برگزاری آیین «چهارپایه خوانی» در تاسوعای حسینی به همت کانون «شهید رحمانیان»

ترابفرد از برگزاری آیین «چهارپایه‌ خوانی» همزمان با تاسوعای حسینی به منظور احیای این سنت قدیمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» خبر داد.

«هادی ترابفرد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: آیین «چهارپایه خوانی» از خاص ‌ترین آداب عزاداری در کشور است که به مناسبت ایام محرم و سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» جهرم برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» جهرم افزود: این آیین در صبح روز تاسوعای حسینی با حضور بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری برگزار شد و عزداران در مظلومیت شهادت خاندان سیدالشهدا (ع) به سینه زنی پرداختند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال به سبب شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری آیین عزدارای به شکل دسته روی وجود ندارد، عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم در جامعه، آیین «چهارپایه خوانی» در کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» برگزار شده است.

 

ترابفرد خاطرنشان کرد: این برنامه با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و با مرثیه خوانی عطایی، ذاکر اهل بیت (ع) با حضور اهالی مسجد و اعضای کانون برگزار شد.

 

به گزارش شبستان، «چهارپایه خوانی» شکلی از عزاداری سنتی است که در آن مداح روی چهارپایه می‌رود و با قرار گرفتن در میان جمعیت به نوحه‌ خوانی می‌پردازد و جمعیت اطراف روضه خوان جمع می‌شوند که  جلوه‌ای زیبا و معنوی به نمایش گذاشته شده و در واقع در این سبک ارتباط چهره به چهره با مخاطب برقرار می‌شود.

 

 خاستگاه این مراسم بازار و مراکز تجاری بوده و بعد به محلات دیگر تعمیم یافته است.

 

همچنین مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر زنده‌ نگهداشتن این مراسم تاکید ویژه‌ای داشتند لذا این آیین در اسرع وقت در شهرهای مختلف کشور رونق یافت.

 

کد خبر 1085909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha