آیین‌های سوگواری محرم در کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان

همزمان با آغاز ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم و آیین‌های سوگواری ماه محرم در سطح کانون‌های فرهنگی هنری شهرستان‌های قروه، بیجار، کامیاران، سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، همزمان با ماه محرم حال و هوای این ایام از هر جای شهر دیده می‌شود و صدای مداحان و نوحه‌خوانان به گوش می‌رسد، اهل تسنن با ذبح گوسفند به قربانی و توزیع گوشت نذری می‌پردازند، عده‌ای آشپزخانه به راه انداخته‌اند و با کمک خیرین هر شب غذای نذری بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

 

اهل تشیع نیز با مدیحه‌سرایی و عزاداری در حسینیه‌ها، مساجد و هیئات محرم را صفای دیگری بخشیده‌اند.

 

تاسوعا و عاشورا را کردستانی‌ها در سطح شهر و روستاها به عزا نشستند، همگی از حسینیه و مساجد و هیئات بیرون آمدند و عزاداری خود را یک دست و همصدا برای حسین(ع) و به یاد حسین(ع) به نمایش گذاشتند.

 

در کنار دسته‌روی عزاداران، عده‌ای ایستگاه صلواتی و سلامت به راه انداختند و نذری دادند و عده‌ای نیز برای حفظ سلامت عزاداران ماسک توزیع کردند.

 

در میان خیل عزاداران حسینی و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان نیز با برپایی ایین های عزاداری و راه اندازی دستجات عزاداری به سوگواری سرور و سالار شهیدان پرداختند.

 

قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی حجت‌الاسلام بالادستیان و مداحی کربلایی یاسر محمدی از شهرستان قم در روز پنجشنبه 28 مرداد در کانون مهدیه  سنندج با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

ویژه برنامه عزاداری محرم دهه دوم نیز از دیگر این آیین ها است که سخنرانی حجت‌الاسلام بالا دستیان و حجت‌الاسلام پیام عبدالملکی همزمان با اول تا سوم شهریور ماه با مداحی کربلایی فرهاد سعادت در کانون مهدیه سنندج برگزار می شود.

 

کانون فرهنگی هنری مهدیه سنندج در شب‌های پنجم تا هفتم شهریور ماه میزبان سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی طهماسبی و مداحی کربلایی حیدردرویشی و همزمان با هشتم تا دهه شهریور ماه نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و مداحی کربلایی علی اصغر دریائی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پذیرایی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود.

کد خبر 1087898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha