«خودخواهی و خود برتربینی» عامل مهم آسیب در مداحی

برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) باعث ماندگاری نهضت عاشورا شده است با وجود گذشت قرن ها هر روز شاهد برگزاری باشکوه مراسم و ورود مداحان جوان و نوجوان به این عرصه هستیم که متأسفانه برخی حاضر به شرکت در کلاس های آموزشی برای جلوگیری از آسیب ها نیستند.

خبرگزاری شبستان؛خراسان جنوبی: برگزاری مراسم سوگواری ابا عبدالله نقش بسیار مهمی بر فرهنگ شیعه داشته و مؤلفه بزرگی از هویت مذهبی شیعیان ایران و جهان را شكل داده است به طوری كه امام راحل فرمودند محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مهم تأكید كرده اند.

 

برگزاری مجالس عزای امام حسین(ع) باعث ماندگاری پیام نهضت عاشورا شده و بسیاری از انقلاب ها به خصوص انقلاب اسلامی ایران بر اساس این نهضت شكل گرفته و به پیروزی رسیده است و امروز با وجود گذشت قرن ها از قیام امام حسین(ع) هر روز شاهد برگزاری باشکوه مراسم و ورود مداحان جوان و نوجوان به این عرصه هستیم که باید برای جلوگیری از آسیب های احتمالی با علم وارد این عرصه شوند در حالی که برخی حتی حاضر به شرکت در کلاس های آموزشی برای جلوگیری از آسیب ها نیستند. 

 

با گذشت صدها سال از قیام سید الشهدا هرساله شاهد باشکوه تر شدن مراسم عزاداری در سراسر کشور هستیم. برگزاری باشکوه جلسات عزاداری نشانه اردات قلبی مردمان این مرز و بوم به آقا اباعبداالله است اما متأسفانه با وجود برگزاری باشکوه مراسم عزاداری ورود برخی آسیب‌ها شامل قمه زنی،‌ ورود سبک های غربی و... در عزاداری ها ملموس است و عدم توجه کافی به آسیب ها و گسترش آن در دنیای فعلی که دشمنان از راه‌های مختلف دین را نشانه گرفته اند باعث ایجاد ضررهای جبران ناپدیری خواهد شد.

 

با توجه به قرار داشتن در دهه امربه معروف و نهی از منکر به سراغ «عبدالله گرجی» یکی از مداحان قدیمی و پیرغلامان عرصه مداحی خراسان جنوبی رفتیم و گپ و گفتی دوستانه با ایشان داشتیم.

 

این پیر غلام حسینی خطه خراسان جنوبی متولد سال 1329 بوده و از سن 6 -7 سالگی با پدرش که مداح خوش صدا و ملقب به «محمد بلبل» بوده در محافل و مراسم های عزاداری و ... شرکت می کرده است.

 

«عبدالله گرجی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان این مهم که کار مداحی را از کودکی و در محضر پدر فرا گرفته است، می گوید: مشوق اصلی من پدر بوده و از کودکی با ایشان در مراسم عزاداری، ادعیه، و... شرکت داشته و مداحی می کردم.

 

 

این مداح و پیر غلام اهل بیت که بیشتر به سبک مرحوم ذبیحی مداحی می کند، می افزاید: از کودکی به دنبال نوارهای صوتی مرحوم ذبیحی بوده و از این سبک برای مداحی، خواندن ادعیه ها و... استفاده می کنم.

 

وی که بازنشسته آموزش و پرورش و مسئول بسیج مداحان بیرجند است، ادامه می دهد: با توجه به شیوع بیماری کرونا مراسم کمتر شده و مراسم های در دستور کار با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

گرجی گریزی به آسیب های مداحی و محرم می زند و می گوید: متأسفانه برخی از جوانان و نوجوانان می خواهند به یک باره مداح قابلی شوند و فکر می کنند با گوش کردن چند سی دی مداحی می توانند در محافل مداحی کنند.

 

وی از برگزاری دوره های آموزشی برای مداحان خبر می دهد و می گوید: داشتن علم، معنویت، اخلاق در کنار مداحی ضروری است و برای داشتن این مهم باید متقاضیان در دوره های آموزشی مداحی شرکت کنند تا از آفت و آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

 

 

گرجی با اشاره به این مهم که برخی از مداحان اشعار خود را به سبک های غربی می خوانند، از این نوع مداحی به عنوان آفت یاد می کند و از جوانان، نوجوانان و ... می خواهد با شرکت در کلاس های آموزشی و با علم وارد حیطه مداحی شده تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

 

وی گریزی به فعالیت زیرزمینی برخی هیات ها می زند و می گوید: متأسفانه برخی جوانان بدون حرف شنوی از پیشکسوتان و مسئولان هیات به صورت زیر زمینی کار می کنند که نه تنها باعث بدنامی هیئت ها و... می شوند بلکه آسیب ها و مشکلاتی نیز به وجود می آورند.

 

وی ورود طبل و سنج های نامتعارف را یکی دیگر از آفت ها می داند و یادآور می شود: استفاده از سنج و طبل در عزاداری ها با هدف هماهنگی بین سینه زنی و خواندن، بلامانع بوده و حرام نیست اما متأسفانه روز به روز نه تنها شاهد افزایش تعداد سنج و طبل ها هستیم بلکه قطر های طبل و سنج در هیئت ها روز به روز بیشتر شده و گاها برای حمل طبل نیاز به خودرو است که استفاده از این اقلام باعث آزار و اذیت مردم شده و حرام است.

 

وی با بیان اینکه گریاندن و گریستن به هر شکل ممکن مقبول نیست، ابراز امیدواری کرد: جوانان و هیئت ها، حسینی واقعی شوند و شاهد شور و شعور حسینی در کنار هم باشیم.

 

 

به گفته وی در حال حاضر برای تربیت مداح از سوی بسیج مداحان دوره های آموزشی در روزهای یکشنبه و سه شنبه در مرکز تعلیم و تربیت سپاه برگزار می شود و افراد شرکت کننده آسیب زدایی شده و برخی که حضور در کلاس های آموزشی دارند دچار آسیب ها می شوند.

 

وی از برخی مداحی ها با سبک های  نادرست در محافل مختلف، رادیو، تلویزیون و... گلایه می کند و می گوید: متأسفانه آب از سرچشمه گل آلود است و بارها در جلسات مهم در تهران به این مهم اشاره کردم که جوانان به دنبال الگوبرداری از برخی مداحان برجسته هستند و برای جلوگیری از آسیب ها، برخی مداحی ها نباید انجام شود.

 

وی از برگزاری سه دوره آموزشی اخلاق مداحی برای خواهران و برادران خبر می دهد و می افزاید: افرادی که پیشکسوتان را قبول داشته و با اصول علمی پیش می روند آسیب شناسی شده و نجات می یابند و در مقابل افرادی که حاضر به شرکت در کلاس های آموزشی نیستند به بیراهه می روند.

 

مسئول بسیج مداحان بیرجند با بیان اینکه بیشتر اشعاری که مداحی می کنم سروده خودم است، می گوید: بارها اشعارم در کتاب های مختلف مانند جلد پنجم منتخب المصائب به چاپ رسیده است اما هنوز موفق به چاپ اشعارم در کتابی به تنهایی نشده ام.

 

 

گرجی که جزوه ای از اشعار سروده شده اش تهیه کرده است، می گوید: زکات علم نشر دادن آن است و به همین منظور جزوه نوشته شده خود را در اختیار مداحان برای استفاده قرار می دهم.

 

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: شاهد روزی باشیم که انقلاب اسلامی نشان دهد عزادار واقعی کیست و امام حسین (ع) برای چه قیام کرد و به شهادت رسید؟

 

وی خواستار فرهنگ سازی برای جلوگیری از آسیب های محرم می شود و می گوید: اگر جهت فرهنگی باشد فکر مردم به سمت فرهنگ اسلامی سوق داده می شود باید با فرهنگ سازی جوانان را پای منبر آورده و شاهد حضورشان در محافل و مراسم باشیم.

 

گرجی در ادامه با اشاره به این مهم که امام حسین(ع) برای رفع جهالت و نجات مردم از گمراهی و سرگردانی قیام کرده است، می گوید: دشمنان در باطل خود جمع و ما در حق خود پراکنده بودیم و آنطور که باید در این زمینه، کار فرهنگی صورت نگرفته است و نیاز به انقلاب فرهنگی محسوس است.

 

وی گریزی به کم کاری مسئولان، انقلابیون، متولیان و... در خصوص امور فرهنگی می زند و در پایان ابراز امیدواری می کند: در دولت جدید شاهد برگشتن قطار انقلاب بر روی ریل اصلی که به خاطر آن انقلاب شد، باشیم.

 

 

کد خبر 1085596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha