شور و شعور حسینی با اهتمام بر شیوه نامه های بهداشتی در جهرم

دهه نخست محرم امسال در حالی به اتمام رسید که بیشتر عزاداران جهرمی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا، شور و شعور حسینی را در دومین محرم روزگار کرونایی به نمایش گذاشتند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

عشق به امام حسین (ع)، کوچک و بزرگ نمی شناسند و محرم که فرا می رسد مرد و زن، پیر و جوان، کوچک و بزرگسال سوگوار شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و خاندانش هستند.

 

حسین (ع) مانند چراغی است که راه را از بی راهه به مردم نشان می دهد و ایام محرم فرصتی برای ترویج سیره و مکتب سید الشهدا (ع) برای رسیدن به قله تعالی است.

 

مکتب حسین (ع)، درس آزادگی، جوانمردی، ایثار، شرافت، دلاورمردی، شجاعت، امر به معروف، نهی از منکر، مبارزه علیه ظلم، فساد و بی بندوباری، عدالت محوری و تظلم خواهی را می آموزد؛ مکتبی که راه رسیدن به قرب الهی و رضای خداوند را در خود جای داده و جهان را پر از عدل و داد می کند.

 

حسین (ع) کشتی نجات است؛ آن مصباح الهدایی که اگر به آن بپیوندی تو را به ساحل خوشبختی و سعادت رهنمون می سازد و چنانچه از قافله سرنشینان غافل بمانی جز سیاهی شب در جزیره ای متروک نصیبت نمی شود.

 

مکتب امام حسین (ع)، درس آزادگی و حریت را می آموزد، درسی که می تواند راه را از بی راهه نشان دهد و انسان را به مقام قرب الهی برساند.

 

و اینک محرم است؛ ایامی برای شناخت مکتب حسینی؛ برای آموختن حریت، ظلم ستیزی، تظلم خواهی و عدالت خواهی؛ محرم را باید شناخت تا به سر منزل مقصود رسید و آن را در میان مردم جامعه ترویج داد.

 

آیین های فرهنگی کرونا امسال هم تحت تاثیر کرونا بود و بسیاری از برنامه ها را با تغییرات عدیده ای مواجه کرد؛ اما آنچه به چشم می خورد عشق و ارادت نسبت به خاندان اهل بیت (ع) است که هیچ گاه در دل مردم خاموش نمی شود.

 

مساجد و تکایا در جهرم نیز امسال متاثر از بیماری کرونا، آیین های عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام حسین (ع) را به شیوه های خاص برگزار کردند و نگذاشتند چراغ محافل عزاداری سیدالشهدا (ع) خاموش شود.

 

برگزاری محافل سوگواری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی

 

به سبب فراگیری بیماری کرونا و به تبع آن شدت گرفتن این بیماری در شهرستان جهرم، آنچه درمرحله اول در برگزاری عزاداری ها، اولویت داشت، حفظ سلامتی مردم بود که هیات های عزاداری سعی داشتند به خوبی این مهم را انجام دهند.

 

محدودیت در زمان برگزاری مراسم ها، رعایت فاصله فیزیکی، برگزاری مراسم ها در فضای باز، الزام به استفاده از ماسک، تغییر در سبک عزاداری ها و... نمونه ای از رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برگزاری آیین های سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) در شهرستان جهرم بوده است.

 

فارغ از این موارد، عدم برگزاری عزاداری ها به شیوه سنتی و دسته روی خیابانی، ویژگی دیگر عزاداری های دهه اول محرم امسال در شهرستان جهرم بود که به سبب شیوع بیماری کرونا انجام شد.

 

توزیع ماسک میان عزاداران حسینی

 

«امر به معروف» از شاخصه های قیام امام حسین (ع) است که پایندی و عمل به آن تضمین کننده سلامت جامعه در ابعاد مختلف بوده و در شرایط کنونی نیز توصیه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به عنوان دعوت به کار خوب، الگویی از سیره اباعبدالله (ع) در توصیه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

برخی بانوان جهرمی، در اقدامی ابتکاری در دهه اول محرم که به دهه «امر به معروف و نهی از منکر» نیز نامگذاری شده با توزیع ماسک میان عزداران حسینی به ویژه بانوان، قدمی هر چند کوچک در حفظ سلامتی مردم برداشتند.

 

نظیر چنین اقدامی، در مساجد و هیات های مذهبی شهرستان نیز انجام شد تا با توزیع ماسک و بطری آب میان عزاداران، قدمی در ترویج شاخصه ویژه قیام اباعبدالله (ع) که همان امر به معروف و نهی از منکر است، برداشته شود.

 

 

تغییر در سبک عزداری تاسوعا و عاشورای حسینی

 

عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرستان جهرم طبق یک سنت دیرینه، به شکل دسته روی از محله ها مختلف به سمت امامزاده «حسین (ع)» در روز تاسوعا و مصلی جمعه در روز عاشورا صورت می گیرد.

 

امسال با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا، دسته روی از محله ها به مکان های مذکور لغو و صرفا برنامه های عزاداری به شکل تجمیعی در هر 2 مکان برگزار شد.

 

عزاداران حسینی از نقاط مختلف شهر جهرم، در روزهای تاسوعا و عاشورا به مدت 2 ساعت و با حفظ شیوه نامه های بهداشتی به عزاداری و سینه زنی پرداختند و عشق و ارادت خود را نسبت به خاندان سیدالشهدا (ع) ابراز کردند.

 

کمک به فقرا و اجرای رزمایش «کمک مومنانه» در روز عاشورای حسینی

 

انفاق و کمک به خانواده های نیازمند نیز از دیگر سیره های مهم اهل بیت (ع) است که شکوه این اقدام زیبا در یک سال گذشته در نقاط مختلف کشور به نمایش گذاشته می شود.

 

در دهه اول محرم امسال نیز بسته های مواد غذایی از سوی مساجد و دیگر ارگان ها تهیه و میان خانواده های کم بضاعت توزیع شد؛ نظیر چنین برنامه ای با توزیع 200 بسته مواد غذایی به همت «تیپ 33 المهدی (عج)» به اجرا در آمد که در قالب آن بسته های غذایی شامل حبوبات، برنج، روغن و دیگر اقلام مورد نیاز خانواه ها میان خانواده های کم بضاعت توزیع شد.

 

 

توزیع نذری

 

توزیع نذری در ایام محرم به ویژه دهه اول، از رسوم به جا مانده و سنت دیرینه مردم ایران زمین است که شهروندان جهرمی نیز از این حیث مستثنی نبوده و هر سال در این ایام با پخت هزاران پرس غذای نذری و توزیع آن میان مردم در ثواب این کار زیبا سهیم می شوند.

 

همچنین بخش عمده و عدیده نذری در ایام محرم به همت واقفان نیک اندیش بوده که بعضاً در زمان حیات خود بخشی از دارایی شان را به نیت اطعام روضه حسینی وقف کرده اند.

 

به گزارش شبستان، شکوه خدمت به عزاداران اباعبدالله (ع) در ایام محرم به زیبایی جلوه گر است و چیزی جز عشق به خاندان اهل بیت (ع) سبب نمی شود تا این همه زیبایی در این ایام تجلی پیدا کند.

 

 

گزارش: مهدی رحمانیان کوشککی

کد خبر 1086613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha