مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در کشورهای جهان

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با همت رایزنی ایران در کشورهای عراق، فیلیپین، پاکستان و هند و دیگر کشورهای جهان برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: رایزنی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف جهان از جمله فیلیپین، ‌آفریقا، پاکستان و هند مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را برگزار می کند و شیعیان و اهل سنت در این مراسم شرکت می کنند.

عزاداری ایرانیان مقیم بغداد در پنجمین شب ماه محرم

پنجمین شب مراسم عزاداری ماه محرم با حضور سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان مقیم بغداد در سفارت کشورمان در بغداد برگزار و به صورت زنده از صفحه فیسبوک و اینستاگرام رایزنی فرهنگی کشورمان پخش شد.

 

این مراسم پس از نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و با تلاوت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمی در سخنانی، موانع حیات طیبه را شیطان، نفس اماره، حب دنیا و جریان استکبار دانست و گفتمان اسلام ناب را زمینه ساز تحقق حیات طیبه در عصر حاضر برشمرد.

 

وي در چهارمین شب مراسم عزاداری ماه محرم، کفر به طاغوت را یکی از اصلی ترین اصول حیات طیبه دانست و افزود: ایمان به خدا و توجه به سوی او انسان را از سقوط در ورطة كفر و الحاد و انحراف حفظ می‌كند.

 

روضه خوانی و سینه زنی با حضور مداحان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

گفتنی است؛ این مراسم به مدت 10 شب با مدیریت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار می‌شود.

 

عزاداری و سوگواری حسینی در فیلیپین

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل به مناسبت دهه اول محرم، مراسم سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را با شرکت ایرانیان مقیم، علاقه‌مندان و ارادتمندان به ساحت مقدس امام حسین(ع) در بستر مجازی اسکایپ برگزار می‌کند.

 

این مراسم که با حضور علیرضا توتونچیان، سفیر کشورمان همراه است، با قرائت زیارت عاشورا شروع و سپس از سخنرانی صادقی طجر و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج محمد ریاضت و نیز جمعی دیگر از سخنرانان که پیرامون علل قیام امام حسین(ع) ایراد می‌شود، بهره برده می‌شود و اختتام برنامه نیز به مداحی و سوگواری در رثای شهادت امام حسین(ع) اختصاص دارد.

 

در محافل شیعی در منطقه میندانائو نیز با همکاری و هماهنگی شیخ ابومهدی انواری مدیر مرکز اهل بیت(ع)، مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع) با شکوه خاصی هر شب دهه اول محرم در مسجد امام مهدی(عج) شهر زامبوانگا و دیگر مناطق مستعد دایر است.

 

شرکت کنندگان پیرامون فلسفه قیام عاشورا و وقایع آن برای حاضرین سخنرانی می‌کنند و مداحان به ذکر مصیبت و نوحه خوانی می‌پردازند.

سوگواری ایرانیان مقیم کامپالا برای سالار شهیدان در ماه محرم

 

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم سوگواری حسینی شب اول و دوم ماه محرم 1443 هجری قمری (18 و 19 مردادماه) ویژه خانواده‌های ایرانیان مقیم کامپالا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا برگزار شد.

 

این مراسم هر روز از ساعت 17 تا 18 با قرائت قرآن کریم، زیارت عاشورا و مداحی محمد لطفی برگزار می‌شود و تا 30 مردادماه ادامه خواهد داشت.

 

سخنرانی پیرامون عظمت قیام امام حسین(ع) و ابعاد انسان ساز و تمدن آفرین آن و معرفی اصحاب و یاران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) بخشی دیگر از مراسم است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی، رئیس دانشکده اسلامی المصطفی(ص)، محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا، معارفی، عضو هیأت علمی المصطفی(ص) در قم و ... سخنرانان مراسم خواهند بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی در اولین و دومین شب ماه محرم سخنان خود را به توضیح فواید عزاداری و زنده نگهداشتن یاد قیام کربلا برای انسان، امام حسین(ع) کشتی نجات، نامه سالار شهیدان به حبیب بن مظاهر، معنای کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، مفهوم خسر در سوره عصر و راه های نجات از آن، نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم در هنگام ترک مدینه و ... اختصاص داد.

 

بنابر اعلام این خبر، رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا در اقدامی دیگر علاوه بر حمایت از مراسم عزاداری شیعیان و محبان اوگاندایی اهل البیت(ع) با مشارکت سازمان‌های قرآن و عترت، پاسا و صبر  این کشور در روز تاسوعا، نشست علمی ویژه عاشورا شناسی برای نخبگان، اساتید، دانشجویان، تعدادی شخصیت مسیحی و امام‌های جمعه و جماعات اوگاندا برگزار خواهد کرد.

 

اهل سنت پاکستان در سوگ امام حسین(ع) عزادارند

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در دیدار با سید هارون گیلانی واقع در بارگاه «میان میر» شهر لاهور، درباره موضوعات مختلف از جمله ضرورت تقویت اتحاد بین المسلمین و تقریب مذاهب اسلامی، خودداری از پرداختن به اختلافات مذهبی و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان اسلام برای اختلاف افکنی بین جوامع اسلامی به تبادل نظر پرداخت.

 

رئیس هدیه الهادی در سخنانی، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل تلاش پیوسته در تقویت وحدت بین مذاهب اسلامی ستود و گفت: جمهوری اسلامی ایران با دعوت از علمای برجسته مکاتب مختلف اهل تسنن در چارچوب برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی تقریب مذاهب اسلامی در این کشور، نقش موثری در تقویت اتحاد بین المسلمین دارد.

 

وی جریان‌های فکری و مذهبی موسوم به مشایخ اسلامی در پاکستان را عاشقان اهل بیت(ع) خواند و گفت: در نظر جریان فکری مشایخ و طریقت‌های صوفیه از جمله چشتیه، قادریه، اویسیه، سهروردیه و نقشبندیه عشق و ارادت به اهل بیت(ع) رابطه ناگسستنی با ایمان قلبی یک مسلمان دارد.

 

سید هارون گیلانی در ادامه، مطرح کرد: بسیاری از اهل تسنن به ویژه جریان‌های مشایخ و طریقت‌های اسلامی در دهه اول محرم به خصوص ایام تاسوعا و عاشورا با برپایی مجالس سخنرانی و بیان مصائب به مناسبت شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان و اهل بیت(ع) در صحرای کربلا به سوگواری می‌پردازند.

 

وی گفت: برای تقویت روحیه اخوت و برادری در جامعه، از برادران اهل تشیع می‌خواهیم در مجالس امام حسین(ع) که از سوی اهل تسنن برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 

رئیس هدیه الهادی فرهنگ و تمدن اسلامی در شبه قاره هند را مدیون زحمات علمای ایرانی دانست که در قرون گذشته از راه افغانستان به شبه قاره هجرت کردند و با تبلیغ و تلاش خستگی ناپذیر، نور اسلام را در این سرزمین روشن تر ساختند.

 

سید هارون گیلانی همچنین، با اشاره به رویداد مهاجرت اجداد گیلانی‌ها در پاکستان در اعصار گذشته از منطقه گیلان و دیگر مناطق ایران به شبه قاره هند افزود: امید است در آینده‌ای نه چندان دور یک هیأت از علمای گیلانی که در ایالت‌های مختلف پاکستان به صورت پراکنده زندگی می‌کنند بتوانند از ایران و منطقه خوش آب و هوای گیلان در شمال ایران بازدید کنند و بدین وسیله یاد و خاطره اجداد خود را گرامی بدارند.

 

جعفر روناس نیز در این نشست به طرح‌های آمریکا و غرب در ایجاد خشونت‌های فرقه‌ای در جهان اسلامی از جمله پاکستان اشاره کرد و گفت: در راستای اعتلای اهداف مقدس دین مبین اسلام، احزاب مذهبی در پاکستان تنها با تحکیم وحدت می‌توانند در برابر این توطئه‌ها بایستند و از ارزش‌های اسلامی و فرهنگی خود در برابر موج فزاینده تهاجم فرهنگی غرب دفاع کنند.

 

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در پایان این نشست از مسجد و محل برگزاری عزاداری امام حسین(ع) در منطقه میان میر شهر لاهور بازدید کرد.

کد خبر 1085269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha