مسجدی هایی که  برای کمک به هم‌نوع شتافتند

حدود دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد و مساجد با کمک خیرین و نهادهای دولتی به محلی برای کمک رسانی به اقشار محروم جامعه تبدیل شدند.

خبرگزاری شبستان_ گیلان؛ کارکرد اصلی مسجد پرداختن به الگوهاى ارزشمندى است که در تار و پود زندگی روزمره فراموش شده اند و این مکان معنوی با وجود ارزش‌های انسانی که در آن جاری است، جانی می‌گیرد.

 

از شیوع ویروس منحوس کرونا حدود دو سالی می‌گذرد و مردم در این ایام از یک سو با بیماری و از سوی دیگر با مشکلات معیشتی روبرو بودند در این ایام بود که کارکرد اصلی مساجد برای عموم مردم جامعه روشن شد و این پایگاه مردمی با کمک خیرین و نهادهای دولتی به محلی برای کمک رسانی به اقشار محروم جامعه تبدیل شد و طی دوسال گذشته علاوه بر کمک‌های نقدی، بسته‌های معیشتی بسیاری در بین مردم توزیع شد.

 

مساجد در دول اسلامی علی الخصوص در کشور ما ایران اسلامی در زمینه‌‏هاى اجتماعى و سیاسى همواره از نقش و جایگاه مهمی برخوردار بوده اند. به همین منظور در ایام تلخی که مردم با ویروس کرونا درگیر بودند هیات امنا مساجد به کمک اقشار بی‌بضاعتی که مجبور به تعطیلی کار و پیشه خود شده بودند، شتافتند و در این راه هیات امنا مسجد امام حسین خمیران (ع) نیز اقدام به توزیع بسته های معیشتی کرد ، در این راستا

 

*توزیع 500 بسته معیشتی در مسجد امام حسین (ع) روستای خمیران

«رضا خم ساز» از کمک هایی که با مدد خیرین این شهرستان طی این مدت به افراد کم برخوردار این روستا شده را حدود 500 بسته اعلام کرد و افزود: این بسته ها توسط خیرین و مردم این روستا تهیه و بین همسایگان توزیع شد و پیش بینی می شود تا پایان محرم امسال نیز حدود 300 بسته معیشتی در اختیار نیازمندان قرار گیرد.
 
 

نماینده هیات امنای مسجد امام حسین (ع) روستای خمیران گفت: این اقلام کالاهای ضروری و نیاز اولیه خانوار مانند مرغ، رب، روغن، حبوبات، برنج و ... را شامل می شود.

 

وی ادامه داد: به دلیل ضرورت امر شستشو برای پیشگیری شیوع از ویروس کرونا و افزایش اقلام بهداشتی با کمک خیرین کالاهایی نظیر شامپو، صابون، پودر لباسشویی، ماسک، دستکش و الکل نیز توزیع شد.

 

*توزیع کارت‌های هدیه برای کمک به معیشت مردم

اگرچه مسجد واحدی کوچک از اجتماع بشمار می رود اما نماد یک جامعه اسلامى و نمونه عینى ارزش های حاکمیت اسلامى است. تحقق ارزش‌‏هایى از قبیل انفاق، بخشش، تقوا، علم، جهاد، برادرى، مساوات و عدالت‏ باید از مسجد آغاز شود.

 

خم ساز اضافه کرد: مردم در این دو سال شرایط متفاوتی را تجربه کردند و در این روزهای کرونایی به دلیل تعطیلی مشاغل از لحاظ مالی در تنگنا قرار گرفتند و کسب و کارشان از رونق افتاده است لذا خیرین در اقدامی خداپسندانه به کمک این افراد شتافتند.

 

وی از توزیع 15 مورد کارت هدیه نقدی بین افراد نیازمند این روستا خبر داد و تصریح کرد: این کارت های هدیه به تناسب نیاز خانوارها از مبلغ یکصد هزار تومان تا 500 هزار تومان بود.

 

خم ساز همچنین به توزیع گوشت قربانی در بین نیازمندان اشاره کرد و افزود: افرادی که هرساله در پیاده روی اربعین شرکت می کردند به دلیل محدودیت های کرونایی امسال نیز همچون سال گذشته از پیاده روی اربعین محروم شدند و نذورات خود را در بین نیازمندان تقسیم خواهند کرد.

 

*اطعام ایتام بر سفره اباعبدالله حسین (ع)

خم ساز تاکید کرد: رسیدگی به ایتام همواره مورد تاکید اسلام بوده به همین منظور در ایام محرم سنوات گذشته هر شب برای اطعام فقرا و نیازمندان سفره اباعبدالله الحسین(ع) در مسجدی که به نامشان مزین است،  گسترده بود اما طی این دوسال که ویروس منحوس کرونا مردم جهان را درگیر کرده است این مراسم به شکل دیگری اجرا می شود.

 

وی افزود: در این راستا مراسم پخت غذای ظهر عاشورا که در سال‌های گذشته در مسجد انجام می شد، امسال به صورت کاملا بهداشتی در خانه ها و مسجد تهیه و بین اهالی روستا توزیع شد.

      

*کمک مسجدی ها به درو مزارع برنج افراد بی بضاعت 

وی گفت: بخشی از کمک رسانی به اهالی روستا به‌صورت معنوی است به گونه‌ای که افراد بی بضاعتی که توانایی مالی برای استخدام کارگر جهت درو مزارع برنج خود را ندارند، با کمک جوانان مسجدی نسبت به درو مزارع این افراد اقدام می شود.

 

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته این اقدام حسنه در روستای خمیران جاری بوده و جوانان در کمک به همنوعان خود از یکدیگر پیشی می‌گیرند و نیاز به تامین منابع مالی ندارند چرا که از همت و غیرت خود برای کمک به دیگران استفاده می کنند.  

 

*آگاهی بخشی در خصوص ویروس کرونا  

مومنان زیر چتر انسجامى که در مسجد حادث می شود می توانند بهترین تشکل مردمى را براى مبارزه با هرگونه منکرات پى‌‏ریزى کنند از جمله مبارزه و مقابله با مشکل جهانی ویروس کرونا.

 

خم ساز اضافه کرد: مسجد امام حسین (ع) در یک اقدام فرهنگی در زمینه آگاهی بخشی در خصوص ویروس کرونا و سایر فعالیت های فرهنگی، گروه هایی را در فضاهای  مجازی تشکیل داد و به این طریق فعالیت های انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: مجموعه فعالیت هایی که در تعطیلات تابستان با تجمع در مساجد انجام می شد اکنون با کمک بسیج دانشجویان و محلات در فضای مجازی انجام می‌گیرد.

 

بندرانزلی ۶۹ مسجد دارد که ۳۹ مسجد در منطقه روستایی  و ۳۸ مسجد در حوزه شهری واقع شده است. پنج مسجد در حوزه روستایی به اسم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نام گذاری شده و در مساجد شهری هفت مسجد به این اسامی متبرک شده است.  

 

 

کد خبر 1087257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha