تقابل نگاه و تامل حربن یزید ریاحی و عمر بن سعد در کربلا

حجت الاسلام میرطاهری گفت: ما در واقعه عاشورا با دو طیف شخصیت مواجه می شویم که روزانه ممکن است هر انسانی همانند آنها شود؛ انسانی که با تفکر و تامل راه خود را پیدا می کند و انسانی که با تفکر همراه با حرص و طع مسیر دوزخ را برای خود رقم می زند.

«حجت الاسلام سیداحمدرضا میرطاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: واقعه عاشورا عبرت ها و درس های بسیاری برای همه افراد در طول تاریخ داشته است، به عبارتی باید عنوان کرد که عاشورا منشاء مهمترین حوادث تاریخ بعد از خود است.

 

استاد حوزه علمیه اهواز افزود: ما در واقعه عاشورا با دو طیف شخصیت مواجه می شویم که روزانه ممکن است هر انسانی همانند آنها شود؛ انسانی که با تفکر و تامل راه خود را پیدا می کند و انسانی که با تفکر همراه با حرص و طع مسیر دوزخ را برای خود رقم می زند.

 

وی با بیان اینکه حربن یزید ریاحی جزء اولین نفراتی است که راه را بر امام حسین (ع) بست اضافه کرد: اگر بخواهیم شخصیت حر را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که وی جزء افراد رتبه بالای کوفه است و علاوه براین از شخصیت های مهم عرب در آن زمان و بزرگ خاندان بنی تمیم بوده و هنگامی که وضعیت تقابل دو لشکر را مشاهده می کند، با تفکر و تامل در تقابل شر و خیر تفاوت میان این دو را به وضوح می یابد.

 

حجت الاسلام میرطاهری با اشاره به اینکه در اسلام یک ساعت تفکر برابر با ۷۰ سال عبادت است تصریح کرد: یکی از نکته هایی که پیامبر (ص) همواره به آن تاکید داشتند تفکر در اتفاقات و حوادث روزانه است که این موضوع حتی در قرآن نیز به آن اشاره شده، بنابراین باید اذعان کرد که حر با اندکی تفکر و تحلیل موقعیت های مختلف توانست مسیر خود را از قاتلان پسر پیامبر (ص) جدا سازد.

 

وی عنوان کرد: در مقابل این شخصیت عمربن سعد وجود دارد، شخصی که در تراز حربن یزید ریاحی و چه بسا بیشتر از آن است، عمر بن سعد علاوه بر اینکه از بزرگان کوفه و افراد پرنفوذ آن زمان بود فرزند یکی از سردارن بزرگ اسلام به شمار می‌رفت که آوازه آن در جهان پیچیده بود.

 

استاد حوزه علمیه اهواز ابراز کرد: در تاریخ می خوانیم ما همان اتفاقاتی که برای حر افتاد برای عمربن سعد نیز افتاد، عمر در شب عاشورا نیز به خلوت خود رجوع کرد و به فکر فرو رفت، اما اگر با دقت نگاه کنیم تامل عمربن سعد و حربن یزید ریاحی با یکدیگر تفاوت دارد، جنس تامل عمر بن سعد از طمع و کینه برا تصاحب قدرت پر شده بود و همین موضوع سبب شد تا خود را در برابر فرزند رسول خدا قرار داده و ایشان را به شهادت برساند.

 

وی با بیان اینکه تامل و تفکر باید همراه با آزاداندیشی باشد یاد آور شد: برای رهایی از هر مشکلی باید نسبت به آن تفکر عمیق داشت، امروزه بسیاری از موضع هایی که از برخی افراد می بینیم ناشی از تفکر غلط است، بنابراین برای داشتن تفکر سالم می بایست مسیر حق را از مسیر ناحق شناخته و تامل ما بدون حرص، طمع و کینه باشد.

 

 

کد خبر 1085207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha