مساجد و نقش محوری آنها در تبیین اسلام ناب محمدی

در عصر حاضر و با توسعه تکنولوژی های نوین کنشگران مسجدی و فعالان فرهنگی باید در این صحنه نیز فعال باشند و با استفاده از ابزارهای مجازی اقدام به نشر فعالیت های اهل بیت (ع) کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: مکتب امام حسین (ع) را باید دانشگاه شیعه دانست که می توان از آن درس های بسیاری در زمینه های مختلفی کسب کرد، دانشگاهی که با بهره گیری از اهداف قیام عاشورا شعبه های بسیاری را در سرتاسر جهان برپا کرد.

 

یکی از مهمترین مراکزی که در میان کشورهای اسلامی بیشترین مخاطب را دارد مساجد هستند و این حضور مسلمانان در مسجد بهترین ظرفیت برای بررسی، گفت وگو و توسعه فعالیت های دینی است، قرآن و عترت بهترین راهکارها را برای برون رفت از مشکلات جامعه در اختیار انسان ها قرار داده که می توان با استفاده از آنها بیشترین تاثیرگذاری را در سطح جهان داشت.

 

کانون های مساجد باید به درستی اسلام ناب محمدی را نشان دهند

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: با توجه به آیات قرآن کریم کسی که شعائر خداوند را برپا و معظم شمارد همانند تقوا است که اهل بیت (ع) و پیامبران الهی مصداق بارز شعائرالله هستند.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» می‌افزاید: پیامبر (ص) فرمودند که دین اسلام توسعه نیافت مگر با اموال حضرت خدیجه (س) و شمیشیر امام علی (ع) و در ادامه  ریخته شدن خون سالار شهیدان باعث احیای اسلام ناب محمدی شد؛ فاصله زمانی میان رحلت پیامبر (ص) تا شهادت امام حسین (ع) یک بازه 50 ساله است و می‌بینیم که در این مدت چه اتفاقاتی افتاد که مسیر اسلام ناب از راه خود در حال به انجراف کشیدن بود.

 

وی با بیان اینکه مکتب عاشورا از به انحراف کشیدن اسلام ناب محمدی جلوگیری کرد ادامه می‌دهد: پیامبر (ص) پس از استقرار در مدینه مسجد را به عنوان مرکز فعالیت های اسلامی اعلام کردند از این رو کانون های فرهنگی هنری نیز چون برگرفته از مساجد هستند اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خوزستان با اشاره به اینکه انعکاس مکتب عاشورا از مساجد صورت می گیرد عنوان می‌کند: تبلور مکتب عاشورا و انعکاس آن در دهه اول محرم است؛ کانون های مساجد با سیاه پوش کردن، برگزاری مراسم عزاداری با انگیزه مضاعف در تلاش برای توسعه فرهنگ حسینی در مناطق خود هستند.

 

وی با اشاره به اشتراکات زبانی و فرهنگی جنوب کشور با کشورهای همسایه و عربی اضافه می‌کند: در چند سال اخیر اقدامات بسیار مطلوبی در زمینه تربیت خطبا و مداحان صورت گرفته که سرمنشا این اقدام را باید مساجد دانست.

 

حجت الاسلام همت پور با تاکید بر اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد موظف به نشان دادن اسلام ناب محمدی هستند ابراز می‌کند: در شرایط فعلی شایسته است که کانون های مساجد به روش های مختلف یزیدیان زمان خود را به همه مردم بشناسند و علاوه بر شور حسینی شعور حسینی را در میان محبان اهل بیت توسعه دهند.

 

وی تصریح می‌کند: با بهره گیری از فضای مجازی می توان مفاهیم کوتاه و ماندگاری از مکتب اباعبدالله حسین (ع) را منتشر کرد که می تواند تاثیرات بسیاری بر همه افراد جامعه بگذارد.

 

کنشگران مذهبی در مساجد نشست های تخصصی و روشنگری برگزار کنند

 

یک کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، درباره اهمیت حضور مساجد در روشنگری و تبین مکتب عاشورا می گوید: از همان ابتدای اسلام مساجد وظیفه انتشار اسلام را برعهده داشتند و رفته رفته این وظیفه سنگین تر شد تا اینکه امروز مسجد حتی وظیفه ارتقای کیفیت زندگی را برعهده دارد.

 

«حجت الاسلام احمدرضا میرطاهری» اذعان می کند: امروز ابزاری در اختیار مساجد و سایر افراد جامعه وجود دارد که بهترین راهکار برای نشر فرهنگ اهل بیت(ع) است، فضای مجازی فرصتی را در اختیار افراد جامعه قرار می دهد که بتوانند با همه افراد در سراسر جهان ارتباط بگیرند و این فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم فرهنگ اهل بیت (ع) را در سرتاسر جهان منتشر کنیم.

 

وی با بیان اینکه کنشگران مذهبی باید در مساجد نشست های تخصصی و روشنگری برگزار کنند می افزاید: فعالان فرهنگی می توانند با برگزاری نشست هایی به صورت ویدئوکنفرانس و دعوت از اساتید برتر دانشگاه فضای مجازی را تبدیل به دانشگاه کرده و از سوءاستفاده دشمنان جلوگیری کنند.

 

این کارشناس مذهبی در پایان یاد آور می‌شود: امروزه برای ارتباط با سایر مردم جهان ضرورت دارد که زبان های دیگر را فرابگیریم، فعالان مسجدی باید ابتدا زبان های دیگری را آموزش ببینند و پس از آن به گفت وگو با سایر روشنفکران جهان به منظور معرفی معارف اهل بیت (ع) بپردازند.

 

در عصر حاضر و با توسعه تکنولوژی های نوین کنشگران مسجدی و فعالان فرهنگی باید در این صحنه نیز فعال باشند و با استفاده از ابزارهای مجازی اقدام به نشر فعالیت های اهل بیت (ع) کنند.

 

کد خبر 1084995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha