جامعه مداحان همواره در بحران ها اثرگذار بوده است

صابر گفت: در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مداحان همواره فرماندهان معنوی در جامعه بودند و در دوران دفاع مقدس و زمان هایی که کشور با بحران مواجه می شد، مادحین و ستایشگران نقش اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی و آرامش جامعه داشته اند.

«محسن صابر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب که راهبرد و استراتژی نظام را بر اساس تجربه 40 ساله ترسیم فرموده اند، دو نکته و عنصر معنویت و جوانان را مطرح و بر آن تاکید داشتند، گفت: از زمان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی و کانون مداحان تلاش کردند از طریق جامعه ستایشگری این دو عنصر کلیدی و مهم را در ماموریت های خود بگنجانند.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی افزود: با نگاهی به تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی همواره شاهد بودیم که مداحان فرماندهان معنوی در جامعه بودند و در دوران دفاع مقدس و زمان هایی که کشور با بحران مواجه می شد، مادحین و ستایشگران نقش اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی ، آرامش جامعه و کاهش فشارهای روانی و اقتصادی داشته اند و به جرائت می توان گفت: تاثیر یک مداح با مداحی خود در زمان جنگ از یک فرمانده نظامی بیشتر بوده است و فضاسازی هایی که در جامعه نیاز بوده، توسط این قشر انجام شده است.

 

صابر بیان کرد: از زمان شیوع کرونا که 18 ماه می گذرد هیئت های مذهبی، مادحین و جامعه ستایشگری از جمله طیف هایی بودند که در حوزه مواسات و همدلی، کمک های مردمی، ضدعفونی معابر ،دستگیری مستمندان و مداحان ضعیف و ...  اقدامات خوب و تاثیر گذاری داشتند تا جایی که حضرت آقا در سخنرانی خود از این طیف ابراز رضایت کردند.

 

وی با اشاره به فعالیت های سازمان بسیج مداحان گفت: در سازمان بسیح مداحان فعالیت های متنوعی توسط  گروههای جهادی، هیئات مذهبی و جامعه ستایشگری در حوزه جهادی، دستگیری از محرومین و ایتام، فعالیت های عمرانی در مناطق محروم انجام می شود و در این خصوص توانسته بسیاری از نهادها و خیرین را پای کار بیاورد.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس رسمی حدود 4000 مداح در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد 3 هزار مداح بسیجی هستند؛ افزود: از این تعداد حدود 250 نفر شاعر آیینی هستند که در حوزه اهل بیت شعر (ع) می گویند و 150 نفر در مشهد فعال هستند.

 

وی گفت: سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی در حوزه هم افزایی ارتباط خوبی با نهادهای فرهنگی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد، ستاد ساماندهی مجالس ترحیم، اوقاف و .. دارد و همواره بر دو اصل محتوا سازی و ساماندهی تاکید دارد و به عنوان ماموریت اصلی خود می داند.

 

صابر ادامه داد: سازمان با کمک نهادهای متولی برای ساماندهی و نظارت بر مجالس ترحیم به لحاظ محتوایی و ساماندهی مداحان و افراد دخیل در این مجالس دخیل ورود کرده است و برنامه هایی را مد نظر گرفته است.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با بیان اینکه جلسات با جامعه ستایشگری به دلیل شیوه کرونا به صورت مجازی برگزار می شود مگر در موارد ضرور گفت: در ایام دهه اول محرم با توجه به شیوع کرونا در بستر فضای مجازی به صورت پیام، صحبت های پیشکسوتان، بیانیه، نشریه مطالب مورد نظر از جمله ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای حفظ جان عزادان و آسیب های مداحی را به جامعه ستایشگری و مادحین منتقل نمودیم.

 

صابر بیان کرد: حدود 5000 هیئت در خراسان رضوی در دهه اول محرم مراسم عزاداری برگزار کردند و خوشبختانه اکثر این هیئات شیوه نامه های بهداشتی و موارد مورد نظر ما را رعایت کردندکه باید تقدیر شوند و به تعداد اندکی که رعایت نکردند در جای خود رسیدگی خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه حفظ جان مردم در اولویت سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی بوده است؛ افزود: کمترین کاری که مدیر هیئت و مداح می تواند انجام دهد رعایت شیوه نامه ها است و این مهم همیشه مد نظر جامعه ستایشگر ما بوده است.

 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با اشاره به گستردگی فعالیت سازمان بسیج مداحان از جمله در زمینه شاعران آیینی، جلسات خانگی مجمع الذاکرین ، آموزش های مداحی، حوزه های تولید محتوا و تولید شعر گفت: 6 کانون مداحی با حضور تعدادی از مداحان جوان و انقلابی به نواحی مقاومت بسیح در شمال، جنوب، غرب و شرق مشهد به زودی افتتاح خواهد شد و هر کدام از این کانون ها دست ها و بازوهای بسیج برای شناسایی، جذب و سازماندهی در حوزه های ستایشگری خواهند بود.

 

وی در خصوص همکاری دیگر دستگاهها به سازمان بسیج مداحان بیان کرد: شهرداری مشهد در بحث جلسات آموزشی به مداحان ما را یاری کرده است همچنین در بحث کمک به مداحان معثر سازندگی سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و اوقاف ما را یاری کرده اند و تنها در ماه مبارک رمضان ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مداحان معسر توزیع شد.

 

صابر با اشاره به برنامه های سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: ویژه برنامه کبوتران حرم از جمله برنامه هایی است که در شش ماه دوم سال، برای جوانان در صحن جمهوری برگزار خواهد شد.

کد خبر 1087556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha