ایفای مسئولیت اجتماعی مسجد در برابر جامعه نیازمند متولیان دغدغه مند و با برنامه است

مسئولیت اجتماعی مسجد به ویژه در برابر جامعه پیرامونی خویش اگر به درستی ایفا شود، بسیاری از مشکلات اعم از مادی و معنوی را حل می کند و برای تحقق این هم لازم است آنها که مسئولیتی در مسجد دارند، مسلح به سلاح تقوا، احساس مسئولیت، طرح و برنامه و... باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ ۲۱ اوت، سالروز تخریب مسجد الاقصی که از سال ۱۳۸۲ در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز جهانی مسجد نام گرفته؛ بهانه ای برای معرفی و شناساندن مساجد فعال، فعالیت های مسجدی، فعالان مسجد و از طرفی فرصتی برای بررسی آسیب ها و ارائه راهکارهایی است که پیرامون فعالیت های مساجد مطرح است.

 

 

نقش و جایگاه مسجد و آثار و برکات رفت و آمد به مسجد در کتب و مقالات متعددی بیان شده؛ نقش تربیتی مسجد اما به زعم این نگارنده برجسته ترین نقشی است که مسجد از صدر اسلام تاکنون ایفا کرده است؛ مرور حوادث صدر اسلام، نقش مساجد ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت های اثربخش در برهه های حساس از نظام که تازه ترین آن مقابله با ویروس کرونا است؛ حاکی از محوریت مسجد در مسئولیت های اجتماعی است.

 

   

مسجد به دلیل برخورداری از قداست ذاتی و حاکم بودن روح طهارت و پاکیزگی بر آن، نه در شعار که در واقع، انسان ساز بوده و هست؛ بررسی اولیه زندگی افرادی که به مسجد رفت و آمد دارند با کسانی که ارتباطی با این سازه مقدس ندارند، بیانگر تأثیرات مسجد در شئون مختلف زندگی آنهایی است که بیشتر در مسجد حضور دارند.

 

 

مساجد اما با همه ظرفیت های ذاتی و قابلیت هایی که در طول زمان با مؤلفه های متأثر از عوامل مختلف کسب می کند؛ باید بیش از این مورد توجه باشد؛ مسئله ای که امروز به شدت نیازمند واکاوی است چه آنکه بدون شک یکی از عوامل بروز و افزایش مشکلات فرهنگیِ موجود در جامعه، عدم استفاده مطلوب از ظرفیتی عظیم به نام مسجد است.

 

 

از طرفی مسئولیت اجتماعی مسجد به ویژه در برابر جامعه پیرامونی خویش اگر به درستی ایفا شود، بسیاری از مشکلات اعم از مادی و معنوی را حل می کند و برای تحقق این هم لازم است آنها که مسئولیتی در مسجد دارند اعم از هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون مسجد و.... خود را مسلح به سلاح تقوا به معنی حقیقی کلمه، خلوص در نیت، روحیه و رویه جهادی، ارتباط وثیق با هم محله های مسجد و دغدغه مندی برای حل مشکلات آنان، پیگیری نیازهای محله و... بکنند.

 

 

 

یکی از مهمترین عوامل در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی مسجد، وجود افراد طراح و بابرنامه ای است که با نیازسنجی دقیق در حوزه های مختلف معنوی، فرهنگی، بهداشتی، معیشتی و... راهکارها و راهبردها را هم متناسب با این نیازها و هم به مقتضای زمان و مکانی که مسجد می تواند در آن اثرگذار باشد، اتخاذ و اعمال کنند.

 

 

مسجدِ امروز باید به تأسی از مسجد صدر اسلام محل رجوع آحاد جامعه اسلامی باشد؛ موضوعی که به نظر می رسد آنگونه که پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب انتظار می رود، محقق نشده است گرچه منصفانه هم نیست چشم بر روی همه ظرفیت هایی که مسجد طی همه این سالها ایجاد کرده، ببندیم.

 

 

طاهره بادامچی

 

کد خبر 1086536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha