عدم توجه به معضل حاشیه‌نشینی/ ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

دلخوش اباتری عدم توجه به معضل حاشیه‌نشینی در کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بر اساس گزارشات و آمارها ۲۰ میلیون نفر در کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

«سید کاظم دلخوش اباتری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، وزارت راه و شهرسازی را وزارتخانه‌ای عریض و تحویل که مسئولیت‌های بسیار متعدد و در عین حال مهمی را در کشور بر عهده دارد خواند و اظهار داشت: بر اساس آمارها 20 میلیون نفر در کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که کاری برایشان انجام نشده است.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کم توجهی به بخش مسکن به عنوان یکی از زیربخش‌های راه و شهرسازی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: اینکه هر از چندی یک یا دو وزارتخانه در هم ادغام و یا از هم تفکیک می‌شوند این کار اصولا اقدام درستی نیست اما در ارتباط با بحث شهرسازی و راه نکاتی در اینجا حائز اهمیت است که باید به آن توجه داشته باشیم.

 

دلخوش اباتری با بیان اینکه هم‌اینک در وزارت راه و شهرسازی بیست بخش مختلف وجود دارد تصریح کرد: هر کدام از این بخش‌ها مثل راه، مسکن، راهداری، بنادر و کشتیرانی، فرودگاه، راه آهن، شرکت ساخت و توسعه و امثالهم در سطح کشور مسئولیت‌های بسیار بزرگی بر عهده دارند و در عین حال همه این کارها روی زمین مانده است.

 

وی وضعیت راه‌های مواصلاتی سطح کشور را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در حال حاضر شهرها هویتی ندارند و شهرسازی اسلامی به چشم نمی‌خورد عنوان کرد:‌ با ادغام وزارت راه و شهرسازی که در گذشته انجام گرفت نه مشکل مسکن را حل و فصل کردیم و نه توانستیم مشکلات مردم را در بخش راه مرتفع سازیم

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس با تاکید بر اینکه اقدام خاصی در بخش شهرسازی اسلامی در کشور به علت تعدد مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی انجام نگرفته است اذعان کرد: در حال حاضر 11 میلیون حاشیه‌نشین در سطح کشور داریم که برای این خانوارها تاکنون نتوانسته‌ایم هیچ کار و اقدام خاصی انجام دهیم.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عدم ساماندهی حاشیه‌نشینان را مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: کسانی را داریم که بدون ستون، تیرآهن و سایر قواعد استاندارد ساخت و ساز ساختمان‌هایی را در حاشیه ساختند که از برق، آب و گاز هم بی‌نصیب مانده‌اند و مجموعه این عوامل برای کشور معضل ایجاد کرده است. 

 

دلخوش اباتری ایجاد معضلات اجتماعی و چه بسا سیاسی و امنیتی به علت رشد حاشیه‌نشینی و عدم ساماندهی آن را متذکر شد و ابراز داشت: در چند ساله اخیر شاهد بودیم که هیچ توجهی به معضل حاشیه‌نشینی نشده است از طرفی طبق آمارها 20 میلیون نفر در کشور داریم که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 60 درصد از راه‌های مواصلاتی کل کشور نیاز به مرمت و بازسازی دارد یادآور شد: جاده‌های کشور روز به روز در حال تحلیل رفتن است و نه قیر لازم تامین و نه راه‌سازی درست انجام می‌شود از سوی دیگر سالانه در جاده‌های کشور 20 هزار کشته حوادث ترافیکی داریم که موضوعی نگران کننده است.

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس با اشاره به اینکه مسئولان در گذشته قول تحویل یک میلیون مسکن را داده بودند خاطرنشان کرد: جوانان با مشکل ازدواج و مسکن مواجه‌اند و تحقق این کار با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست زیرا اگر ما حتی تمام تلاشمان را هم در این زمینه انجام دهیم تعداد مسکن ساخته شده سالانه به 300 هزار هم نمی‌رسد.

 

کد خبر 1086264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha