تغییر رویکرد نبرد با طاغوت پس از شهادت امام حسین (ع)

حجت الاسلام ترابی گفت: پس از شهادت امام حسین (ع) رویکرد نبرد با طاغوت توسط ائمه معصومین (ع) از نبردهای نظامی به نبردهای فقهی و عقیدتی تغییر کرد و همین امر مهم سبب شد تا مکتب شیعه در طول تاریخ اسلامی حفظ شود.

«حجت الاسلام فواد ترابی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) اظهار کرد: در لغت عربی سجاد به معنی کسی است که به صورت مداوم و زیاد سجده می کند و به دلیل اینکه امام علی بن حسین (ع) بسیار سجده می کردند لقب سجاد را به ایشان دادند.

 

کارشناس مذهبی افزود: زین العابدین لقب دیگر امام سجاد (ع) است، ایشان در میان مردمان هم‌عصر خود بیشترین عبادت خداوند را به جا آورده و به همین دلیل این لقب را نیز به ایشان می دادند؛ از دیگر صفات بارز این امام همام می توان به خوش رویی و کمک به ایتام اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) وقایع کربلا را برای بازماندگان بیان می کرد ادامه داد: ایشان در هنگامه نبرد روز عاشورا به دلیل بیماری امکان جهاد نداشت، هر چند که این اتفاق به امر خداوند و برای حفظ ولایت در زمین صورت گرفته بود، اما امام سجاد (ع) پس از عاشورا توانست با روشنگری ماهیت واقعی بنی امیه را برملا کند.

 

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: اگر به خطبه امام سجاد (ع) در شام نگاهی بیاندازیم می بینیم که زیبایی دنیا و هر آنچه در آن است را به فناپذیر تعبیر و مردمان را به عبودیت خداوند و قیام علیه طاغوت دعوت می کند؛ نکته این مطلب به این دلیل است که معمولا انسان پس از دست دادن عزیزی به دنبال هواخواهی و احقاق مقتول می گردند اما امام سجاد (ع) در حالی که آن همه فاجعه را مشاهده کرد باز هم مردم را برای قیام علیه طاغوت دعوت می کند.

 

وی عنوان کرد: امام سجاد (ع) پس از بازگشت به مدینه سعی در تربیت شاگردان و فقهای شیعه برای ادامه حیات مکتب تشیع قدم گذاشت که از جمله شاگردان نامی ایشان می توان به سلیم بن قیس هلالی، سعید بن مسیب، قاسم بن محمد بن ابی‌بکر، عبدالله بن شبر و... اشاره کرد.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید اذعان کرد که پس از شهادت امام حسین (ع) رویکرد نبرد با طاغوت توسط ائمه معصومین (ع) از نبردهای نظامی به نبردهای فقهی و عقیدتی تغییر کرد و همین مهم سبب شد تا مکتب شیعه با تربیت شادگردان توانمند دوام خود را در طول تاریخ اسلامی حفظ شود.

 

وی با بیان اینکه ائمه معصومین (ع) همواره مورد ظلم حاکمان واقع شده اند خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید بدان اشاره کرد طلب مغفرت برای گناهکاران بود، هر چند که قاتلین امام حسین (ع) هیچ گاه به صورت راستین توبه نکردند اما همچنان امام سجاد (ع) نسبت به توبه حقیقی انها امید داشت و از روشی برای هدایت دشمنان ائمه استفاده می کرد.

 

کد خبر 1086765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha