهيم مرتبط با جشنواره توجه کردم.


ادیبی با بیان اینکه فرم و محتوا در اين كار با هم درآمیخته‌اند، درباره فرم‌های موجود در این تندیس گفت:  فرم كلى اثر برگرفته از الفباى فارسى و تايپوگرافى واژه جوان است و با نگاهى به مفرغ‌های لرستان سامان يافته است. از جنبه مفهومی، در نگاه نخست كسى را می‌بینیم كه دستانش را بالا برده كه تداعى آيين‌هاى شكرگزارى در شرق و به ويژه اسلام است. اين حركت همچنين نشانه‌ پيروزى است ، همچنان كه در رقابت‌ها‌ى معمول، مثل مسابقات ورزشى دست برنده بالا می‌رود.


ادیبی ادامه داد: اين پیکرک بر روى دايره، مثلث و مربع ايستاده كه سه فرم اصلى و پایه‌ای هنرهاى تجسمى‌اند. مربعى كه۴۵ درجه چرخيده و لوزى شده، نقطه (ج) است و بخشى از مثلث (ج) را تشكيل داده كه در تركيب با (و) مثلث كامل شده و سر (و) دايره را ساخته است. قامت تنديس (الف) را تشكيل داده و دست‌های او (ن) را كه نقطه‌ى (ن) سر تنديس شده است.


او با اشاره به این که سن مخاطب جوان براى طراحى  فرم اين اثر در نظر گرفته شده است، درباره متریال آن گفت: تندیس با آلياژ برنج ساخته شد كه لازم است اينجا از زحمات دوست خوبم محمد مروستى براى ساخت آن تشكر كنم. بافت روى كار و ملموس بودن یک تنديس نشان از تبحر سازنده آن دارد. در نهایت، هنرمند مجسمه‌ساز است كه لحن و لهجه‌ كار را با بافت و پرداخت آن رقم می‌زند.


این طراح گرافیک درباره ویژگی‌های کلی تندیسهایی که برای رویدادهای هنری طراحی می‌شوند گفت: هر تنديس بهتر است ضمن اینکه اصالت فرهنگى و تاريخى داشته باشد، به روز بوده و زيبا نیز باشد. با موضوع مورد نظر ارتباطى عاطفى و همچنين منطقى داشته باشد. با مخاطب كلى آن رويداد و موضوع ارتباط برقرار كند و برايش سمبل باشد و براى مخاطب خاص‌اش كه آن تنديس را تصاحب می‌کند، حس افتخار و دل‌بستگی بيافريند. تنديسى كه براى رويداد هنرى طراحى و ساخته می‌شود بايد هنرمندانه باشد يعنى از ايده، مفهوم و فرم طراحى گرفته تا نوع و مواد ساخت، لازم است كه جوهره هنرى خوبى داشته باشد.
 

کد خبر 1084715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha