بنای پایگاه سلامت شهرک امام علی (ع) بیرجند خاک می خورد

ساکنان شهرک امام علی(ع) بیرجند با وجود ۱۵۰۰ خانوار جمعیت از عدم راه اندازی و بلاتکلیفی پایگاه سلامت رنج برده و برای امورات بهداشتی به ناچار به شمال شهر و ... می روند.

خبرگزاری شبستان؛خراسان جنوبی: از سال‌ها قبل ضرورت تامین دسترسی سهل و سریع مردم به نیازهای اولیه بهداشتی درمانی احساس شده بود. کمبود امکانات و منابع مالی و انسانی، مشکل ترابری و انتقال خدمات به مناطق دورافتاده و … مسئولان حفظ سلامتی و بهداشتی کشور را بر آن داشت تا به سمت اجرای طرح های مختلف با هدف دسترسی مردم به نیازهای اولیه بهداشتی بروند.

 

به این ترتیب احداث مراکز بهداشتی و درمانی شهری و ... در دستور کار قرار گرفت. این مراکز در سطح شهرستان‌های کشور و به ازای جمعیت تعریف شده در مراکز شهری و روستایی فعالیت می کنند. در کنار مراکز بهداشتی، پایگاه‌های بهداشتی در سال 69 با هدف جلب مشارکت مردم در تصمیم گیری، برنامه ریزی و استفاده از همکاری آنان در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و فعال کردن خدمات بهداشتی در مناطق شهری (به‌ویژه حاشیه شهرهای بزرگ) جایگزین مراکز بهداشتی و درمانی شهری و شهری روستایی شدند.

 

به طور معمول بر اساس جمعیت موجود، بعد مسافت در هر منطقه و محله، احداث مرکز، خانه و پایگاههای بهداشتی در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار می گیرد در این ایام با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشکلات احتمالی پیش رو شاهد گلایه و نارضایتی برخی شهروندان از نبود مراکز بهداشتی اعم از خانه بهداشت، پایگاههای بهداشتی در برخی مناطق هستیم.

 

یکی از اهالی شهرک امام علی(ع) بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به ورود مجمع خیران سلامت خیر برای احداث مرکز جامع سلامت در این منطقه، می گوید: احداث این مرکز جامع سلامت از سال 97 شروع شد و با توجه به اتمام این پروژه در سال 99 و نیاز شدید مردم هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

 

«یعقوبی» با بیان اینکه در حال حاضر در این منطقه هزار و 500 خانوار زندگی می کنند، می افزاید: با بهره برداری پروژه و راه اندازی فاز سوم 700 خانوار دیگر هم در این منطقه ساکن می شوند.

 

به گفته وی اهالی این شهرک برای واکسیناسیون و قد و وزن کودکان، مادران باردار و....به اجبار به شمال شهر و یا خیابان عدل می روند که با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشکلات احتمالی این عمل توجیه ندارد.

 

یعقوبی ضمن گلایه از عدم افتتاح این پروژه می گوید: با توجه به ورود خیر از خارج از استان و ساخت این پروژه توسط مجمع خیران سلامت چه علتی برای عدم افتتاح این مرکز وجود دارد؟

 

یکی از مادران ساکن در شهرک امام علی (ع) هم در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند ضمن انتقاد از عدم بهره برداری از این مرکز جامع سلامت، می گوید: به طور میانگین ساکنان این شهرک دو فرزند دارند و برای واکسیناسیون و ... به دیگر مراکز بهداشتی مراجعه می کنند.

 

 

«مرکی» با بیان اینکه هیچ اتوبوس واحدی به این شهرک وارد نمی شود، تأکید می کند: با توجه به شیوع بیماری کرونا و نبود وسایط نقلیه عمومی در این شهرک باید از آژانس استفاده کنیم و رفت و برگشت به دیگر مراکز بهداشتی 15 تا 20 هزار تومان برای خانوار هزینه دربردارد.

 

یکی دیگر از اهالی شهرک امام علی(ع) هم با اشاره به راه اندازی این شهرک از هفت سال گذشته می گوید: این شهرک با وجود قرار داشتن در نزدیگی مرکز شهر فرسنگ ها با امکانات عمومی شهری فاصله دارد.

 

«اشرفی» که سه فرزند دارد، از نبود مرکز بهداشتی گلایه می کند و می گوید: همسرم کارمند است و برای رفتن به مرکز بهداشت در خیابان عدل باید از آژانس استفاده کنم که آن هم رانندگان برای ورود به شهرک تمایلی ندارند و هر بار رفتن برای قد و وزن، واکسیناسیون و... کودکانم با مشکلات زیادی مواجه می شوم.

 

وی خواستار راه اندازی مرکز جامع سلامت احداث شده در این شهرک می شود و می گوید: پیگیری های انجام شده اهالی برای افتتاح و راه اندازی مرکز به جایی نرسیده است و به بهانه های نبود امتیاز آب و برق و... همچنان ساختمان تکمیل شده بلاتکلیف مانده است.

 

 

مدیر عامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به تکمیل پروژه پایگاه سلامت بوعلی سینا در شهرک امام علی (ع) {سایت ارتش بیرجند} می گوید: احداث پایگاه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خیر مجمع در دستور کار قرارگرفت.

 

«سید محمود حسینی» مبلغ هزینه کرد برای احداث این پروژه را 6 میلیارد و 753 میلیون ریال اعلام می کند و می گوید: از این میزان اعتبار سه میلیارد و 200 میلیون ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی و سه میلیارد و 558 میلیون ریال نیز توسط خیر مجمع (صندوق خیریه کارکنان شرکت آنفورماتیک ایران) پرداخت و هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه پایگاه سلامت بوعلی سینا تکمیل شده است، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری دانشگاه، مسئولان مربوطه پروژه مورد نیاز شهرک امام علی(ع) که مدت زیادی است آماده تجهیز است به سرانجام برسد.

 

وی از دیگر پروژه های احداث شده توسط این صندوق خیریه به احداث پایگاه سلامت ابونصرفارابی در خیابان جوادیه بیرجند، اورژانس جاده ای در شاهرخت زیرکوه اشاره کرد که با مشارکت دانشگاه احداث و تکمیل شده است.

 

 

حسینی اعتبارات هزینه شده برای احداث پایگاه ابونصرفارابی را 6 میلیارد و 869 میلیون ریال اعلام می کند و می افزاید: از این میزان اعتبارات هزینه شده سه میلیارد و 200 میلیون ریال توسط دانشگاه و سه میلیارد و 670 میلیون ریال هم توسط خیر مجمع تآمین و هزینه شده است.

 

به گفته وی دیگر پروژه سلامت محور شامل مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، اورژانس جاده ای، درمانگاه تخصصی و... در دستور کار قرار گرفته که برخی به بهره برداری رسیده و برخی در حال احداث است.

 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی تأکید کرد: بیش از 70 درصد پروژه های سلامت محور در استان تکمیل و به بهره برداری رسیده است و برخی نیز در حال ساخت می باشد.

 

حسینی با بیان اینکه برای شروع، تکمیل و بهره برداری از پروژه های سلامت محور در خراسان جنوبی ورود خیرین ضروری است، ابراز امیدواری کرد: مردم برای تجهیز و توسعه بیمارستان، مراکز و پایگاههای بهداشتی ورود کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1085104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha