مساجد را محور و مرکز همه امور قرار دهیم

حجت الاسلام محمدی پور مسجد را بهترین پایگاه برای رفع معضلات جامعه دانست و گفت: باید مسجد را به عنوان محور و مرکز در همه امور قرار دهیم.

«حجت الاسلام مهدی محمدی پور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه روز جهانی مساجد به این علت نامگذاری شد که صهیونیست ها طی اقدامی در سال 1348 هجری شمسی مسجد الاقصی را به آتش کشیدند اظهار کرد: به پیشنهاد جمهوری اسلامی در اجلاس وزیران کشورهای جهان که در تهران برگزار شد این روز به نام روز جهانی مسجد به ثبت و تصویب رسید. اکنون نیز در سراسر جهان به این عنوان معروف است.

 

امام جمعه اروندکنار مسجد را معبدی مقدس و مکانی برای عبادت دانست و افزود: ضرورت دارد همگان به اماکن مقدسه ای که در همه فرقه ها و ادیان مقدس شمرده می شوند احترام بگذارند و حتی اگر کسانی اعتقادی ندارد نباید به اعتقادات دیگران دست درازی و اهانت کنند.

 

وی با اشاره به نقش مساجد در جهان اسلام تصریح کرد: مساجد در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند، لذا مساجد نقش مرکزیت و محوریت را دارند و از زمان پیدایش اسلام پیامبر اکرم (ص) در این مراکز تمام مسائل سیاسی، حکومتی، قضائی و ... انجام می شد و اگر مورد مهمی بود از طریق مسجد به اطلاع مردم می رساندند.

 

حجت الاسلام محمدی پور مسجد را محل حکومت پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) عنوان کرد و ادامه داد: در زمان حکومت امیر المومنین حضرت علی (ع)، ایشان محل حکومت خویش را در مسجد کوفه قرار دادند و کسانی که به این شهر مشرف می شوند برخی از آثار حکومتی اعم از محل برگزاری نماز جمعه، محراب، منبر و دکه القضا قابل مشاهده است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در خصوص محل حکومت حضرت مهدی قائم آل محمد (ص) ابراز کرد: نقل شده که حضرت ولیعصر (عج) در کوفه مسجد سهله اقامت می گزینند و محل حکومت ایشان خواهد شد.

 

امام جمعه اروندکنار اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی نیز امام خمینی (ره) از ابتدا توصیه کردند که مساجد سنگر اند و باید این سنگرها را حفظ کرد. مساجد سنگرند به این معنی است که در آن مسجد می شود از اسلام صحیح دم زد و دفاع کرد.

 

وی بیان کرد: شبهات، اعتقادات و اشتباهاتی که برخی پیدا می کنند در مسجد باید حلاجی، طرح و رفع شود، امام جماعت مسجد نیز باید در محل خاصی تحت عنوان محراب قرار گیرد و نماز را برپا می کند.

 

حجت الاسلام محمدی پور بر لزوم زینت مسجد و انسان ها برای حضور در این مکان پاکیزه تاکید کرد و گفت: در قرآن بر این امر تاکید شده که برای رفتن به مسجد می بایست پاکیزه و با لباس آراسته به این محل وارد شد، زینت مسجد به امام جماعت آن است که نماز را به جماعت برپا دارد و مسجدی که شلوغ باشد اما نماز فرادا در آن برگزار شود پسندیده نیست.

 

وی تاکید کرد: وظیفه همه ما این است که در مساجد حضور پیدا کنیم و مسجد را به عنوان محور و مرکز قرار دهیم، ائمه جماعات از گذشته در راستای راهنمایی مردم گام برداشتند و اکنون نیز مساجد در مسائل مختلف و حوادث گوناگون از جمله جنگ تحمیلی و پس از آن نقش اثرگذاری را ایفا کردند.

 

امام جمعه اروندکنار به نقش مساجد در راستای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا اشاره کرد و یاد آور شد: در این ایام اجرای طرح های کمک های مومنانه و هدایت کمک ها به مردم زیباترین، بهترین و مطمئن ترین مسیرها مساجد هستند، در مساجد امامت جماعت با شناسایی نیازمندان محله خود، این کمک ها را در میان فقرا توزیع می کند.

 

کد خبر 1086701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha