همایش «حماسه سرایان» با محوریت نوحه سرایی برگزار شد

حجت الاسلام سبزیان گفت: «همایش حماسه سرایان» با محوریت نوحه سرایی و حضور مداحان و شاعرانی از استانهای خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، یزد، گلستان و سمنان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « علی اکبر سبزیان» امروز (۲۳ مرداد) در جمع خبرنگاران بیان کرد: «همایش حماسه سرایان» با محوریت نوحه سرایی با حضور علی جمعه پور، مداح و نوحه خوان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر طاهری، مقتل خوان و ابوالفضل عصمت پرست، شاعر آیینی از خراسان رضوی؛ عالیه مهرابی، شاعر و پژوهشگر از استان یزد؛ محمد زمان گلدسته، شاعر و نویسنده از استان گلستان؛ علی اکبر حسامی، شاعر آیینی از خراسان جنوبی؛ نجیبه مولوی، شاعر از خراسان شمالی و محمود کاشفی، شاعر و حماسه سرای آیینی از استان سمنان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و آرزوی قبولی عزاداری ها گفت: از این ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت تجلیل از حماسه سرایان عاشورایی تقدیر می کنم.


وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) خطاب به دعبل، شاعر عرب گفت: امام می فرمایند:« ای دعبل، برای حسین بن علی(ع) مرثیه بگو، تا زمانیکه جان در بدن داری، بیان داری و امکانات داری برای ما مدح کن و ستایشگر حسین(ع) باش چرا که تا زنده ای یاور و ستایشگر ما هستی و تا زمانیکه توان داری از یاری ما کوتاهی نکن».


حجت الاسلام سبزیان تصریح کرد: بر اساس این روایت شاعران، ستایشگران و مداحان خبرنگاران ادبی حادثه عاشورا هستند، به عبارتی اینان معلمین و مبلغین ادیب حادثه عاشورا و سیره امام رضا(ع) هستند بنابراین یک تاج کرامت برای مادحین، ستایشگران و حماسه سرایان اهل بیت(ع) به این واسطه وجود دارد که باید به آن افتخار کرد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی  با بیان اینکه برخی کلمات خود یک روضه هستند، گفت:  گاهی شنیدن برخی کلمات مانند عمود خیمه، بیرق، پرچم، علم و روضه نیازی به اضافات دیگری ندارد، اینها به تنهایی و به خودی خود باعث تکان دادن دل انسان می شود، باید در نظر داشت که تکان دادن دل انسانها به مراتب سخت تر از تکان دادن و جابجا کردن کوه است که این مهم فقط به وسیله حماسه سرایان انجام می شود.

 

گفتنی است، در ادامه هر یک از مداحان و نوحه سرایان استانهای خراسان جنوبی، شمالی، یزد، گلستان و سمنان به خوانش اشعار، مقتل خوانی و مداحی با محوریت امام حسین(ع) پرداختند.

کد خبر 1084786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha