تمدید وام بدون سپرده خرید مسکن تا پایان شهریور/ ٢١ گروه شغلی در محدودیت جدید امکان فعالیت دارند

تمدید وام بدون سپرده خرید مسکن تا پایان شهریور، اولین وعده وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سه هفته پلمپ بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در انتظار واحدهای صنفی متخلف، توسعه تجارت ایران و غنا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه 24 مرداد شبستان به شرح زیر است:
 
 
بانک مسکن مهلت استفاد از تسهیلات طرح ۸۲ را تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ تمدید کرد. در راستای تمدید مدت استفاده از منابع ناشی از صدور اوراق رهنی مذکور، به منظور مساعدت با خریداران واحدهای مسکونی و پاسخگویی به تمامی در خواست های واصله و تعهدات ایجاد شده توسط شعب و با در نظر گرفتن تعطیلی های مربوط به شیوع ویروس کرونا ، بدین وسیله مهلت استفاده از تسهیلات طرح ۸۲ تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می شود. در این راستا اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور مشمول درخواست هایی می شود که پیش نویس قرارداد آن حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تنظیم و قرارداد ذیربط حداکثر تا تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۰ در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

تمامی شعب بانک مسکن به متقاضیانی که تا پایان شهریور سال آینده درخواست بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را دارند، تسهیلات موصوف را به صورت توام (بخشی از محل اعتبار داخلی بانک و بخشی از محل خرید اوراق مذکور) پرداخت خواهند کرد.

پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده که از دی ماه سال جاری به متقاضیان پرداخت می‌شود به نحوی است که نیمی از مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و مابقی از محل منابع بدون سپرده (مجموعا تا سقف های تسهیلات خرید مسکن اوراق گواهی حق تقدم ) پرداخت می‌شود. به این ترتیب متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند.

 

اولین وعده وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صفحه توئیتر خود نوشت: ‏وضع موجود باعث گردیده مسکن که باید جایگاه سُکنی و آسایش باشد به بزرگترین دغدغه و گرفتاری مردم تبدیل شده است. امروز بعد از مشکل کرونا مهمترین دغدغه دولت سیزدهم ‎معیشت و ‎مسکن مردم است.

 

سه هفته پلمپ بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در انتظار واحدهای صنفی متخلف

محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران شب گذشته (شنبه ۲۳ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره این که آیا صنوف مصوبه تعطیلی را اجرا خواهند کرد؟ گفت: ما موظف هستیم مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را با همکاری نیروهای پلیس اماکن بهداشت، تعزیرات و بازرسان وزارت صمت پیگیری کنیم و این کار با جدیت توسط تمامی اتاق ها و اتحادیه های صنفی پیگیری خواهد شد.

 


وی با بیان اینکه موضوع تعطیلی ها یا افزایش پروتکل های بهداشتی مورد انتظار؛ موضوعی است که به جان و مال خود اصناف بستگی دارد، گفت: قرار نیست زمانی که مصوبه ای باشد یک گروه دلسوز باشند و نگران جان و مال مردم باشند و گروهی دیگر بی تفاوت.

 


مجتبایی با اشاره به اینکه در فروردین و اردیبهشت سال گذشته وقتی کرونا به اوج خود رسیده بود؛ رعایت پروتکل های بهداشتی به بیش از 85 درصد رسید؛ روند مرگ و میر کاهش جدی داشت، گفت: به دنبال آن کسب کارها مجدداً رونق گرفت و فعالیت ها هم بهتر شد و در آذر سال گذشته با کاهش رعایت پروتکل ها در سطح جامعه از جمله در اصناف منجر به افزایش مرگ و میر و خسارت به کسب و کارها شد. در این مرحله هم از همه مردم به خصوص جامعه صنفی که با خانواده هایشان بیش از 35 میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می دهند درخواست می کنیم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیش از گذشته پروتکل ها را رعایت کنند.

 

 
دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره این که آیا جریمه هایی در این دوره در نظر گرفته شده است؟ افزود: برای واحدهای صنفی متخلفی که باید تعطیل باشند و فعالیت صنفی را ادامه می دهند بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سه هفته پلمپ خواهند شد و این جریمه بسیار سنگینی است. حدود 35 هزار واحد صنفی را در این 18 ماه در دوره هایی که مجبور به افزایش سطح پروتکل ها بودیم پلمپ کردیم.
 
 
 
 
غلامحسین شافعی در دیدار با اریک اسوبواتنگ، سفیر غنا در تهران اظهار داشت: اقتصاد غنا به‌عنوان یک الگوی پیشرفته میان کشورهای آفریقایی مطرح است و بزرگ‌ترین اقتصاد قاره افریقا بعد از نیجریه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این کشور برای تجار بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: ثبات اقتصادی و سیاسی غنا بسیار ممتاز است و این ثبات، جاذبه‌های همکاری بسیاری را به وجود آورده است.

شافعی با بیان اینکه اقتصاد ایران و غنا می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، تاکید کرد: در طرح‌های عمرانی و ساخت‌وساز غنا، ایران از امکانات بالقوه‌ای برخوردار است و همچنین غنا برای ایران در زمینهٔ چوب، کائوچو و کاغذ حائز اهمیت بالایی دارد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: در طول چند سال گذشته، کشور غنا توسعه کشاورزی را در برنامه خود قرار داده و ایران در تولید ماشین‌آلات کشاورزی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد که زمینه‌های همکاری دیگری میان دو کشور ازجمله تولید دارو، سیمان، کاشی، صنایع نساجی و غذایی وجود دارد.

شافعی تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی میان دو کشور، شناخت نداشتن فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های همکاری یکدیگر است و در شرایط موجود تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و غنا می‌تواند بسیار مهم باشد که هر دو کشور باید تلاش کنند تا این کمیسیون هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

وی گفت: سیاست دولت سیزدهم تأکید ویژه بر مناسبات اقتصادی میان ایران و آفریقا است و اتاق بازرگانی همدان به‌عنوان اتاق معین غنا انتخاب‌شده که می‌تواند اثرات قابل‌توجهی جهت مناسبات اقتصادی ایجاد کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تأکید کرد: ما از توسعه مناسبات اقتصادی با کشور غنا حمایت می‌کنیم و امیدواریم با کمک سفیر این همکاری‌ها ادامه داشته باشد. 

به گفته شافعی اتاق همدان تفاهم‌نامه‌ای را با اتاق غنا به امضا کرده که امیدواریم با توجه به شرایط موجود این تفاهم‌نامه اجرایی شود.

در ادامه اریک اسوبواتنگ، سفیر غنا در تهران هم گفت: ارتباطات سیاسی میان دو کشور در سطح عالی قرار دارد، ما در حوزه منافع مشترک و در محافل چندجانبه حمایت‌های خود را از یکدیگر نشان داده‌ایم.

 

٢١ گروه شغلی در محدودیت جدید امکان فعالیت دارند

اتاق اصناف ایران در پی افزایش ابتلا و شیوه گسترده موج پنجم بیماری کرونا و بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا مورخ(۱۴۰۰/۵/۲۳) مبنی بر اعلام تعطیلی از دوشنبه مورخ (۱۴۰۰/۵/۲۵) تا پایان روز شنبه(۱۴۰۰/۵/۳۰) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تنها گروه شغلی یک بشرح ذیل در محدودیت جدید امکان فعالیت دارند و فعالیت سایر مشاغل ممنوع است.

 

در این راستا از خانواده بزرگ اصناف کشور انتظار می‌رود تا با افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آن به سطح بیش از ۹۰ درصد، موجب قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس در جامعه گردند. بدیهی است اتاقها و اتحادیه های صنفی نیز با تشدید بازرسی، نظارت و برخورد قاطع با واحدهای اندک خاطی موجب ضمانت در اجرای بیش از پیش رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی خواهند بود.

 

فهرست مشاغل ٢١ گانه مجاز در این دوره:
۱- کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته
۲- مراکز زیر ساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت
۳- حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی.
۴- حمل نقل عمومی درون شهری
۵- ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی
۶- فروشگاه‌های زنجیره‌ای(تنها بخش مواد غذایی و بهداشتی) ، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار
۷- مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته
۸- مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)
۹- مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی ، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی
۱۰- داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی
۱۱- مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و خوراکی آماده (صرفا بیرون بر ).
۱۲- خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی
۱۳- شرکت‌های خدمات اینترنتی(اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌‎های خدماتی مبتنی بر اینترنت)
۱۴- رسانه‌های مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه
۱۵- مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی و آسایشگاه‌ها
۱۶- تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تاسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش
۱۷- فروشگاه‌های انواع قطعات لوازم یدکی
۱۸- فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات
۱۹- کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)
۲۰- چاپخانه ها
۲۱- خشکشویی‌ها

کد خبر 1084946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha