حال شهر خوب است، اما تو باور نکن!

روند صعودی ابتلا به کرونا در خراسان شمالی سبب شد تا گستره قرمزی این ویروس اکنون به تمام هشت شهرستان این استان کشیده شود و آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کووید ۱۹ روز به روز افزایش یابد و وضعیت استان بحرانی شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ روند رو به رشد ابتلا به کرونا سبب شده تا اکنون تمام تخت های بیمارستانی اختصاص یافته به این بیماری در استان تکمیل شود، اوضاع در بیمارستان ها اصلا خوب نیست این مراکز درمانی به حد انفجار رسیده و حتی شهرستان مرزی راز و جرگلان که از ابتدای شیوع کرونا هیچ گاه در وضعیت قرمز نبود، اکنون در این شرایط نامناسب قرار گرفته است.

 

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان اکنون روزانه هزار و 200 نفر به مراکز 16 ساعته مراجعه کرده و تست کرونا می دهند و روزانه بیش از 100 نفر بستری می شوند.

 

چند وقتی است که آمار فوتی ها دو رقمی و آمار بستری های جدید سه رقمی شده اما میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش دارد. کمبود تخت در بیمارستان ها بیداد می کند، کمبود نیروی انسانی و منابع مالی هم کادر درمان را کلافه کرده، مسئولان می گویند کمبود دارو در استان وجود ندارد اما اگر این روند ادامه یابد، هفته آتی مشکل کمبود در برخی اقلام دارویی محتمل است.

 

 

راز و جرگلان برای نخستین بار در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

 

«رضاعلی یوسفی» مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: آمار بالای ابتلا به کووید 19 و افزایش تعداد موارد بستری سبب شده تا وضعیت کرونای این شهرستان برای نخستین بار قرمز شود.

 

وی اظهارداشت: تعداد بستری ها در هفته پیش بسیار زیاد شده و در دو روز اخیر 101 نفر مبتلای جدید و 11 نفر بستری جدید از این شهرستان گزارش شده است.

 

وی افزود: علت افزایش شیوع کرونا، رعایت نکردن دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی است و مردم هنوز هم در دورهمی ها و مراسم مختلف حضور می یابند.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان گفت: برای مهار این بیماری باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود و مردم از حضور در تجمع ها خودداری کنند، اکنون مهم ترین راهکار برای مهار این مشکل، رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، 62 درصد از مردم این شهرستان از ماسک استفاده می کنند و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم 65 درصد است که این رقم پایین است و برای کنترل شرایط باید دست کم به 85 درصد برسد.

 

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه تزریق واکسن در 40 خانه بهداشت و هشت مرکز زیر نظر این شبکه در حال انجام است، گفت: تاکنون 6 هزار و 823 نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند.

 

افزایش بخش های کرونایی 

 

شیوع و جولان کرونا سبب شد تا بخش های تعطیل شده بیمارستان امام رضا(ع) در بجنورد به این بیماران اختصاص یابد.

 

رییس بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در این باره گفت: دو بخش این بیمارستان که پیش از این تعطیل بود، برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا، فعال شده است.

 

«علی نعمتی» اظهارداشت: یکی از این بخش ها، به علت نداشن استحکام بنا، در گذشته تعطیل شده بود که اکنون از این بخش برای بیماران سرپایی استفاده می شود.

 

وی افزود: بیماران به این بخش مراجعه کرده و داروی مورد نیاز خود همچون رمدیسیور را دریافت کرده و به منزل باز می گردند.

 

رنگ قرمز کرونایی در خراسان شمالی 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در پیک پنجم و تا دو روز گذشته شهرستان های جاجرم و راز و جرگلان وضعیت نارنجی داشت اما اکنون تمام شهرستان های استان در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت کرونا در استان بسیار بحرانی است.

 

«سید احمد هاشمی» اظهارداشت: در شبانه روز منتهی به ظهر شنبه، 9 نفر از مبتلایان به کرونا در استان فوت کردند و 130 بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شدند.

 

وی افزود: اکنون بیش از 770 بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری در حال افزایش است و وضعیت بیمارستان ها بحرانی است.

 

هاشمی افزود: همچنان شاهد رفتارهای پرخطری از سوی مردم مانند نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل ها و حضور در تجمعات و دورهمی ها هستیم که باعث شده اکثر موارد ابتلا به صورت خانوادگی باشد.

 

وضعیت بحرانی کرونا 

 

هاشمی اظهارداشت: اکنون ظرفیت تخت های بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد تکمیل شده است، اورژانس این بیمارستان که ظرفیت پذیرش ۳۵ بیمار را دارد بیش از۴۰  بیمار بستری دارد، تخت های کرونایی بیمارستان امام رضا(ع) مرکز استان هم در حال تکمیل شدن است.

 

وی افزود: اکنون کادر درمان، خسته شده اند، کمبود نیروی پرستار زیاد است، برای جبران کمبود به نیروهای بازنشسته و پرستارانی که شاغل نیستند، فراخوان داده ایم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با افزایش موارد بستری، نیاز به تامین اکسیژن ساز در بیمارستان ها افزایش یافته است، البته کمبود دارو تاکنون احساس نشده اما در هفته آتی و در صورت تداوم این روند، احتمال کمبود دارو در برخی اقلام وجود دارد.

 

راه اندازی بیمارستان صحرایی 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هم از راه اندازی بیمارستان صحرایی در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد خبر داد و گفت: با توجه به افزایش بی سابقه موارد بستری کرونا، بیمارستان صحرایی راه اندازی شده است.

 

«ابوالفضل محبان» اظهارداشت: ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان های استان تکمیل شده است از این رو بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد برپا شد.

 

مدیر بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد هم گفت: روزانه بیش از 100 نفر به این بیمارستان مراجعه دارند، بیمارستان صحرایی هم به عنوان تریاژ صفر فعالیت دارد و  بیماران قبل از ورود به بیمارستان مورد غربالگری قرار می گیرند.

 

«علیرضا ایزدفر» اظهارداشت: بیماران، پس از انجام غربالگری، در صورت نیاز به دریافت خدمات سرپایی، پس از دریافت دستورات لازم از پزشک مستقر جهت ادامه فرآیند درمانی به بیمارستان امام رضا (ع) راهنمایی خواهند شد که در آنجا خدماتی از قبیل دریافت دارو و تزریق آمپول رمدسیور برای آنان انجام خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی تر و بستری داشته باشند به یکی از بیمارستان های امام علی (ع) و یا امام حسن (ع) ارجاع خوا هند شد.

 

مدیر بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد افزود: با توجه به افزایش بی سابقه بیماران بستری مبتلا به کرونا هم اکنون تمامی فضاهای آموزشی بیمارستان نیز برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

 

 

 

کد خبر 1085044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha