از حلقه ماتم تا انتظار چند ساله جوانان سرایانی در توفیق زیرنخلی

کرونا دو سال است که مانع از تحقق آرزوی قلبی جوانان مشتاق سرایانی مبنی بر توفیق نخل برداری به عنوان یک افتخار شده است اما عشق حسینی همچنان در قلب هایشان جاری است و با مشارکت در آئین عزاداری، شور و شعور حسینی را در دل‌ها زنده نگه داشته اند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: کرونا دو سال است که مانع از تحقق آرزوی قلبی جوانان مشتاق سرایانی مبنی بر توفیق نخل برداری به عنوان یک افتخار شده است اما عشق حسینی همچنان در قلب هایشان جاری است و با مشارکت در آئین عزاداری، شور و شعور حسینی را در دل‌ها زنده نگه داشته اند.


محرم که می آید شهرستان سرایان چون همه ایران غرق در غم و ماتم می شود و کوچه پس کوچه های آن رنگ عزا به خود می‌گیرد و اوج عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا با انجام مراسمات خاص از جمله صبح روسیاه و آیین نخل برداری تجلی می یابد.


با فرا رسیدن ایام محرم و خصوصا روز عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسم عزاداری و سوگواری در چندین هیات و حسینیه در روزها و شب‌ها برگزار می شود. یکی از مهمترین مراسم شهر سرایان در این ایام مراسم نخل برداری است که همه ساله در بعد از ظهر روز عاشورا اجرا می شود.

 

در این آیین حدود ۲۰۰ نفر از افراد در سنین مختلف در حالی‌که شال و یا چادر شب‌های مخصوصی بر بازوان خود بسته اند نخل این شهر که نمادی از تشییع جنازه حضرت امام حسین (ع) است را بردوش خود گذاشته و پای برهنه از محل حسینیه علیای این شهر که در وسط شهر واقع شده است تا گلزار شهدا و آرامستان حضرت امام حسین (ع) حمل می کنند. جمعیت عظیم مردم در جلو و پشت سر نخل حرکت کرده و با سردادن نواهای عاشورایی به سر و سینه می زنند و سپس زیرنخلی‌ها در محل گلزار شهدا نخل را برزمین گذاشته و یکی از مداحان و یا روحانیون دقایقی را به نوحه خوانی و عزاداری می پردازد و در ادامه زیرنخلی‌ها نخل را برداشته و به جایگاه اولیه خود که همان حسینیه علیا می باشد برمی گردانند.


«سید حسن آسال» از اعضای هیات امنای حسینیه علیای شهر سرایان با بیان مطالب فوق اضافه می کند: بالغ بر صد نفر داوطلب با اعتقاد در صف انتظار توفیق زیرنخلی شدن هستند و این آیین در سالروز ارتحال پیامبر اکرم (ص) نیز انجام می شود.


به گفته وی، بر اساس گفته افراد مسن شهر سرایان نخل سرایان در قدیم از جایگاه بلندی که معروف به «شکم دریده» در همان حسینیه بوده است پایین آورده می شده و همین مسیر فعلی را نیز زیرنخلی‌ها، نخل را بر دوش خود حمل می‌کرده‌اند.


وی افزود: در مرکز شهر سرایان از زمان‌های دور مراسم خاص عزاداری حسینی، با شکوهی خاص برگزار می‌شود و پنج هیئت سینه زنی و زنجیرزنی و هفت هیئت عزاداری میزبان عزاداران این شهر هستند و همه مردم علاوه بر این که مهمان تکایا می شوند، خود میزبانی عزاداران را با افتخار انجام می دهند و در فعالیت های مختلف همکاری می کنند.


علاوه بر سینه زنی، شبیه‌خوانی هم در حسینیه‌های مرکزی علیا و سفلی، صبح عاشورا مراسم تعزیه شهدای کربلا برگزار می شود..


همچنین مراسم حلقه ماتم هم از آیین‌های عزاداری در سرایان است که صبح عاشورا در صحن رو باز و شبستان زمستانی مسجد جامع و حسینیه سفلی سرایان اجرا می شود. در این مراسم پس از گردهمایی هیئت ها در مسجد، عزاداران به طرف مسجد حرکت و در مراسم مقتل شرکت می کنند.


وی بیان کرد: سپیده‌دم نیز مراسم تشییع شهدای روز عاشورا با عنوان «صبح روسیاه» انجام و کجاوه ها حمل می شود و عزاداران در حلقه ماتم شعرهای محلی و مداحی می خوانند. ظهر عاشورا نیز در مراسم مقتل که نمادی از تشییع پیکر امام حسین(ع) است شرکت می کنند و پس از آن همه مهمان سفره امام حسین(ع) در پنج هیئت عزاداری این شهر می شوند.


این عضو هیئت امنای حسینیه علیای سرایان یادآور شد: همچنین، آیین های عزاداری علم بندان و علم گردانی، حلقه ماتم، نخل‌برداری و تخت‌گردانی و به تصویر کشیدن گوشه‌ای از مظلومیت بازماندگان حادثه عاشورا و ... همه و همه جزو مراسمی است که مردم شهر آیسک هر سال در دهه اول ماه محرم با اجرای آ‌ن و برگزاری مراسم خاص عاشورا کوشیده اند خاطرات رنج و مصائب اهل بیت امام حسین(ع) را زنده نگه دارند و مشابه این مراسمات در بخش سه قلعه و روستاهای شهرستان با شور خاصی برگزار می شود.


به گفته وی آئین نخل برداری در سرایان از زمانهای دور در این شهر رواج داشته و هرسال بر شکوه آن به دلیل عمق اعتقادات مذهبی مردم این دیار افزوده شده است و «نخل» سرایان در شمار یکی از بزرگترین نخل های کشور قرار داشته و دارد و پوشش قدیمی آن که دارای اصالت و قدمت و نقش و نگارهای خاصی بوده، در موزه آثار معنوی نگه داری می شود و هم اکنون در سومین بازسازی نخل سرایان در حدود ۲۵ سال قبل پوشش یک تیکه جدید در نخل  مورد استفاده در دهه اول محرم قرار می گیرد.

 

 

 

کد خبر 1084958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha