تطابق کارکرد با شرایط مهم ترین شاخصه مساجد است

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه ۲۰ مکان و قطعه زمین در محلات فاقد مسجد در نقاط مختلف شهر ایلام جانمایی شده است، گفت: مساجد استان در شرایط و بحران های مختلف آمادگی های لازم برای ارائه خدمات به مردم را داشته اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با اشاره با ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد، اظهار کرد: در استان ایلام بیش از یک هزار اماکن مذهبی شامل بقاع متبرکه، مسجد، تکیه، حسینیه و غیره وجود دارد.

 

حجت الاسلام «مرتضی عزیزی»  با بیان اینکه  امروز مساجد ملجاء برنامه های و فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه و پناهگاه  اقشار مختلف مردم است، یادآور شد: همانگونه که انسان برای زیست خود نیازمند غذای مادی است برای روح خود هم نیازمند معنویت است و مسجد به عنوان پایگاه های مهم دینی و فرهنگی زمینه ساز شادابی و طراوت روح  و ارتباط با خداوند متعال است.

 

وی با بیان اینکه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و در طول حیات مبارک نظام اسلامی نقش مهمی در جامع ایفا کرده اند، یادآور شد: در زمان دفاع مقدس مساجد با توجه به کارکردهای مختلف و متنوعی که داشت، محل اعزام رزمندگان اسلام به جبهه های حق علیه باطل بود و همزمان نیز کارکردهای عبادی و فرهنگی داشت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام به برکت نظام مقدس اسلامی مساجد از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار شدند، گفت: امروز نهادهای مختلفی از جمله هیئت امنای مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج، کانون های فرهنگی و هنری، هیئت های مذهبی و  امام جماعت در مساجد فعالیت دارند و خدمات مختلفی با حضور این نهادها در مساجد به مردم ارائه می شود.

 

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در مسجد شکل گرفته است، یادآور شد: تمام فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مسجدی و هیئتی بودند و مساجد محور مقاومت و پایگاه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بودند.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد وقف عام است و متعلق به عموم مردم  و  محل و پناهگاهی برای اقشار مختلف است، ابراز کرد: کار سخت افزاری مساجد بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و سایر نهادهای فرهنگی نیز در بخش های مختلف، خدمات فرهنگی و مذهبی به اقشار مختلف مردم ارائه می دهند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام با بیان اینکه با تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در شورای فرهنگ عمومی، موضوع شناسایی محلات فاقد مکان مذهبی و مسجد در سطح شهر ایلام در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس ۲۰ مکان و قطعه زمین در نقاط مختلف شهر ایلام جانمایی شده است که نیازمند همکاری شهرداری و راه شهرسازی در راستای به نتیجه رساندن ایجاد فضای فرهنگی و مسجد در  سطح محلات فاقد فضای فرهنگی و مسجد است.

 

حجت الاسلام عزیزی  با بیان اینکه ۴ قطعه زمین مرتبط با اوقاف و امور خیریه در سطح شهر ایلام برای ساخت مسجد آماده است، یادآور شد: این تعداد  قطعه زمین آماده ساخت برای فضای مسجد است  که نیازمند توجه و همراهی خیرین و نیکوکاران است.

 

وی با بیان اینکه مساجد استان در ایام شیوع کرونا نقش مهمی در راستای مقابله با کرونا داشتند، ابراز کرد: مساجد استان در ایجاد کارگاه های ساخت و توزیع ماسک، برگزاری رزمایش های کمک های مومنانه و جمع آوری کمک های مردمی و خیرین، اجرای طرح شهید سلیمانی، اطلاع رسانی برای رعایت پروتکل های بهداشتی، ضدعفونی محلات، توزیع اقلام بهداشتی و فعالیت های فرهنگی در ایام کرونا به خوبی پای کار بودند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام تصریح کرد: در ایام شیوع کرونا مساجد استان در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری و تعامل بسیار زیادی داشتند و مراسمات و مناسبت های در سطح مساجد با همکاری نهادهای فعال در مساجد برگزار شد و در این ایام پخت غذای گرم و برای نیازمندان در سطح مساجد ادامه داشت.

 

حجت الاسلام عزیزی با بیان اینکه مساجد استان در شرایط و بحران های مختلف آمادگی های لازم را برای ارائه خدمات به مردم داشته اند و در این راستا توانسته اند با کارکردهای مختلفی که دارند کارکرد خود را با شرایط وفق دهند، گفت: در مساجد نهادهای مختلفی فعالیت دارند که لازم است برای این نهادها در راستای با هم همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

 

وی بیان کرد: با توجه به هجمه های مختلف فرهنگی از سوی دشمنان با ابزارهای مختلف، مساجد می توانند با حضور نیروهای جوان و پای کار، به پایگاه های مهم فرهنگی در راسای توسعه و ترویج فرهنگ دینی و مقابله با این تهاجمات البته با همکاری و تعامل همه نهادهای فعال در مساجد، تبدیل شوند.

کد خبر 1086581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha