تزریق واکسن کرونا برای چه کسانی ممنوع است؟/ بهترین زمان تزریق واکسن برای بهبودیافتگان کرونایی

تبرائی، واکسیناسیون را راه خروج از شرایط فعلی دانست و موارد منع تزریق واکسن کرونا در گروه های مختلف را تشریح کرد.

«علیجان تبرائی» با اشاره به عوامل منع واکسن کرونا در برخی افراد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: همه افراد باید واکسن بزنند و واکسیناسیون حداکثری و رعایت شیوه نامه های بهداشتی راه خروج از شرایط فعلی است.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران ادامه داد: واکسن ها به طور ۱۰۰ درصد از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می کنند و ۶۰ تا ۹۵ درصد علائم و عوارض شدید بیماری کووید۱۹ را کاهش می دهند.

 

وی گفت: هیچ کدام از واکسن های کرونا به طور ۱۰۰ درصدی محافظت بخش نیست اما همه افراد باید تزریق کنند و بهترین واکسن همان واکسنی است که در دسترس ما قرار می گیرد که از جمله آنها واکسن ایرانی برکت است.

 

تبرائی افزود: همه افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می توانند واکسن را دریافت کنند، تنها واکسنی که رده سنی ۱۲ سال به بالا را برای واکسیناسیون ذکر کرده واکسن فایزر است.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: فقط معدودی از واکسن هایی که در آمریکا بر روی آن کار شده سی.دی.سی آمریکا اجازه داده که برای زنان باردار تزریق شود اما برای بقیه واکسن ها مطالعات جدی انجام نشده و احتمال اینکه در آینده ای نزدیک با تکمیل مطالعات واکسن های دیگر نیز برای زنان باردار مجاز اعلام شود وجود دارد، البته وزارت بهداشت در دستورالعمل جدید واکسن سینوفارم را بعد از ماه سوم بارداری برای زنان باردار با نظر پزشک مربوطه بلامانع دانسته است.

 

وی به دیگر علل منع واکسن کرونا اشاره کرد و توضیح داد: واکسن کرونا برای کسانی که حساسیت های  معمول غذایی، فصلی و دارویی دارند مشکلی ندارد، البته واکسیناسیون برای کسانی که به واکسن و یا ترکیبات موجود در واکسن حساسیت دارند  توصیه نمی شود.

 

تبرائی تصریح کرد: کسانی که دچار بیماری کووید۱۹ شدند به طور متوسط ۶ هفته بعد از رفع علائم می توانند واکسن را دریافت کنند، گرچه به افرادی که به کووید۱۹ شدید مبتلا شدند توصیه می کنیم پس از ۱۰ هفته برای دریافت واکسن اقدام کنند.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران یادآور شد: به کسانی که پلاسمادرمانی شدند توصیه می شود بین چهار هفته تا سه ماه و پس از رفع اثر آنتی بادی، برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: کسانی که داروهای کورتیکو استروئید دریافت می کنند برای دریافت واکسن کرونا باید مصرف دارویی خود را با نظر پزشک تنظیم کنند چراکه ممکن است برای این افراد دوز دارویی کاهش یابد و یا شرایط خاصی اعمال شود.

 

تبرائی افزود: کسانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی و یا داروهای مبارزه با سرطان را دریافت می کنند برای تزریق واکسن کرونا باید طبق نظر پزشک عمل کنند و حتی شاید توصیه شود تا سه ماه از مصرف دارو بپرهیزند.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران بیان کرد: همچنین به افرادی که تصمیم به عمل جراحی دارند، توصیه می کنیم دو هفته قبل از جراحی واکسن کرونا را دریافت کنند تا با افزایش آنتی بادی ها میزان محافظت بخشی در آنها افزایش یابد.

 

وی ابراز داشت: برخی افراد دارای بیماری هایی مانند لوپوس باید قبل از واکسیناسیون در خصوص تزریق و نوع واکسن با پزشک مشورت کنند، همچنین دریافت واکسن کرونا برای افراد دارای اختلالات مغزی و عصبی مهم است چراکه شاید آنطور که باید نتوانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

تبرائی افزود: همچنین دریافت واکسن کرونا برای کسانی که ناراحتی های قلبی و کلیوی پایدار دارند و تحت کنترل هستند بلامانع است.

 

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه دریافت واکسن کرونا برای افراد مصرف کننده داروهای ضدانعقاد خون مشکلی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز واکسیناسیون کودکان توصیه نمی شود چراکه موارد ابتلا به کرونا و همچنین مرگ و بیمار ناشی از ویروس به شدت در آنها کم است اما از آنجایی که کودکان می توانند ناقل کرونا باشند و ویروس را به دیگران انتقال دهند مهم هستند و به همین دلیل به بزرگسالان توصیه می کنیم نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 

 

کد خبر 1085772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha