رسم بندگی و آداب عبادت در پرتو انوار صحیفه سجادیه

انوار درخشان و معنوی صحیفه سجادیه، آموزنده رسم بندگی و آداب عبادت برای جهانیان بوده و این مصحف ارزشمند یادگاری از یادگار کربلا برای تعالی انسانی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: سالروز ولادت امام سجاد(ع) این یادگار کربلا فرصتی است تا به رمز و نگار زندگی آن حضرت بپردازیم و خود بیشتر نسبت به سیر و سلوکش آشنا کنیم.

 

امام سجاد(ع) که به سرور سجده کنندگان و نیایش کنندگان به درگاه حضرت احدیت معروف است و سرآمد ادعیه و نیایش‌ها را در مجموعه ای عظیم به نام صحیفه سجادیه است که رسم و آداب عبادت و ادعیه خوانی را می آموزد و انسان را به درجات متعالی می رساند.

 

انوار درخشان و معنوی صحیفه سجادیه، آموزنده رسم بندگی و آداب عبادت برای جهانیان بوده و این مصحف ارزشمند یادگاری از یادگار کربلا برای تعالی انسانی است که بهره گیری از ظرفیت بلند آن سبب رستگاری در دنیا و آخرت می شود.

 

بخش های متنوع و ادعیه متفاوت این کتاب بزرگ سرمایه ای برای جامعه شیعی است و از طرفی هم بخش رساله الحقوق این کتاب فرصتی برای اندیشمندان و عموم انسان ها در شناخت و عمل به حق و حقوق و خود و دیگران خواهد بود که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

 

نهادهای فرهنگی و اجتماعی بر ضرورت ترویج معارف اسلامی صحیفه سجادیه تاکید داشته باشند و گفتمان با ارزش مطالعه این کتاب را در کنار دیگر کتاب های ارزشمند مثل نهج البلاغه نهادینه سازند.

 

*ناشناختی صحیفه سجادیه برای جامعه

 

جامعه اسلامی و شیعی که برای مدیریت و عمران و آبادانی به مدل های برتر و کارآمد نیاز دارد در این شرایط گنجیه های ارزشمند خود را از دست داده و گاهی متوسل اندیشه های غلط می شود و یا به کمترین میزان دانش که ریشه اصلی آن در معارف اسلامی است اکتفا کرده و خود را شیفه اندیشه های غربی می کند.

 

واقعیت جامعه از تشنگی مردم نسبت به معارف ناب اسلامی حکایت می کند اما متاسفانه با فراموشی گنیجه های ارزشمند و پایه و اساسی اسلامی و ناشناختگی مصحف و زمینه های جاودان مثل صحیفه سجادیه دچار آسیب و مشکلات زیادی شده‌ایم.

 

به قول امام جمعه نجف آباد، ادعیه، مدل های مناجات و مکتب رساله الحقوق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه ناشناخته مانده و شیعه از این مطالب کمترین بهره را می برد.

 

حجت الاسلام «مصطفی حسناتی» با اشاره به نقش و جایگاه امام سجاد(ع) در انتقال پیام کربلا، تصریح کرد: کمتر به اقدامات سازنده آن حضرت در کربلا و پس از آن توجه و این یادگار بزرگ ایشان به نام صحیفه سجادیه فراموش شده است.

 

وی اضافه کرد: جامعه اسلامی ما بیش از گذشته برای عبور از مشکلات به اندیشه های ناب اسلامی نیاز دارد که این اندیشه ها در کتب ارزشمند وجود دارد و نباید فرصت ها از بین برود.

 

*گنجینه اخلاقی صحیفه سجادیه

 

فراتر از دعا و مناجات، ظرفیت بزگی در صحیفه سجادیه نهفته که اخلاق و حسنه از جمله آن است و فرد با مطالعه دعا و مناجات علاوه بر اینکه از فرصت معنوی آن استفاده می کند، نگاه عمیق به همین ادعیه ها بسیاری از واقعیت های زندگی را روشن و مصور می سازد.

 

حجت الاسلام «مهدی سراجی» با اشاره به اینکه باید این مفاهیم عمیق مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، اظهارداشت: علاوه بر قرائت دعا و کسب فیض، نیازمند درک واقعیت ها و کسب معرفت هستیم.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی و استاد مدارس علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: نگاه عمیق به مبانی دینی باعث شده که افراد اخلاقیات و حسنات را در دعا بیاموزند و مراقبت از رفتار و کسب تقوا نمایند.

 

رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر ضرورت بهره برداری از دریای عظیم معارف اسلامی و اخلاقیات از صحیفه سجادیه، گفت: این فرصت را باید مورد توجه و دقت قرار داده و از درس های آن را برای جامعه تبیین کرد.

 

حجت الاسلام سید «احمد سجادی» افزود: مبانی این کتاب استخراج و در حوزه های علمیه، مدارس و مراکز فرهنگی تدریس و آموزش داده شود.

 

*توجه و تمرکز نهادهای فرهنگی بر صحیفه سجادیه

 

پس از قرآن، کتب ارزشمندی مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه فرصت خوبی برای تبیین دستورات قرآنی، ترویج اخلاق و ارائه درس های زندگی هستند اما متاسفانه این موضوع مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

توجه و تمرکز نهادهای فرهنگی بر صحیفه سجادیه امکان را فراهم می کند تا با فضایل امام سجاد(ع) آشنا شویم و از طرفی هم آداب دعا و مناجات و کسب فیض معنوی و رستگاری در دنیا و آخرت را بیاموزیم و بهره ببریم که در این میان متولیان امر با ارائه برنامه منسجم همکاری کنند.

کد خبر 1086669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha