مساجد مناسب‌ترین پایگاه برای نشر اهداف عالیه اسلام و انقلاب

مساجد به عنوان محیطی که بیشترین مخاطب را در خود جای داده است، مناسب‌ترین پایگاه برای نشر اهداف عالیه اسلام ناب و انقلاب است و اگر بتوان ابزار مورد نیاز و لازم را در مسجد قرار داد می توانیم بسیاری از خلاءهای فرهنگی و غیرفرهنگی کشور را برطرف کنیم.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: از ابتدای اسلام مساجد همواره نقش بسیار پررنگی در جامعه اسلامی ایفا می کنند و این نقش روز به روز در کشور اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ تر می شود.

 

مساجد به عنوان محیطی که بیشترین مخاطب را در خود جای داده است بهترین و مناسب ترین پایگاه برای نشر اهداف عالیه اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی است و اگر بتوان ابزار مورد نیاز و لازم را در مسجد قرار داد می توانیم بسیاری از خلاءهای فرهنگی و غیرفرهنگی کشور را برطرف کرد.

 

اقدامات مساجد در دهه اول محرم قابل ستایش است

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: سی ام مرداد روز جهانی مسجد برای اتحاد همه مسلمانان و توجه بیشتر به نقش مساجد در اتحاد و همدلی مسلمانان نامگذاری شده و مسجد القصی و مسجدالحرام نماد جامعه اسلامی هستند.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» می‌افزاید: این دو مسجد برای مسلمانان الگو هستند؛ ما در قرآن می خوانیم که پیامبر (ص) در شب معراج از مسجدالحرام به مسجدالقصی حرکت کردند، بنابراین اهمیت مسجد از همان ابتدای آغاز علنی رسالت دین مبین اسلام بر همگان روشن شد.

 

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه برکات بسیاری برای جوامع آزادی خواه داشت تصرح می‌کند: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ اسلام و فرهنگ انقلابی گری در حال رواج میان کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور و آزادی خواه است و این از برکات دین مبین اسلام است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان با اشاره به فعالیت بیش از یک هزار کانون فرهنگی هنری مسجد در سراسر کشور عنوان می‌کند: همه ساله همزمان با روز جهانی مسجد، در سراسر کشور ویژه برنامه های مختلفی برای این روز برگزار می شد اما در 2 سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا بیشتر این برنامه ها سمت و سوی فضای مجازی به خود گرفت.

 

وی با اشاره به فعالیت های چشمگیر کانون ها فرهنگی مساجد در دهه اول محرم ابراز می‌کند: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مسجد یک پایگاه فرهنگی و نیکوکاری است؛ در دهه اول محرم شاهد بودیم که کانون های فرهنگی مساجد در فعالیت های مومنانه و کمک به نیازمندان سنگ تمام گذاشتند و اقدامات بسیار مطلوبی را انجام دادند که قابل ستایش و تقدیر است.

 

ضرورت توجه به مسجد در احداث شهرک‌های جدید

استاد حوزه علمیه خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: مسجد همواره نقش بی بدیلی در تحقق اهداف اسلام داشت؛ ما در تاریخ انقلاب اسلامی می خوانیم این انقلاب شکوهمند از مساجد آغاز و همواره تمرکز خود را در مساجد گذاشته و حتی در هشت سال جنگ تحمیلی راهبردهای نظامی از درون مساجد شکل می گرفتند.

 

«حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی» ادامه می‌دهد: در میان جامعه مردمی ایران مساجد همواره جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته اما متاسفانه در چندسال اخیر به دلیل تهاجم فرهنگی و بودجه‌های محدود آن‌چنان که باید و شاید نتوانستیم نقش مساجد را در جامعه گسترش دهیم.

 

وی با بیان اینکه مجموعه‌های فرهنگی فعالیت‌های خود را درون مسجد انجام دهند تاکید می‌کند: شایسته است که مرکزیت فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی درون مسجد باشد، اینکه یک مجموعه فرهنگی فعالیت‌ خود را از مسجد دور نگاه دارد باعث می‌شود ارتباط مردمی با مسجد کمرنگ شود و این شایسته جماعه اسلامی نیست.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به تبلیغات دشمنان علیه اقدامات فرهنگی درون کشور بیان می‌کند: ما باید بتوانیم ابزار مناسبی را در اختیار مساجد برای نبردهای فرهنگی قرار دهیم؛ امروز دشمن عزم خود را در زمینه نبردهای فرهنگی قرار داده است و در مقابل ما باید بتوانیم با تجهیز نیروهای مسجدی به اماده این مقابله شویم.

 

وی یاد آور می‌شود: نکته قابل تاملی که باید به صورت ویژه به آن نگاه کرد عدم توجه به مساجد در احداث شهرک های جدید است، این اتفاق باعث می‌شود در سال‌های آینده با جوانانی برخورد کنیم که آشنایی با مسجد و فعالیت‌های مسجدی ندارند، بنابراین ضرورت دارد به این نکته توجه شود.  

 

کد خبر 1086785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha