برنامه تحولی دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار می گیرد

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت، گفت: همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی  بعد از ظهر امروز شنبه (30مرداد)مجلس شورای اسلامی و در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و پس از نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی،گفت: امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است.بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم، نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود.کسی تصور نکند این وعده‌ها تنها برای دوران انتخابات بوده تا هیجان کنیم؛ سخن ما باید بر مبنای عمل باشد.

 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: وجود تیم اقتصادی از وزرا و مسئولین اقتصادی سلب مسئولیت نمی کند. همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. همه وزرا در حوزه وظایف خود، اختیارات قانونی دارند. برنامه دولت سیزدهم با سی مسئله کشور مشخص است؛ برای این کار برنامه ریزی و زمان بندی شده است.

 

وی تاکید کرد: برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می شود. مانند سند تحولی است که در قوه قضاییه داشتیم اما گسترده تر از آن.

 

رئیسی گفت: مساله بانک ها بسیار مهم، محوری و دغدغه است و ما برای موضوع بانک‌ها راهکارهایی را بررسی کردیم و وزیر مربوطه و رئیس بانک مرکزی هم برنامه‌هایی دارند. باید به یک نظر مشترک با مجلس برسیم تا در نهایت به اقدام و عمل منتهی شود.

 

وی با بیان اینکه باید گام های موثری در اصلاح نظام بانکی برداریم،گفت:  بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده به بانک‌ها خارج شود و جایگاه نظارتی پیدا کند. نظارت بانک مرکزی بر بانک ها نباید تنها توصیه باشد بلکه اقدام و عمل هم لازم است.نسبت به شاخص های اقتصادی تردید و ابهام وجود دارد. شاخص‌های امروز را باید بازنگری کنیم. این شاخص ها را بعد از راستی‌آزمایی باید مورد استناد دولت و مجلس و سپس دانشگاه ها و مراکز پژوهشی قرار دهیم.

 

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت استفاده از ظرفیت بانوان را حتما مورد توجه قرار خواهد داد گفت: از نقش آفرینی بانوان غفلت نخواهیم کرد. حضور بانوان خلاصه در وزرا و کابینه نخواهد شد. از ظرفیت بانوان در جای جای کشور استفاده خواهد شد.

 

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اقوام و مذاهب گوناگون گفت: برای کشور و استان‌ها ظرفیت های زیادی وجود دارد. ظرفیت قابل توجهی در میان اهل تسنن وجود دارد. ما نسبت به تمام اقوام کشور مسئول هستیم.ایرانیان خارج از کشور هم از حقوقی برخوردار هستند و دولت نسبت به آنها تکلیف دارد. ما زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را حتما فراهم خواهیم کرد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در سامانه‌ای[مردم یار] که فعال کردیم بسیاری از اسامی وزرای پیشنهادی تکرار  شده است. اما در مورد وزارت اطلاعات و وزارت دفاع پیشنهادی در این سامانه نداشتیم چراکه شاید مردم نسبت به این دو وزارتخانه تخصصی و آشنایی نداشته باشند اما برخی وزرا نام‌شان حدود ۶۰ بار در این سامانه تکرار شده است.برنامه ها هم کیفی و هم کمی و قابل پایش و اندازه گیری است. ما می‌خواهیم از سوی نمایندگان نسبت به این برنامه‌ها مطالبه صورت گیرد. به مسائل ملی و فرابخشی در برنامه های دولت اشاره شده است.

 

رئیس جمهور با اشاره به قانون شفافیت در اموال مسئولین گفت: من از مجلس می‌خواهم ابهامات این قانون را برطرف کند. من میزان اموال خودم را در دوره انتخابات اعلام کردم و در زمان قوه قضائیه نیز اموالم را به رهبر انقلاب اعلام کنم.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه کنترل کرونا اولویت ما است گفت: تولید واکسن داخلی اولویت ماست، اما در کنارش واکسن هم وارد می کنیم. نه به صورت هفتگی بلکه به صورت روزانه واکسیناسیون مردم را پیگیری می کنیم و امید داریم تا رسیدن فصل سرما تمام مردم را واکسینه کنیم.مسئله مناطق محروم در اولویت است، حتما برایش برنامه داریم و بر آن تاکید دارم.

 

وی بیان کرد: ساختارهای موازی جزو موضوع تشکیلات است که به صورت محوری پیگیری می کنیم. مثل مسئله کارمندان دولت است. ما عدالت در پرداخت برایمان مهم است. اگر حقوق یک قشر اصلاح می شود باید برای دیگران هم اصلاح شود. اگر به یک قشر توجه می شود باید به همه اقشار توجه شود . متناسب سازی حقوق دریافتی یکی از جلوه‌های عدالت است. ما آمادگی داریم اگر کار کارشناسی شده باشد در میدان اجرا کننده باشیم. باکی نداریم. اجرای عدالت سختی هایی دارد.آن چیزی که برای ما مهم است عدالت و رضایت مردم است. مردم حق دارند و ما باید وظیفه خود را انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: اصل اینکه تمرکز زدایی شود درست است، اما باید کار کارشناسی شود. حتما می توانیم در این رابطه از همکاری و احساس مسئولیت فرمانداران و استانداران استفاده کنیم تا در ستاد کارهای ستادی صورت بگیرد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما تعامل با همه کشورهای دنیا را جزو سیاست خارجی می دانیم،گفت: ما باید برای دیپلماسی اقتصادی ظرفیت غیر فعال را فعال کنیم. ۴۰ درصد ظرفیت اقتصادی ما غیر فعال است. باید فعال کنیم. این ها کارهای قابل اقدام و عمل است. ما بهترین هیئت ها را برای مشورت دولت مجلس می دانیم، چون مجلس مجموعه ای از نخبگان است.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت هوشمند و شفاف سازی جزو برنامه های دولت است، گفت: بخش هایی مانند حوزه امنیت قابل اعلام نیستند اما در حوزه اقتصادی بسیاری از موارد باید ثبت و در ویترین قرار بگیرند. این اقدام به سلامت دولت و نظارت نمایندگان کمک می کند.از جمله مواردی که می تواند به شفاف سازی کمک کند ایجاد سامانه ای جامع بین بنادر، گمرکات، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی است، با فعالیت این سامانه از بسیاری از کاستی ها پیشگیری می شود و این شفافیت برای مردم، سرمایه گذاران، واردکنندگان، کارآفرینان و ناظرین کمک کننده است، بهترین ناظرین، نمایندگان، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هستند.

 

وی  با بیان اینکه توجه به مناطق محروم در برنامه ششم توسعه آمده و حتماً در برنامه هفتم توسعه نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد گفت: متأسفانه وضعیت پیچیده بروکرواسی در کشور اجازه نمی‌دهد ما آنچنان که باید به اهدافمان دست یابیم. به عنوان نمونه می‌بینیم که امروز در یک اتاق کارمندان با انواع و اقسام قراردادها حضور دارند، از خرید خدمتی، پیمانی، قراردادی تا رسمی همه با حقوق‌های متفاوت یک کار را انجام می‌دهند در حالی که ساماندهی نظام هماهنگ پرداخت و کارکنان دولت باید از اولویت‌های ما باشد. متأسفانه بعضاً به نظام هماهنگ پرداخت با طعنه نظام ناهماهنگ پرداخت گفته می‌شد.

 

رئیسی گفت:  عدالت در پرداخت برای ما بسیار اهمیت دارد، مردم از ما و شما توقع دارند که در چارچوب عدالت رفتار کنیم. بارها تأکید کرده‌ام که متناسب‌سازی پرداخت‌ها به میزان تورم باید برای همه دستگاه‌ها صورت گیرد، این مسئله یکی از جلوه‌های عدالت است.امروز وقت خوبی است که برای اصلاح بسیاری از مسائل می‌توان از آن استفاده کرد. متأسفانه همین مسائل ذهن شما و مردم را مشغول کرده در حالی که می‌توان با یک کار هم افزا و کارشناسی شده با همکاری مجلس و نخبگان در راستای اجرای عدالت گام برداشت.

 

وی با بیان اینکه قطعا اجرای عدالت برای ما مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: ما از اجرای عدالت هیچ باکی نداریم و این مسئله در سخن بزرگان دین نیز آمده است. ما آماده‌ایم که خودمان را برای اجرای عدالت هزینه کنیم. تحول در دولت با اجرای عدالت محقق می‌شود.اجرای عدالت موجب رضایت اقشار مختلف مردم از جمله شیعه، سنی، روستایی و شهری خواهد شد، با اجرای عدالت عموم مردم رضایت خواهند داشت و همین مسئله برای ما اهمیت دارد.

 

رئیس قوه مجریه با اشاره به  مسئله تمرکززدایی در کشور گفت: موافقیم که می‌توان اختیارات را با تفویض برخی اختیارات به استانداران واگذاراکرد. حتماً می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم تا در ستاد کارهای ستادی انجام و مسائل به استان‌ها و شهرها واگذار شود.

 

رئیس جمهور با تاکید بر  تعامل با همه کشورهای دنیا به ویژه همسایگان گفت: کشور ما با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیار، می‌تواند زمینه را برای ارتقاء صادرات فراهم کند تا از این طریق چرخ‌های تولید نیز بیش از پیش به حرکت درآید.

 

رئیسی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون‌های مجلس را بهترین هیأت مستشاری دولت می‌دانیم،تاکید کرد: مجلس غیر از جایگاه نظارت به عنوان مشاوران امین برای همه دولتمردان خواهند بود و ما به این ظرفیت ارزشمند توجه داریم. همچنین درباره معرفی وزرای پیشنهادی روش ما این بود که بتوانیم به دولتی کارآمد و مردمی برسیم و این مسیر را برای نمایندگان شرح دادم.

 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تیمی که برای اصلاح برنامه 1400 مأمور کرده تا به مجلس ارائه شود،گفت: بودجه 1401 نباید با کسری همراه باشد لذا با همکاری مجلس آن را به نحوی تنظیم می‌کنیم که مشکلات به حداقل برسد، ضمن اینکه درباره سهام عدالت و بورس تلاش خواهیم کرد مشکلات برطرف شده به خصوص موضوع جاماندگان از سهام عدالت را با همکاری مجلس پیگیری خواهیم کرد.

 

وی در ادامه به انتخاب استانداران ویژه در برخی مناطق اشاره و عنوان کرد: این اقدام به خاطر حضور متناوب آنها در هیأت دولت خواهد بود و حتی شاید به یک نماینده خاص اختیار بدهیم تا مشکلات را حل کند و این از اختیارات دولت است.

 

رئیسی با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها قانون بوده و باید اجرا شود، گفت: نمایندگان حق ارائه طرح های مختلف را دارند تا مشکلات استانی را برطرف کنند اما توصیه می‌کنم بسیاری از این طرح‌ها باید با همکاری دولت تدوین شود که کار کارشناسی شده و مشکل شورای نگهبان پیدا نکند.

 

کد خبر 1086696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha