نگاهی به «فتح خون» از سید شهیدان اهل قلم

پژوهشگر حوزه‌ دفاع مقدس در جمع عزاداران حسینی به بررسی فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «احمدرضا بیضایی» امروز در مجلس روضه طوبی به بررسی فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی پرداخت و گفت: کتاب فتح خون با سایر آثار شهید آوینی تفاوت‌هایی دارد.

این پژوهشگر حوزه‌ دفاع مقدس ادامه داد: آثار شهید آوینی تمام مجموع مقالات است به استثنای سه اثر از جمله فتح خون. این سه اثر از جمله آثاری است که خود شهید آوینی در طی فرایند آماده‌سازی برای چاپ حضور داشت.

وی افزود: هرچند این کتاب بعد از شهادت ایشان یه طور کامل چاپ شده است. این کتاب‌ جزو معدود آثار قلمی شهید آوینی است که دوره جنگ نوشته شده است. فقط فصل آخر کتاب ناتمام باقی مانده‌است.

بیضایی افزود: این کتاب تحلیل جامعه شناسی 50 سال بعد از رحلت حضرت رسول(ص) است. نویسنده با این که به منابع مختلف دسترسی داشته اما روایت کتاب کاملا یک دست است.

این پژوهشگر توضیح داد: روایت کتاب گاهی سینمایی است و گاهی شعر. فصل راوی کاملا یک فصل مجزا است با کشفیات خاص خود آوینی. مطالبی که با عنوان راوی آمده محصول ضمیر مصفای سید مرتضی آوینی است. این بخش‌ها روایت و تحقیق نیست و صرفا باید آن را یک کشف دانست. مغز این کتاب فصل ششم است که دریافت‌ها و مکاشفات شهید در این فصل قرار دارد.

بیضایی با توضیح وجوه عرفانی و ادبی کتاب، به سخنان خود پایان داد: وقتی از راز صحبت می‌کند به نظر می‌رسد که این رازها عمق و کشف ویژه‌ای دارد. اصطلاحاتی به کار می‌برد که مشخص می‌شود با عرفان نظری آشنایی دارد. تشبیهات و استعارات استفاده شده در این کتاب قابل توجه است.

کد خبر 1086466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha