گیلان سراسر غرق در ماتم و عزاداری حسین(ع)

همزمان با شب عاشورای حسینی، شهرهای سراسر گیلان غرق در ماتم و عزاست و مردم در عزای حضرت اباعبدالله(ع) به سوگ نشسته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  گیلان، سراسر شهرهای گیلان از رودسر تا آستارا از رودبار تا انزلی، فومن و ماسال همزمان با شب عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزا هستند و مردم در امامزادگان، مساجد و هیئات مذهبی در عزای امام حسین(ع) به سوگ نشسته‌اند.

 

شهرها سیاه‌پوش شده‌اند، از هر کوچه و برزن که می‌گذری بیرق‌های سیاهی دیدگانت را جلا می‌دهد که به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش بر درودیوار برافراشته شده است.

 

با توجه به بیماری کرونا‌، روضه‌های خانگی امسال رونق بیشتری دارد که سخنرانان و مداحان در این برنامه عزاداری با خطابه و مدیحه‌سرایی درباره نهضت عاشورا و شجاعت اباعبدالله(ع) را برای سوگواران بیان کردند.

 

 

امسال نیز همچون سال‌ گذشته مردم دیار گیل و دیلم در شب عاشورای حسینی مراسم و برنامه‌های متنوعی را در سوگ شهدای دشت کربلا برگزار می‌کنند، به خاطر شرایط خاص کرونایی شاهد محدودیت‌هایی در برگزاری مراسم عزاداری هستیم ولی این موضوع چیزی از عشق و ارادت مردم کم نکرده است.

 

حجت‌الاسلام«سیدهادی موسوی» با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: بهره بردن از مسیر و راه امام حسین(ع) طریق نجات انسان و کمال انسانیت است.

 

امام جمعه ماسال بر توجه به آموزه‌های تاسوعا و عاشورا حسینی تأکید کرد و افزود: راه نجات و سعادت انسان‌ها در دنیا و رستگار شدن در آخرت پیمودن راه امام حسین(ع) است.

 

وی گفت: از آنجایی که سیدالشهدا(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات و رستگاری است، بنابراین برای ترویج نهضت عاشورا هیچ مانعی بر سر راه ما وجود ندارد و در هر شرایطی می‌توان پیام عاشورا به گوش مردم و عدالت‌خواهان عالم رساند.

 

 

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌‌نوری» در این راستا با تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعیدالله‌الحسین(ع) تصریح کرد: وظیفه هر مسلمان شیعه در هر گوشه دنیا این است که با کوچک‌ترین ابزار رسانه‌ای در اختیار برای نشر پیام عاشورا اقدام کند.

 

امام جمعه صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بهترین فرصت برای آشنایی با معارف الهی و فرهنگ عاشورایی و ترویج آن در بین نسل جوان است.

 

ذکر دلنشین یا حسین(ع)‌ و یا ابوالفضل العباس(ع) درفضای شهرها طنین انداز شده و پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه و نمادهای عزا در نقاط مختلف به‌ویژه سر درِ‌ مغازه‌ها و منازل به‌چشم می‌خورد.

 

با توجه به‌ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برخی از مردم برخلاف سُنت همه ساله به‌جای مواد غذایی و خوراکی، اقدام به‌توزیع اقلام و بسته‌های فرهنگی می‌کنند.

 

شیعیان هرساله در دهه اول محرم و پس از آن با هدف زنده نگه داشتن مكتب و فرهنگ عاشورا و همچنین در سوگ سالروز مولای خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مجالس عزاداری برپا می كنند.

 

 

کد خبر 1086036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha